Shanghai Organisation

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,218
Jag saxar från wiki vad det är.

Shanghai Co-operation Organisation, SCO, tidigare Shanghai Five, centralasiatisk säkerhetspolitisk organisation, ursprungligen bestående av Kina, Ryssland, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan och Uzbekistan. Föregångaren var Shanghai Five som grundades 1996, med ovanstående medlemmar förutom Uzbekistan.
År 2001 inkluderades Uzbekistan och organisationen går därefter under namnet SCO. År 2004 fick Mongoliet som första stat medlemskap som observationsstat. Iran har också uttryckt önskemål om fullt medlemskap och nekades till det men fick istället tillsammans med Indien och Pakistan observationsstatus år 2005. År 2017 anslöt sig Indien och Pakistan som medlemmar i SCO.
Iran, Mongoliet och Belarus är kandidatländer och Turkiets president Erdogan åker till mötet som Shanghai Organisation kommer hålla.

Kina vet att turen ligger på dem när Ryssland är röjd ur vägen. Känns mer som de kommer se över vad de kan göra för att stoppa USA och NATO:s aggression.

Turkiet glider mer och mer från NATO. Har NATO råd att förlora Turkiet? Hur stor är Shanghai Organisation jämfört med NATO?
 
Ramzez, Ryssland, Kina och Indien men främst Kina sitter på enorma dollarreserver. Vad skulle hända ifall dess länder bestämmer sig för att dumpa dollarn? Bara spekulera om det får dollarn vingla.
 
Ramzez, Ryssland, Kina och Indien men främst Kina sitter på enorma dollarreserver. Vad skulle hända ifall dess länder bestämmer sig för att dumpa dollarn? Bara spekulera om det får dollarn vingla.

Och där illustrerar du en av skillnaderna mellan SCO och NATO, vilket var lite min poäng.
SCO skulle kunna välja att helt göra sig av sin dollarreserv. Man skulle kunna välja att införa en egen central valuta som t.ex. ryska rubel.
NATO är enbart en försvarsallians och ekonomiska frågor (förutom % av BNP som man ska lägga till försvarsbudgeten) detta eftersom NATO bara har en militär funktion och inte en politisk eller ekonomisk funktion.
 
Och där illustrerar du en av skillnaderna mellan SCO och NATO, vilket var lite min poäng.
SCO skulle kunna välja att helt göra sig av sin dollarreserv. Man skulle kunna välja att införa en egen central valuta som t.ex. ryska rubel.
NATO är enbart en försvarsallians och ekonomiska frågor (förutom % av BNP som man ska lägga till försvarsbudgeten) detta eftersom NATO bara har en militär funktion och inte en politisk eller ekonomisk funktion.
Jag tittade i den andra tråden där du tycker att jag jämför SCO med NATO men det är i den här tråden. Om du läser om skall du se att det inte är en jämförelse. Det var en tydlig fråga.

Jag ställer frågan igen, vad skulle hända om dessa länder skulle dumpa dollarn?
 
Jag tittade i den andra tråden där du tycker att jag jämför SCO med NATO men det är i den här tråden. Om du läser om skall du se att det inte är en jämförelse. Det var en tydlig fråga.

Jag ställer frågan igen, vad skulle hända om dessa länder skulle dumpa dollarn?

Turkiet kan vara med i både SCO och NATO.

Om de skulle dumpa dollarn helt så hade världsekonomin få stora problem. Men det skulle även ställa till det för Indien framförallt eftersom de är så pass involverade i de globala försörjningskedjorna. Även Kina skulle påverkas en del ekonomiskt.
 
Turkiet kan vara med i både SCO och NATO.

Om de skulle dumpa dollarn helt så hade världsekonomin få stora problem. Men det skulle även ställa till det för Indien framförallt eftersom de är så pass involverade i de globala försörjningskedjorna. Även Kina skulle påverkas en del ekonomiskt.

Inte helt utan stegvis. De tittar på andra alternativ sen länge.

Du får tänka lite, det är inget dem skulle göra över en dag och hoppas på det bästa dagen efter dem vaknar.
 
Inte helt utan stegvis. De tittar på andra alternativ sen länge.

Du får tänka lite, det är inget dem skulle göra över en dag och hoppas på det bästa dagen efter dem vaknar.

Nej jag vet och det är just det som lite var min poäng. Innan världsekonomin kopplas bort från dollarn så kommer det inte hända.
 
Topp