rösta på frågor istället.

turtle

Avstängd
Reg
22 Dec 2018
Varför röstar vi på partier och politiker? Vore det inte bättre att rösta på frågor?

Väldigt bra fråga!

Varför har vår demokrati inte lyckats komma längre från gamla tiders personkult, med först envåldshärskare sen kungar? USA är ännu värre, där man är tvungen att välja mellan två personer från en befolkning på 330 miljoner invånare, och lura sig själv att han/hon representerar ens åsikter.

Att låta alla svenska medborgare rösta på frågor, finns det absolut inga tekniska problem med om man skulle vilja lösa det. Människor för dagligen över pengar i miljontals. Men politikerna vill nog att vi (väldigt högtidligt) ska välja färg på en lapp i lådan var fjärde år och lämna problemen till dom.

Ibland behöver man känna lugnet att en perfekt människa styr båten, ibland att alla andra partiledare är fiender. Det är väl två primitiva behov som finns hos alla människor, man kan inte förväntas vara logisk och ifrågasätta alt hela tiden. Men politiken går numera bara ut på att tillfredsställa de behoven.

Det kallas direktdemokrati, och jag har för mig att det finns ett parti i Sverige som starkt förespråkar detta. Tror de heter "Direkt Demokrati" för tydlighetens skull hehe.

Tramssexuell sa:
Väldigt bra fråga!

Varför har vår demokrati inte lyckats komma längre från gamla tiders personkult, med först envåldshärskare sen kungar? USA är ännu värre, där man är tvungen att välja mellan två personer från en befolkning på 330 miljoner invånare, och lura sig själv att han/hon representerar ens åsikter.

Att låta alla svenska medborgare rösta på frågor, finns det absolut inga tekniska problem med om man skulle vilja lösa det. Människor för dagligen över pengar i miljontals. Men politikerna vill nog att vi (väldigt högtidligt) ska välja färg på en lapp i lådan var fjärde år och lämna problemen till dom.

Ibland behöver man känna lugnet att en perfekt människa styr båten, ibland att alla andra partiledare är fiender. Det är väl två primitiva behov som finns hos alla människor, man kan inte förväntas vara logisk och ifrågasätta alt hela tiden. Men politiken går numera bara ut på att tillfredsställa de behoven.

Fast det går inte att jämföra banker och röstningar.
Vad gäller banker så finns det hela tiden risken att någon tömmer kontot men då finns det iallafall vissa krav på att banken ska ersätta.
Hur ska man göra vid röstningar? Hur ska man undvika olika sorters attacker? Hur ska man göra med de som inte har någon dator/smartphone eller helt enkelt inte känner sig bekväma med teknik?

Ja det vore mer demokratiskt att själv få rösta på om jag vill eller inte vill olika saker. Min röst betyder inte att jag går med på allt.

Creeping Communism.

Vad för system föreslår du?
Vet ej. Jag tror att direkt demokrati är det ultimata i ett högutbildat monokulturellt samhälle som Sverige har varit eller som Japan är.
Tror inte de flesta vet vad de röstar på eller varför.

Kanske att man skulle göra någon form utav samhällskunskaps test för att få rösta efter det att frontal loben är fullt utvecklad.
Ja det har jag med tänkt på, att man behöver bevisa att man är påläst på det man ska rösta om för att få rösträtt. Dom flesta vet inte ett skit om politik, mig inkluderat. Farligt.

Ja det har jag med tänkt på, att man behöver bevisa att man är påläst på det man ska rösta om för att få rösträtt. Dom flesta vet inte ett skit om politik, mig inkluderat. Farligt.
En sak jag gillar med USA är starka självbestämmande stater. Istället för att byråkrater i Sthlm bestämmer vad som skall göras i hela landet skulle varje län kunna besluta mer om sin egna framtid. Det skulle skapa ett mer dynamiskt samhälle med flera olika röster och modeller.

Väldigt bra fråga!

Jag har bott i USA i 10 år nu och jag kan tala om att det här ett extremt ignorant uttalande.

Har han fel i att "man är tvungen att välja mellan två personer från en befolkning på 330 miljoner invånare" eller vad menar du?
Jag menar att det är något en totalt ignorant människa skulle säga om det Amerikanska politiska systemet.
För det första det är det en constitutional federal republic. Att tro att Presidenten är som någon slags kung är outbildat nonsens.
Om någon är nyfiken att veta hur det fungerar

Jag menar att det är något en totalt ignorant människa skulle säga om det Amerikanska politiska systemet.
För det första det är det en constitutional federal republic. Att tro att Presidenten är som någon slags kung är outbildat nonsens.
Om någon är nyfiken att veta hur det fungerar
Fast det är fortfarande bara två partier som styr. Och presidenten har faktiskt väldigt mycket makt.

Fast det är fortfarande bara två partier som styr. Och presidenten har faktiskt väldigt mycket makt.
Nope. Du har inte läst eller tittat på videon. Eller så förstår du inte att partierna består av flera olika delar med flera inröstade personer.
Du tror att partierna är som i Sverige och det är en missuppfattning.
Läs på om du är nyfiken.

Nope. Du har inte läst eller tittat på videon. Eller så förstår du inte att partierna består av flera olika delar med flera inröstade personer.
Du tror att partierna är som i Sverige och det är en missuppfattning.
Läs på om du är nyfiken.
Nej, jag tror inte att partierna är som Sverige. Din video förklarar exakt det jag säger, att det bara finns två partier inom USAs styre. Det blir inte mycket folkrepresentarion med endast två partier, och det är det som är syftet med att ha partier oavsett om det är en republik, monarki eller något annat. Och det gäller både Sverige, USA, och andra länder.

Topp