sabbatianism

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,222
Jag tar lite från Wikipedia:
Sabbatianism eller shabbataianism är benämningen på ett antal religiösa rörelser på Balkanhalvön och i Turkiet.

Sabbatianismen uppkom i judiska miljöer när Natan av Gaza (1643–1680) 1665 utpekade Sabbatai Zvi (1626–1676) som Messias. Zvi konverterade till islam 1666. Många anhängare övergav honom då, men för de kvarvarande förklarade Natan av Gaza att det fanns en kabbalistisk förklaring till Zvis konversion: Messias måste stiga ned i den fallna världen, exempelvis de andra religionerna, för att återlösa den inifrån, och en ny tidsålder ansågs ha börjat då bokstäverna i Torah måste kastas om för att ge en ny innebörd. I hemlighet fortsatte anhängarna av sabbatianismen, i Turkiet känd som Dönmeh, att utöva judendom samtidigt som de till det yttre utövade islam. Zvi dog 1676, men sabbatianismen splittrades under 1700-talet i flera riktningar, som bland annat överlevde i Thessaloníki.

Då alla kan ändra på wikipedia framkommer inte det viktigaste om Sabbatianism, här är mer en sann fakta om sabbatianism:

Om en jude tror på Sabbatianism kallas personen för Sabbatianism vilket betyder:
Sabetayisterna filosoferar för att leva genom att gömma sig i samhället de lever i tills Kristus kommer. De bor med muslimer, sätter muslimska namn, utför böner och fastar
de går till och med på pilgrimsfärd. Dessa människor beskrivs som judiska återkomst. Men i huvudsak fortsätter de sin tro på judendomen i hemlighet.

Men finns det ett ord för judar som blivit "kristna"? Här tänker jag på Helle Klein som är av judisk börd men är präst i Svenska Kyrkan. I många fall hör vi ordet kryptojude.

En annan sak som diskuteras flitigt och bland väldigt insatta och forskande personer i Turkiet påstår att Turkiets president Erdogan är en Sabbatianism. En så kallad kryptojude men som framstår som en muslim.
 
Ak47 sa:
Jag tar lite från Wikipedia:

Då alla kan ändra på wikipedia framkommer inte det viktigaste om Sabbatianism, här är mer en sann fakta om sabbatianism:

Om en jude tror på Sabbatianism kallas personen för Sabbatianism vilket betyder:

Men finns det ett ord för judar som blivit "kristna"? Här tänker jag på Helle Klein som är av judisk börd men är präst i Svenska Kyrkan. I många fall hör vi ordet kryptojude.

En annan sak som diskuteras flitigt och bland väldigt insatta och forskande personer i Turkiet påstår att Turkiets president Erdogan är en Sabbatianism. En så kallad kryptojude men som framstår som en muslim.

Messianska judar.
De tror på Jesus som messias men följer ändå de judiska påbuden.
 
L-I-P sa:
Messianska judar.
De tror på Jesus som messias men följer ändå de judiska påbuden.

Messianska judar finns bara som jag förstått bara i Turkiet och balkan, vet du mer? Intressant med den sortens judar.
 
Topp