Riktiga platt jords bevis

"En kraft en påverkan som, när den inte motverkas av en annan kraft, kommer att förändra ett objekts rörelse."

Nej, det som blockerar fallet behöver inte va en kraft, bara ett objekt. Och nej, bara i rymden "förändrar" det objektets rörelse, på jorden hindrar objektet det andra objektets fall.

Kraften jag ser existera ligger i tyngden och accelerationen av objektet.
 
turtle sa:
"En kraft en påverkan som, när den inte motverkas av en annan kraft, kommer att förändra ett objekts rörelse."

Nej, det som blockerar fallet behöver inte va en kraft, bara ett objekt. Och nej, bara i rymden "förändrar" det objektets rörelse, på jorden hindrar objektet det andra objektets fall.

Kraften jag ser existera ligger i tyngden och accelerationen av objektet.
Så du menar att när du står platt på golvet, så utövar inte golvet en kraft mot dina fötter och vice versa?
 
superkuken sa:
turtle sa:
"En kraft en påverkan som, när den inte motverkas av en annan kraft, kommer att förändra ett objekts rörelse."

Nej, det som blockerar fallet behöver inte va en kraft, bara ett objekt. Och nej, bara i rymden "förändrar" det objektets rörelse, på jorden hindrar objektet det andra objektets fall.

Kraften jag ser existera ligger i tyngden och accelerationen av objektet.
Så du menar att när du står platt på golvet, så utövar inte golvet en kraft mot dina fötter och vice versa?

Nej, min tyngd utövar en kraft på golvet.
 
turtle sa:
superkuken sa:
turtle sa:
"En kraft en påverkan som, när den inte motverkas av en annan kraft, kommer att förändra ett objekts rörelse."

Nej, det som blockerar fallet behöver inte va en kraft, bara ett objekt. Och nej, bara i rymden "förändrar" det objektets rörelse, på jorden hindrar objektet det andra objektets fall.

Kraften jag ser existera ligger i tyngden och accelerationen av objektet.
Så du menar att när du står platt på golvet, så utövar inte golvet en kraft mot dina fötter och vice versa?

Nej, min tyngd utövar en kraft på golvet.
Ok, så om din tyngd gör att du utsätter golvet för en kraft av en viss storlek så skulle man kunna ersätta tyngden med en lika stor kraft och då hade golvet inte kunnat märka någon skillnad? Vi kan ta som exempel att vi har en perfekt kopia av dina fotsulor och en raket som inte väger någonting alls men är riktad rakt nedåt så att fotsuleproteserna pressar mot golvet med exakt samma kraft. Vad är skillnaden ur golvets synvinkel?
 
En ihop tryckt fjäder har okså vikt, lägg den på golvet så är det samma sak, jag förstår inte vad du vill med frågan.

Men fjädern har vist acceleration, pga att den är just ihop tryckt, den vill expandera.
 
turtle sa:
En ihop tryckt fjäder har okså vikt, lägg den på golvet så är det samma sak, jag förstår inte vad du vill med frågan.

Men fjädern har vist acceleration, pga att den är just ihop tryckt, den vill expandera.
Om vi tänker oss att vi byter ut ditt koncept "tyngd" mot en nedåtriktad dragningskraft, skulle det göra någon som helst fysikalisk skillnad? Skulle något bli annorlunda i världen?
 
Ja, folk skulle börja tro på något dom inte kan bevisa.

Första steget mot idioti är verklighets flykt.
 
turtle sa:
Ja, folk skulle börja tro på något dom inte kan bevisa.

Första steget mot idioti är verklighets flykt.
Jag sa fysikalisk skillnad.

Så som du beskriver tyngd så skulle jag kunna ta vilket kraftdiagram som helst, skriva en liten notis på den kraften som står för tyngd/dragningskraft där det står "obs: tyngd och inte en kraft". Utöver det kan jag inte se vad skillnaden skulle bli.
 
Så varför argumenterar du för det? Om det är obevisat och onödigt?
 
turtle sa:
Så varför argumenterar du för det? Om det är obevisat och onödigt?
Jag tycker det är onödigt att särbehandla saker i onödan.

Finns det något sätt att detektera tyngd utan att man mäter kraften som tyngden ger?
 
Vi vet att saker accelererar vid fritt fall. Bortsett från luftmotståndet så accelererar alla föremål vid fritt fall enligt a=g

Vidare vet vi att ett hängande föremål förblir hängande om de utsätts för en viss uppåtriktad kraft, och den kraften som krävs för detta är F=ma=mg.

Gravitation är inte nödvändigtvis en dragningskraft. Det enda jag menar med gravitation är fenomenet att saker faller nedåt. Vi kan alla observera att saker har en tendens att falla nedåt. Alltså är det ingen diskussion om huruvida gravitation existerar eller inte.

Så vad är då gravitation? Den beter sig precis som en kraft. Den är helt omöjlig att skilja från en nedåtriktad kraft. Vad finns det för anledning att inte anta att det är en kraft?
 
Gravitation är inte nödvändigtvis en dragningskraft.
Jo det är "nödvändigtvis" en dragnings kraft, den ska hålla dig fast på en snurrande boll.

Vilket är helt omöjligt om den inte drar i dig.

Så vad är då gravitation?
En obevisad fantasi, som du nu i flera sidor missionerat för att få folk tro att den finns, men utan bevis har du misslyckats(hoppas jag, mig har du inte övertygat iaf)
 
Fula_Gubben sa:
@turtle du måste veta att vi människor har olika syn på allt.

Känner du dig övertygad att tyngdkraft finns nu gubben? Har den intelligenta matemagicern övertygat dig? Ända anledningen jag ens diskuterar med "superkuken" är för jag inte vill att vanliga människor blir pålurade denna nonsens. Så om ni tycker hans argument är lika fattiga som jag tycker, säg det, så jag kan sluta.
 
turtle sa:
Så vad är då gravitation?
En obevisad fantasi, som du nu i flera sidor missionerat för att få folk tro att den finns, men utan bevis har du misslyckats(hoppas jag, mig har du inte övertygat iaf)
Du skippade rätt väsentliga delar där.

Gravitationen/tyngden eller vad fan du vill kalla det beter sig precis som en kraft och det finns inget sätt för oss att skilja den från en kraft. Så VAD är anledningen att anta att det inte är en kraft?
 
Ok, då startar vi om här en gång till då.

Du har tidigare nämnt att anledningen till att fartyg försvinner över horisonten beror på perspektiv och att perspektivlagarna gör att det är den nedre delen av föremål som försvinner först.

Jag skulle vilja att du ger ett exempel på det med lite olika värden du hittat på, och visar hur det hänger ihop matematiskt. Säg att ett objekt som är 10 meter högt är 5km bort. Hur mycket av objektet går att se? Visa med uträkningar.

Och nej, jag tänker inte titta på en timmes film med svammel eller läsa igenom miljarder länkar. Jag vill att DU förklarar för mig.
 
Topp