Skapelse eller olycka?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Vad jag vet finns det bara 2 alternativ om vår värld, antingen är det en skapelse (gud) eller en olycka (big bang).

Man behöver faktiskt inte vara religös för att tro på en skapare/skapelse, det är bara titta på världen som den är och avgöra vad som är troligast.

Det är lite pinsamt hur många ateister som som förlöjligar religösa för att dom har lite märkliga historier i bökerna när deras egna ståndpunkt är att allt skapades från en explosion från ingenting. Teorin om big bang är faktiskt bra mycket löjligare och otroliga än religions historier. Om man förstår hur världen funkar så är skapelse ett mycket troligare svar när man ser sig omkring.


Vad säger ni? Vad ser ni när ni tittar på världen? Olycka eller intelligent design?
 
Jag själv som muslim ifrågasätter allt det här själv. Jag börjar tvivla mer och mer när och läser om allt och känner en övertygelse att det är Big Bang och att det inte finns en gud.

Gud ska vara allsmäktig och kan få saker gjort på sekunder om han vill men ändå så tog det sex dagar för gud att skapa jorden.
 
Jag själv som muslim ifrågasätter allt det här själv. Jag börjar tvivla mer och mer när och läser om allt och känner en övertygelse att det är Big Bang och att det inte finns en gud.

Gud ska vara allsmäktig och kan få saker gjort på sekunder om han vill men ändå så tog det sex dagar för gud att skapa jorden.
Du utgår från att det som står skrivet måste vara sant annars finns ingen skapare? Det kan ju bara vara att böckerna är fulla av skit? Kanske tom medvetet?

Skaparen ska vara si och har gjort så och vill bli kallade det här. Det är bara acceptera att böckerna är skrivna av människor. Titta på världen istället för i en bok, skaparen talar genom sin skapelse.
 
Jag själv som muslim ifrågasätter allt det här själv. Jag börjar tvivla mer och mer när och läser om allt och känner en övertygelse att det är Big Bang och att det inte finns en gud.

Gud ska vara allsmäktig och kan få saker gjort på sekunder om han vill men ändå så tog det sex dagar för gud att skapa jorden.
Om du skulle lära dig om plattjords ämnet skulle du efter ett tag förstå att vi lever på en skapelse, ingen tvekan.

Men även utan det bör det väl gå att förstå. Tex den stora skillnaden mellan människor och allt annat levande, hur tror du det blev så?

Stoppa ett frö i marken och få mat, vackra blommor osv, intelligent design?

Skär dig på fingret och se det läkas av sig själv?

Hur kan allt va så perfekt om allt bara är en olycka?
 
Allt startade från en singularitet, dvs en liten punkt som är så liten att den egentligen inte finns. Utanför punkten fanns inget heller. Om det inte finns något utanför punkten utan punkten var det enda som fanns kan det inte existera en gud eftersom inget kunde existera i eller utanför punkten. Om gud inte finns kan denne inte skapa något. Alltså skapade alltet sig själv genom det som kallas Big bang.

Det som är okänt men som de grundläggande naturlagarna faktiskt tillåter är att det kan finnas flera universum skilda från varandra som var och en skapas från en Big bang vid olika tider.

Universum kanske pulserar, dvs att allt expanderar för att till slut dra ihop sig igen till en liten punkt som återigen exploderar och detta sker och har skett i evig tid.

En av de mest kontroversiella teorierna men är inte omöjligt enligt våra naturlagar är att universum bara är en simulering. Den tanken är dock väldigt hårdkokt.
 
Vad jag vet finns det bara 2 alternativ om vår värld, antingen är det en skapelse (gud) eller en olycka (big bang).

Man behöver faktiskt inte vara religös för att tro på en skapare/skapelse, det är bara titta på världen som den är och avgöra vad som är troligast.

Det är lite pinsamt hur många ateister som som förlöjligar religösa för att dom har lite märkliga historier i bökerna när deras egna ståndpunkt är att allt skapades från en explosion från ingenting. Teorin om big bang är faktiskt bra mycket löjligare och otroliga än religions historier. Om man förstår hur världen funkar så är skapelse ett mycket troligare svar när man ser sig omkring.


Vad säger ni? Vad ser ni när ni tittar på världen? Olycka eller intelligent design?
Jag tror på att det är en olycka och det ser ut så men om det inte är olycka och är designad. Av vem?
 
Jag tror på att det är en olycka och det ser ut så men om det inte är olycka och är designad. Av vem?
Vem är väl en omöjlig fråga att svara på. Men när jag tittar på världen så ser jag perfektion som inte bör ske utan design, så förstår inte vad du ser som tyder på olycka?
 
Vem är väl en omöjlig fråga att svara på. Men när jag tittar på världen så ser jag perfektion som inte bör ske utan design, så förstår inte vad du ser som tyder på olycka?
Att landmassa har splittrats ifrån sig och havsbotten som har ojämna djup. Berg som talar för det. Att jorden var en atom och att det inte finns liv utanför jorden tror jag också på.
 
Att landmassa har splittrats ifrån sig och havsbotten som har ojämna djup. Berg som talar för det. Att jorden var en atom och att det inte finns liv utanför jorden tror jag också på.
Du får gärna utveckla på dom 3 första punkterna, varför tyder dom på olycka?

Dom 2 sista handlar om tro snarare än observerbart.

Själv ser jag samma sak år ut och år in när jag vänder ögonen uppåt, en gigantisk klocka av ljus. Där solen säger vilken tid på dagen det är, månen vilken tid i månaden, och stjärnorna vilken tid på året.
 
Du får gärna utveckla på dom 3 första punkterna, varför tyder dom på olycka?

Dom 2 sista handlar om tro snarare än observerbart.

Själv ser jag samma sak år ut och år in när jag vänder ögonen uppåt, en gigantisk klocka av ljus. Där solen säger vilken tid på dagen det är, månen vilken tid i månaden, och stjärnorna vilken tid på året.
Jag gillar inte att förklara saker. Om meteorer har slagit ner på jorden är det inte omöjligt att världen har träffats av en gigantisk meteor som fick världen se ut som den gör. Här har du bilder på olika storlekar på kraterhål https://www.britannica.com/place/Meteor-Crater

Vart har dinasaurierna tagit vägen?
 
Jag gillar inte att förklara saker. Om meteorer har slagit ner på jorden är det inte omöjligt att världen har träffats av en gigantisk meteor som fick världen se ut som den gör. Här har du bilder på olika storlekar på kraterhål https://www.britannica.com/place/Meteor-Crater

Vart har dinasaurierna tagit vägen?
Jo, som vi vet dog dinosaurierna bort efter ett gigantiskt meteoritnedslag. De dog inte direkt utan de dog under kommande klimatförändring. De tålde inte kylan och det fanns för lite mat för dem då det växte dåligt under köldperioden. Idag hittas det massor av lämningar efter dinosaurien så de var extremt många fram till för 64 miljoner år sedan.

När Jorden var ung slog det ständigt ner meteorer på Jorden. De var så många att det är från dem vi fick haven och en stor del av allt annat vatten på Jorden. Meteorer består av bla is ibland är hela meteoren av bara is.
 
Topp