Så många filmer och dokumentärer om förintelsen

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Inlägg
733
Det har gått snart 80 år sedan andra världskriget. Världen har gått vidare, ingen vill komma ihåg det tror jag? Men det görs hela tiden nya filmer, nya serier nya dokumentärer om just förintelsen. Aldrig om andra. Går ni in på SVT Play kommer ni se dokumentärer: Förintelsen sista berättelser, Barnen som överlevde Hitler, Varje ansikte har ett namn, Witnesses, Kibbutzen i Falun. på Viaplay har du serier och filmer om förintelsen. På Netflix samma sak, du kommer inte komma undan någon serie eller film om förintelsen.

Det dog 3 20000 tyskar, nästan 14 000 000 sovjeter. Totalt dog det nästan 25 000 000 människor men dom får ingen uppmärksamhet. Vi ska ständigt bli påminda om förintelsen. Är det inte väldigt sjukt och konstigt? Jag kan förstå att Netflix och Viaplay kan visa sånt, det är kommersiella kanaler som kan mutas för att visa den typen av filmet men SVT som är finansierad av skattemedel, vem tvingar SVT att visa så många serier och dokumentärer och förintelsen? Jag vill ha dokumentärer om hur då Sovjet rädda Europa från Nazismen.
 
Finns ju filmer och dokumentärer som fokuserar på Andra Världskriget ur andra vinklar än just själva Förintelsen. Med tanke på att du nämner SVT Play, Viaplay och Netflix, så antar jag att du har dessa streamingtjänster. Då finns exempelvis:

  • Nazismens kvinnor (SVT Play). Fokuserar på de tyska kvinnorna. Bland annat de 13 miljoner kvinnor som var med i Nazistpartiet.
  • Min mor var tysketös (SVT Play). Om danska kvinnor som förälskade sig i tyska soldater, och som blev hånade och utstötta. Deras historia har tydligen tystas ner och förtigits tidigare.
  • Andra världskrigets största händelser i färg (Netflix). Indelat i avsnitt. Avsnitten om Ardenneroffensiven, bombningarna av Dresden och belägringen av Stalingrad är kanske av intresse, exempelvis.
  • Andra världskriget i färg (Netflix och Viaplay). Finns olika avsnitt som kan vara intressant. Bland annat två avsnitt om hur Hitler vill invadera Ryssland, och senare när det står klart att de misslyckades.
  • Why we fight: The battle of Russia (Netflix).
  • Andra världskriget i siffror (Viaplay).
Finns fler liknande dokumentärer som inte handlar om själva förintelsen, utan fokuserar på annat. Jag antar att det är sådant du efterfrågar? Alltså i stil med de dokumentärer som jag nämnde ovan.
 
Topp