Skulle du admin göra något om vi blev outade?

Mirror

Medlem
Reg
9 Dec 2018
Hamid Zafar blev avslöjad i sin tur kopplat till ett konto på hatforumet flashback.

Om det hade hänt på Friaordet, skulle du admin åtminstone försöka göra något för den utsatta användaren bli anonym? Jag vet inte vad för verktyg ni har men jag kan förstå att på något vis borde det gå?

Diskussionen om Hamid ör över i media men hatforumet vill verkligen driva det så långt de kan. Admin på hatforumet har ingen lust att vilja sätta stopp på tråden. Men ändå skriker admin på hatforumet om användarnas anonymitet medan han tillåter att diskutera det.

Mirror sa:
Hamid Zafar blev avslöjad i sin tur kopplat till ett konto på hatforumet flashback.

Om det hade hänt på Friaordet, skulle du admin åtminstone försöka göra något för den utsatta användaren bli anonym? Jag vet inte vad för verktyg ni har men jag kan förstå att på något vis borde det gå?

En relevant fråga. Det finns möjligheter för att skydda användaren och det hade jag jag faktiskt gjort. Användarna skall känna sig trygga, nu och även i framtiden. Men väljer användaren själv att det inte spelar någon roll är det inget jag kan styra längre.

På friaordet skall alla känna sig trygga, det är forumets motto. Inte klick och läsningar som andra forum.

För då skulle man få garantier på att man kan känna sig mer trygg och säker på forumet, och kommer man att uppdatera skyddet för enskilda medlemmar så att ingen riskerar att bli outad?

Vinterstorm sa:
För då skulle man få garantier på att man kan känna sig mer trygg och säker på forumet, och kommer man att uppdatera skyddet för enskilda medlemmar så att ingen riskerar att bli outad?

Det är skit som dras från hatforumet Flashback hit. Det finns ett mönster på att vissa känner till varandra och det är inte härifrån.

Administratör sa:
Det är skit som dras från hatforumet Flashback hit. Det finns ett mönster på att vissa känner till varandra och det är inte härifrån.
Så skiten kan vara troll som har smygit sig in hit från Flashback?

Det finns bara en enda person som kan ansvara för din anonymitet och det är du själv. Vill du förbli anonym så är det upp till dig. Det är två grundläggande saker du ska göra om du vill förbli anonym

1) Avslöja inte några personliga detaljer. Kan verka självklart, men om man vet din ålder, postort och märke på din bil så finns det inte speciellt många att välja på.
2) Använd tjänster som TOR och vpn och se till att ha ordentligt skydd mot virus och malware. Använd även en mailadress som du inte använder till något annat.
3) Använd inte lösenordet på något annat ställe.

Vad du INTE ska göra är att lita på löften från admin på ett forum. De kan lova att de inte sparar några loggar, men dels kan de ljuga och dels kan det finnas säkerhetsbrister. Men DU kan göra det du själv kan för att se till att det inte ens finns något vettigt att spara.

Man kan ju också välja att bara skriva sådant man kan stå för.

Det finns bara en enda person som kan ansvara för din anonymitet och det är du själv. Vill du förbli anonym så är det upp till dig. Det är två grundläggande saker du ska göra om du vill förbli anonym

1) Avslöja inte några personliga detaljer. Kan verka självklart, men om man vet din ålder, postort och märke på din bil så finns det inte speciellt många att välja på.
2) Använd tjänster som TOR och vpn och se till att ha ordentligt skydd mot virus och malware. Använd även en mailadress som du inte använder till något annat.

Vad du INTE ska göra är att lita på löften från admin på ett forum. De kan lova att de inte sparar några loggar, men dels kan de ljuga och dels kan det finnas säkerhetsbrister. Men DU kan göra det du själv kan för att se till att det inte ens finns något vettigt att spara.
Det har du rätt i vidtar man dessa säkerhets och försiktighetsåtgärder då ska man inte riskera att få problem.

Lösenord hashas, varför ska man inte använda samma lösenord på andra ställen?

Lösenord hashas, varför ska man inte använda samma lösenord på andra ställen?
Om någon på något sätt får reda på ditt lösenord kan den personen försöka logga in överallt där en användare kallar sig "2016". Om du använder samma lösen överallt kan alltså någon ta över alla dina konton, om du nu har flera konton vill säga.
Det finns säkerligen också botar som testar ditt uppsnappade lösenord över hela nätet i alla konton som existerar. Så, om du har konton med andra namn kommer någon med tiden att ta sig in också där.

Topp