Sluta äta mina vänner, snälla!

turtle

Avstängd
Reg
22 Dec 2018
Köttätare: Stora huggtänder för att döda och slita sönder sitt byte.
Människa: Platta hörntänder för att krossa hårdare föda.

Köttätare: Klor för att kunna fånga och hålla fast sitt byte.
Människa: Mjuka händer för att kunna greppa saker försiktigt och intelligens nog att plantera och sköta växter.

Köttätare: Kort tarm.
Människa: Lång tarm, som andra växtätare.

Människan är den enda varelsen som ser det som nödvändigt eller vettigt att att i vuxen ålder fortsätta dricka bröst mjölk och då även från nån annans mamma och t.o.m en helt annan ras.
Dom våldtar kossan, kidnappar barnet, mördar barnet, stjäl mjölken, och mördar mamman när hon inte längre producerar.
Skulle du vilja stå i ett trångt bås hela ditt liv och bli behandlad så? Om inte, varför betalar du för andras misär? Är det så gott med mjölk och kött att du kastar ditt moralkompass åt helvete?

Ska vi testa ta bort mellan handen? Skulle du kunna lägga dig under en ko och suga mjölken direkt från ko tuttarna?

Almond milk? Havre mjölk? Hampa mjölk? Cocos mjölk? Kanske? Äckel?

Lejon sägs vara "king of the jungle", men människan är "king of the world".
Om du fick styra världen, skulle du hellre styra den med rättvisa och sympati? Eller hänsynslöst och med mord?
Nyhet för vissa kanske, men du styr redan världen efter nr2. Massmord och tortyr är människans dagliga aktivitet och du betalar troligen för den fortsatta hemskheten.

Ska jag gråta för några miljoner människors död?
Eller ska jag tycka det borde varit fler efter alla miljarder dom själva har mördat helt utan eftertanke eller sympati?

Vad betyder ordet liv i dina tankar?

Det vi alla har gemensamt, katt, fågel, fisk, insekt, människa, vi har alla fått chansen att leva ett liv här på jorden. Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?
För att det smakar gott? För att andra gör lika dant? Eller för att du behöver protein och inte vill förstå att protein finns i växter med?

Lever man verkligen i verkligheten om man ser mord och asätande som något vanligt och rimligt? Eller är man helt vrickad och på verklighetsflykt? Ingen frisk människa ser mord som något vettigt, tyvärr växer vi upp i ett sjukt samhälle och är därmed smittade av galenskapen redan vid födseln, men nu är du vuxen och kan tänka själv. Fortsätter du då med galenskaperna på andras bekostnad för att det är lättare? Eller gör du det som vi alla innerst inne vet är rätt?

Om du står i skogen, till höger har du ett plantage med äpplen, hallon, potatis, morötter osv.
Till vänster har du en inhägnad med kaniner, grisar, kalkoner, kossor, katter osv.
Vad ser du som mat? Vilket väljer du att äta? Plockar du ett äpple eller styckar du en gris?

Vissa skämtar ibland när dom ser en ko och säger mmm hamburgare, men sanningen är att när vi ser ett djur så väcker det alla andra känslor än hunger. Ser vi en hallon buske däremot så kan det börja vattnas i munnen.

Det är konstigt nog inte alls ovanligt med köttätare som kallar sig djurvänner, bara för dom klappar hundar och katter ibland. Ja visst, jag älskar djur, men nu ska jag köpa hamburgare.

Den som låg mellan dina hamburgerbröd var någon jag bryr mig om.

Ska jag äta din hund och katt nu? Eller kanske din son och dotter? Ett liv är ett liv i min åsikt.

Ni får såklart svara på allt jag skrivit, men följande är 4 frågorna jag helst ser att ni svarar på:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Och 10000kr frågan.
4.Stödjer du något du själv inte kan se på?
https://youtu.be/0kxgLc6kRh8?t=1539

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så jag testar här.

Frågan är; varför anser du att det är ok att plåga och döda andra varelser? Ingen som vågar stå upp för sina omoraliska handlingar?

turtle sa:
Frågan är; varför anser du att det är ok att plåga och döda andra varelser? Ingen som vågar stå upp för sina omoraliska handlingar?

Jag har inga särskilda band till ko-kött, och äcklas faktiskt lite av kyckling-ägg, men vad fan tycker du att jag ska göra med 250:-/veckan? Det är jävligt lätt att vara vegan eller vegetarian när man är rik.

I'll tell you what... skicka en hundring om dagen till mig så lovar jag att inte köpa köttprodukter, och jag slänger in sånt som inte är svanen-märkt på köpet.

Om alla idioter som inte har bättre saker för sig än att oroa sig för att andra äter kött, gjorde så, skulle veganrörelsen fördubblas!

Tramssexuell sa:
Jag har inga särskilda band till ko-kött, och äcklas faktiskt lite av kyckling-ägg, men vad fan tycker du att jag ska göra med 250:-/veckan? Det är jävligt lätt att vara vegan eller vegetarian när man är rik.

I'll tell you what... skicka en hundring om dagen till mig så lovar jag att inte köpa köttprodukter, och jag slänger in sånt som inte är svanen-märkt på köpet.

Om alla idioter som inte har bättre saker för sig än att oroa sig för att andra äter kött, gjorde så, skulle veganrörelsen fördubblas!

Tyvärr har jag mindre pengar än dig, och förstår ditt problem. Den här tråden gjorde jag för att diskutera det moraliska i kött ätandet, inte för att hacka på fattiga.

Tycker du verkligen jag är en idiot för jag bryr mig om andra levande varelser? Mitt problem ligger inte i vad ni äter, utan vem som måste dö för ni ska äta.

Ett tips från en fattig till en annan.
https://www.skogsskafferiet.se/

Tramssexuell sa:

Så moraliskt svarar du att det är självförsvar, vilket jag inte kan argumentera emot.
Jag dödar själv i självförsvar, som myggor, fästingar och även (gärna men svårt) flugor om dom blir för många eller påträngande.

Så då frågar jag så här istället; tycker du att vi som människor, intelligentas och överlägsen härskare på jorden, har rätten att behandla djuren som vi idag gör? Alltså slaveri och slakt på oskyldiga kännande varelser på massiv skala. Trots att vi egentligen inte måste. Allt vi behöver finns i växtriket, och med all vår intelligens och tillgångar kan jag inte tänka mig att människan, om den hadde viljan, inte kunde lösa alla problem som uppstår i förändringen. Så varför ska vi fortsätta skapa lidande och död på jorden, när vi inte måste? Djuren är våra grannar, inte mat.

turtle sa:
Köttätare: Stora huggtänder för att döda och slita sönder sitt byte.
Människa: Platta hörntänder för att krossa hårdare föda.
Tack vare vår intelligens kan vi tillaga vårt byte så att det inte blir så svårtuggat. Dessutom har vi både huggtänder och molarer. Djur som har både och tenderar att vara allätare.

Köttätare: Klor för att kunna fånga och hålla fast sitt byte.
Människa: Mjuka händer för att kunna greppa saker försiktigt och intelligens nog att plantera och sköta växter.
Tack vare vår intelligens kan vi tillverka vapen och fällor, vilket gör att vi inte behöver klor.

Köttätare: Kort tarm.
Människa: Lång tarm, som andra växtätare.
Människans tarmsystem är någonstans mittemellan köttätare och växtätare.

Människan är den enda varelsen som ser det som nödvändigt eller vettigt att att i vuxen ålder fortsätta dricka bröst mjölk och då även från nån annans mamma och t.o.m en helt annan ras.
Vi är även den enda arten som har intelligens nog att domesticera en annan art för mjölkproduktion. Människan är även den enda art som skriver på internetforum. Menar du att det är fel?

Dessutom har vi väldigt svårt att hitta vitamin B12 i växtriket, och det vitaminet är livsviktigt. Veganer måste i allmänhet ha kosttillskott. Idag har vi tillgång till citrusfrukter, men går du tillbaka några tusen år var det kött som var vår källa till C-vitamin.

Det finns inte mycket, om ens något, som tyder på att vi skulle vara evolutionärt anpassade till enbart växter.

Resten håller jag med någorlunda om. Köttindustrin är vidrig, och det finns ingen anledning för oss att äta kött idag förutom ren lyxkonsumtion. Att ta tillskott med B12 är en väldigt liten uppoffring.

superkuken sa:
Tack vare vår intelligens kan vi tillaga vårt byte så att det inte blir så svårtuggat. Dessutom har vi både huggtänder och molarer. Djur som har både och tenderar att vara allätare.
Tack vare hur våra kroppar funkar måste vi tillaga kött, rått kött kan göra dig sjuk, och smakar skit. Och de små spetsiga tänder vi har är långt ifrån huggtänder, testa slita sönder ett djur med tänderna så får vi se om de kan klassas som huggtänder.
Tack vare vår intelligens kan vi tillverka vapen och fällor, vilket gör att vi inte behöver klor.
Så du behöver tillägg för att kunna fånga ett djur, vilket tydligt säger att du inte är skapad för att fånga eller äta råa djur.

Människans tarmsystem är någonstans mittemellan köttätare och växtätare.
Nej, växtätare lång tarm, kött ätare kort tarm, människor lång tarm.

Vi är även den enda arten som har intelligens nog att domesticera en annan art för mjölkproduktion. Människan är även den enda art som skriver på internetforum. Menar du att det är fel?
Vi är även den enda arten som är intelligent nog att förstå att vi inte behöver fortsätta så här. Du säger vi domesticerar, jag säger vi förslavar, torterar och massmördar oskyldiga kännande varelser.

Menar du att du jämför att skriva på ett forum med massmord? Intelligent sagt.
Dessutom har vi väldigt svårt att hitta vitamin B12 i växtriket, och det vitaminet är livsviktigt. Veganer måste i allmänhet ha kosttillskott. Idag har vi tillgång till citrusfrukter, men går du tillbaka några tusen år var det kött som var vår källa till C-vitamin.
Är ingen expert på näring, men ja det är tydligen svårare att ha en närings fylld kost. C vitamin får man från solen vad jag vet.

Ska oskyldiga varelser dö som på räls får att vi ser det som besvärligt att äta korrekt? Hur många liv ska vi ta för att ha det lite bekvämare.

Det finns inte mycket, om ens något, som tyder på att vi skulle vara evolutionärt anpassade till enbart växter.
Det finns enu mindre som säger vi är skapta för att äta kött. En mumsig persika äter vi gärna direkt från trädet rå, men sätt tänderna i en levande kanin med päls och allt och slit sönder den med dina tänder och surrpla i dig blodet. Och säg mmmm jag är skapad för detta.

Och nån evolutionsteori borde du begripa inte är bevis för något. Vi varken är eller har varit apor.

Resten håller jag med någorlunda om. Köttindustrin är vidrig, och det finns ingen anledning för oss att äta kött idag förutom ren lyxkonsumtion. Att ta tillskott med B12 är en väldigt liten uppoffring.
Lyxkonsumtion? Trots att det ger oss canser och hjärtproblem? Till skillnad från ett äpple.

Om lyxen ligger i smaken, ska jag peka ut att smaken kommer från stekning/grillning och kryddorna från växtriket som vi har på. Rått kött smakar skit.

"Sugerkuken" får troligen bara ett svar i denna tråd då hon får mig att tröttna på internet diskussioner. Så se till att ha något intressant att säga om du vill ha fler svar "sugerkuken"

turtle sa:
Tack vare hur våra kroppar funkar måste vi tillaga kött, rått kött kan göra dig sjuk, och smakar skit. Och de små spetsiga tänder vi har är långt ifrån huggtänder, testa slita sönder ett djur med tänderna så får vi se om de kan klassas som huggtänder.
Smak är högst subjektivt, och det finns många som tycker att rått kött är gott. Det är en kulturell fråga. Våra spetsiga tänder är sannolikt bara en rest från när vi behövde dem. Vi har klarat oss utan huggtänder i hundratusentals år. Dessutom kan vi tillaga köttet för att döda bakterier. Har du redan glömt det?

Så du behöver tillägg för att kunna fånga ett djur, vilket tydligt säger att du inte är skapad för att fånga eller äta råa djur.
Fullständig jävla bullshit.

Nej, växtätare lång tarm, kött ätare kort tarm, människor lång tarm.
Våra tarmar är långa i förhållande till köttätare, men inte så långa som rena växtätare. Det är ett faktum.

Vi är även den enda arten som är intelligent nog att förstå att vi inte behöver fortsätta så här. Du säger vi domesticerar, jag säger vi förslavar, torterar och massmördar oskyldiga kännande varelser.

Menar du att du jämför att skriva på ett forum med massmord? Intelligent sagt.
Du argumenterar som att det faktum att vi är ensamma om att göra en sak är ett bevis för att det är fel. Det är ett helt vansinnigt resonemang. Att vi är den enda arten som föder upp andra djur/skriver på forum/använder bilar/tillagar mat etc säger absolut ingenting förutom att vi är unika i just det avseendet.

Är ingen expert på näring, men ja det är tydligen svårare att ha en närings fylld kost. C vitamin får man från solen vad jag vet.
Det är verkligen skrämmande hur dåligt påläst du är om exakt allt du babblar om. Det är D-vitamin vi får från solen. Det lär man sig för fan i lågstadiet.

Ska oskyldiga varelser dö som på räls får att vi ser det som besvärligt att äta korrekt? Hur många liv ska vi ta för att ha det lite bekvämare.
Nej, det tycker jag inte.

Det finns enu mindre som säger vi är skapta för att äta kött. En mumsig persika äter vi gärna direkt från trädet rå, men sätt tänderna i en levande kanin med päls och allt och slit sönder den med dina tänder och surrpla i dig blodet. Och säg mmmm jag är skapad för detta.
Allt tyder på att vi är allätare. Förnekar du det är du okunnig och/eller korkad. Allt du skrivit hittills visar både och.

Det faktum att en livsviktig vitamin är nästan helt omöjlig att få i sig via vegetabilier är en STARK indikator på att vi inte är rena växtätare.

Och nån evolutionsteori borde du begripa inte är bevis för något. Vi varken är eller har varit apor.
Evolutionsteorin är en av de mest bevisade teorier vi har.

Lyxkonsumtion? Trots att det ger oss canser och hjärtproblem? Till skillnad från ett äpple.
Men snälla. Kan du inte hålla mer än en halv mening i huvudet åt gången? Vi äter kött för att vi vill och inte för att vi behöver, vilket innebär att det är en lyxprodukt. Alkohol och cigaretter är också lyxkonsumtion.

Om lyxen ligger i smaken, ska jag peka ut att smaken kommer från stekning/grillning och kryddorna från växtriket som vi har på. Rått kött smakar skit.
Som sagt är smak subjektivt, och jag ser inte relevansen av det här.

Kan tillägga att jag håller med dig om att köttindustrin är fullständigt moraliskt förkastlig, men att försöka argumentera för det genom att påstå att vi skulle vara genetiskt anpassade till enbart växter är bara korkat för det stämmer helt enkelt inte.

superkuken sa:
Smak är högst subjektivt, och det finns många som tycker att rått kött är gott. Det är en kulturell fråga. Våra spetsiga tänder är sannolikt bara en rest från när vi behövde dem. Vi har klarat oss utan huggtänder i hundratusentals år. Dessutom kan vi tillaga köttet för att döda bakterier. Har du redan glömt det?
Ja smak är subjektivt, men om du kan visa mig tre personer som gillar att bita sönder päls och skin på ett oförberett djur, så ska jag ge dig en poäng. Och då räknas inte oärliga mongon som youtubern "sv3rige". Nej jag har inte glömt att vi har ett behov av att tillaga kött, vilket varken köttätare eller allätare behöver.

Fullständig jävla bullshit.
Får se dig fånga ett rådjur och döda det med dina bara händer, om du nu är ett rovdjur. Ne släng in dig bland andra kött och allätare så blir du snart varse att du är ett bytes djur.

Du argumenterar som att det faktum att vi är ensamma om att göra en sak är ett bevis för att det är fel.
Nej jag argumenterar för att onödigt mord på oskyldiga kännande varelser är fel, vilket jag inte behöver bevisa om jag inte pratar med en idiot.
Det är verkligen skrämmande hur dåligt påläst du är om exakt allt du babblar om. Det är D-vitamin vi får från solen. Det lär man sig för fan i lågstadiet.
Skrämmande trots att jag erkände min okunskap? Mer skrämmande med nån som dig som läst något som du själv inte kan bevisa, men sprider det som ett Jehovas vittne sprider sin sanning.

Mycket jag lärt mig i skolan har visat sig vara falskt. Skrämande med folk som tror på allt dom hör utan att ifrågasätta

Allt tyder på att vi är allätare. Förnekar du det är du okunnig och/eller korkad. Allt du skrivit hittills visar både och.
Allt vad? Exempel? Allätare äter sitt kött rått, gör du? Hur tyder det annars på att du är likadan?

Det faktum att en livsviktig vitamin är nästan helt omöjlig att få i sig via vegetabilier är en STARK indikator på att vi inte är rena växtätare.
Vet inte als om den är så livsviktig, men du erkänner nu att även den finns i växtriket.

Att även tillagat kött ger dig canser och hjärtproblem, och rått kött enu värre, är en STARK indikator att vi inte är skapta för det.
Evolutionsteorin är en av de mest bevisade teorier vi har.
Bevisad och teori är ord som inte hör ihop, teori betyder obevisad.

superkuken sa:
Kan tillägga att jag håller med dig om att köttindustrin är fullständigt moraliskt förkastlig, men att försöka argumentera för det genom att påstå att vi skulle vara genetiskt anpassade till enbart växter är bara korkat för det stämmer helt enkelt inte.

Vi kan överleva utan att äta kött, det betyder att vi har ett val, genetik är inget som behöver diskuteras ens.

Intelligentaste varelsen på jorden och överlägsen härskare över alla varelser pga vår intelligens. Använder vi vår intelligens för att skydda och hjälpa dom som är svagare? Eller utnyttjar och förslavar vi dem utan hänsyn? Kan ondska som hänsynslös mass slakt och tortyr i onödan verkligen komma från intelligenta varelser, eller har vi överskattat vår intelligens? Är hänsynslöshet eller empati ett större tecken på intelligens?

turtle sa:
Ja smak är subjektivt, men om du kan visa mig tre personer som gillar att bita sönder päls och skin på ett oförberett djur, så ska jag ge dig en poäng. Och då räknas inte oärliga mongon som youtubern "sv3rige". Nej jag har inte glömt att vi har ett behov av att tillaga kött, vilket varken köttätare eller allätare behöver.
Ser inget som helst behov av att hitta personer som gillar det. Det är inte relevant på något sätt.

Får se dig fånga ett rådjur och döda det med dina bara händer, om du nu är ett rovdjur. Ne släng in dig bland andra kött och allätare så blir du snart varse att du är ett bytes djur.
Varför skulle jag behöva göra det? Huruvida man är ett rovdjur eller ej avgörs inte av HUR man anskaffar sitt kött.

Nej jag argumenterar för att onödigt mord på oskyldiga kännande varelser är fel, vilket jag inte behöver bevisa om jag inte pratar med en idiot.
Nej, du skrev faktiskt "Människan är den enda varelsen som ser det som ..." Vad är det du vill ha sagt med detta?

Skrämmande trots att jag erkände min okunskap? Mer skrämmande med nån som dig som läst något som du själv inte kan bevisa, men sprider det som ett Jehovas vittne sprider sin sanning.
Ja, även om du erkänner det är det skrämmande att du inte känner till att det är D-vitamin vi får av solsken. Det är lite som att erkänna att du inte vet om att det är farligt med starkström.

Mycket jag lärt mig i skolan har visat sig vara falskt. Skrämande med folk som tror på allt dom hör utan att ifrågasätta
Jag ifrågasätter allt.

Allt vad? Exempel? Allätare äter sitt kött rått, gör du? Hur tyder det annars på att du är likadan?
Menar du förutom de exempel jag redan har nämnt?

Vet inte als om den är så livsviktig, men du erkänner nu att även den finns i växtriket.
Jepp, det gör den men människan har inte haft tillgång till B12 via växter de senaste hundratusen åren. I alla fall inte i väldigt många delar av världen. Faktum är att till och med en tidning som Vegomagasinet erkänner att det är väldigt svårt att få genom växter.

Kött, fisk, ägg och mjölk är bra vitamin B12-källor, men tyvärr finns det inga pålitliga vegetabiliska källor. Ofta marknadsförs spirulina och andra alger som bra vitamin B12-källor, men dessa är inga bra eller pålitliga källor. Spirulina och andra alger innehåller flera olika typer av vitamin B12 och de flesta är inaktiva för oss människor. Vitamin B12-producerande bakterier kan finnas i jord, men att äta jordiga grönsaker är ingen bra lösning.
Vegetarianer som äter ägg och mejeriprodukter får i sig vitamin B12 därifrån, men har man ett litet intag kan även vegetarianer behöva ett tillskott på sikt.
https://www.vegomagasinet.se/b12-allt-du-behover-veta/

Det finns dock ett sätt att få i sig B12 utan att äta vare sig kött eller kosttillskott, och det är att äta ditt eget bajs. Det produceras B12 i tjocktarmen, men dessvärre kan det bara tas upp i tunntarmen som ligger före tjocktarmen.

Att även tillagat kött ger dig canser och hjärtproblem, och rått kött enu värre, är en STARK indikator att vi inte är skapta för det.
Det där är ju dock rätt omtvistat. Det är främst processat kött som ger en liten - observera liten - ökad risk. När det gäller en vanlig icke-processad köttbit är riskökningen knappt statistiskt signifikant. Här kan du läsa lite: https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

19. Can you compare the risk of eating red meat with the risk of eating processed meat?

Similar risks have been estimated for a typical portion, which is smaller on average for processed meat than for red meat. However, consumption of red meat has not been established as a cause of cancer.

Och oavsett vilket är cancer och hjärtproblem något som uppkommer sent i livet. Får du inte i dig B12 går det rätt fort när reserverna är slut.

Bevisad och teori är ord som inte hör ihop, teori betyder obevisad.
Återigen visar du hur lite koll du har. Visserligen har du en poäng i att en teori inte är "bevisad", men det betyder definitivt inte obevisad. Ett bättre ord än bevisad är "styrkt". I engelskan skiljer man på proof och evidence. Man använder ibland den svengelska varianten evidens, och en teori kallas inte för teori innan det finns gott om evidens. Innan dess kallas den för hypotes. Inom vetenskap betyder teori något helt annat än när gemene man använder ordet.

turtle sa:
Vi kan överleva utan att äta kött, det betyder att vi har ett val, genetik är inget som behöver diskuteras ens.
Hela din trådstart utgår från genetik. Hur fan ska du ha det?

Intelligentaste varelsen på jorden och överlägsen härskare över alla varelser pga vår intelligens. Använder vi vår intelligens för att skydda och hjälpa dom som är svagare? Eller utnyttjar och förslavar vi dem utan hänsyn? Kan ondska som hänsynslös mass slakt och tortyr i onödan verkligen komma från intelligenta varelser, eller har vi överskattat vår intelligens? Är hänsynslöshet eller empati ett större tecken på intelligens?
Det finns många definitioner på intelligens, men såvitt jag vet finns det ingen vedertagen sådan där etik och moral är nödvändiga komponenter. Det är helt enkelt två helt olika saker.

"Animals are my friends... and I don't eat my friends" ~George Bernard Shaw

"We all love animals. Why do we call some "pets" and others "dinner?" ~K.D. Lang

"Recognize meat for what it really is: the antibiotic- and pesticide-laden corpse of a tortured animal" ~Ingrid Newkirk

"Man is the only animal that can remain on friendly terms with the victims he intends to eat until he eats them" ~Samuel Butler

"For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love" ~Pythagoras

"While we ourselves are the living graves of murdered beasts, how can we expect any ideal conditions on this earth?" ~George Bernard Shaw

"Truely man is the king of beasts, for his brutality exceeds theirs. We live by the death of others: we are burial places! I have from an early age abjured the use of meat, and the time will come when men such as I will look on the murder of animals as they now look on the murder of men" ~Leonardo da Vinci

"As long as there are slaughterhouses, there will be battlefields." ~Leo Tolstoy

"Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet" ~Albert Einstein

"I have no doubt that it is a part of the destiny of the human race, in its gradual improvement, to leave off eating animals" ~Henry David Thoreau

"Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages" ~Thomas Edison

"I think there will come a time, and this is down the road a great many years, when civilized people will look back in horror on our generation and the ones that have preceded it: the idea that we should eat other living things running around on four legs, that we should raise them just for the purpose of killing them! The people of the future will say, 'meat-eaters' in disgust and regard us in the same way that we regard cannibals and cannibalism" ~Dennis Weaver

"To a man whose mind is free there is something even more intolerable in the sufferings of animals than in the sufferings of man. For with the latter it is at least admitted that suffering is evil and that the man who causes it is a criminal. But thousands of animals are uselessly butchered every day without a shadow of remorse. If any man were to refer to it, he would be thought ridiculous. And that is the unpardonable crime." ~Romain Rolland

"A man of my spiritual intensity does not eat corpses" ~George Bernard Shaw

"I venture to maintain that there are multitudes to whom the necessity of discharging the duties of a butcher would be so inexpressibly painful and revolting, that if they could obtain a flesh diet on no other condition, they would relinquish it forever" ~W.E.H. Lecky

"You have just dined, and however scrupulously the slaughterhouse is concealed in the graceful distance of miles, there is complicity" ~Ralph Waldo Emerson

"I think if you want to eat more meat you should kill it yourself and eat it raw so that you are not blinded by the hypocrisy of having it processed for you" ~Margi Clark

"As soon as I realized that I didn't need meat to survive or to be in good health, I began to see how forlorn it all is. If only we had a different mentality about the drama of the cowboy and the range and all the rest of it. It's a very romantic notion, an entrenched part of American culture, but I've seen, for example, pigs waiting to be slaughtered, and their hysteria and panic was something I shall never forget" ~Cloris Leachman

"A human can be healthy without killing animals for food. Therefore if he eats meat he participates in taking animal life merely for the sake of his appetite. And to act so is immoral" ~Leo Tolstoy

"It is only by softening and disguising dead flesh by culinary preparation that it is rendered susceptible of mastication or digestion, and that the sight of its bloody juices and raw horror does not excite intolerable loathing and disgust" ~Percy Shelley

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated. To my mind, the life of a lamb is no less precious than that of a human being. I should be unwilling to take the life of a lamb for the sake of the human body" ~Mahatma Ghandi

"To become vegetarian is to step into the stream which leads to nirvana" ~Gautama Buddha

"People think of animals as if they were vegetables, and that is not right. We have to change the way people think about animals. I encourage the Tibetan people and all people to move toward a vegetarian diet that doesn't cause suffering" ~The Dalai Lama

"Intellectually, human beings and animals may be different, but it's pretty obvious that animals have a rich emotional life and that they feel joy and pain. It's easy to forget the connection between a hamburger and the cow it came from. But I forced myself to acknowledge the fact that every time I ate a hamburger, a cow had ceased to breathe and moo and walk around. There are viable (and usually better) alternatives to the use of animals for food, sport, clothing, & experimentation. I beg you to discontinue any actions that might cause or condone animal torture, abuse, or destruction" ~Moby

A veteran USDA meat inspector from Texas describes what he has seen: "Cattle dragged and choked... knocking 'em four, five, ten times. Every now and then when they're stunned they come back to life, and they're up there agonizing. They're supposed to be re-stunned but sometimes they aren't and they'll go through the skinning process alive. I've worked in four large [slaughterhouses] and a bunch of small ones. They're all the same. If people were to see this, they'd probably feel really bad about it. But in a packing house everybody gets so used to it that it doesn't mean anything." ~Slaughterhouse 1997

"Vegetarianism serves as the criterion by which we know that the pursuit of moral perfection on the part of humanity is genuine and sincere ... If he be really and seriously seeking to live a good life, the first thing from which he will abstain will always be the use of animal food, because ... its use is simply immoral, as it involves the performance of an act which is contrary to the moral feeling -- Killing" ~Leo Tolstoy

"If a group of beings from another planet were to land on Earth -- beings who considered themselves as superior to you as you feel yourself to be to other animals -- would you concede them the rights over you that you assume over other animals?" ~George Bernard Shaw

superkuken sa:
Det finns många definitioner på intelligens, men såvitt jag vet finns det ingen vedertagen sådan där etik och moral är nödvändiga komponenter. Det är helt enkelt två helt olika saker.

Intelligens kan du ha i olika områden, intelligens bygger på information, ju mer korrekt information du har inom ett område ju intelligentare blir du inom området. sen kan man så klart ha mycket fel information och tro att man är intelligent.

om du har intelligens om livet, människan, känslor osv. Så skapas det vi kallar moral.

Alltså; omoralisk=ointelligent

Den som har låg intelligens om djur, kan säga att deras smärta är försumbar, för att djuret är ointelligent. Men ser sig ändå som intelligent för att han kan läsa och köra bil. Men släpper vi människan och djuret långt in i en skog, så kommer djuret va den intelligenta (i dom flesta fallen) då 99% av dagens samhälle troligen inte ens skulle hitta mat eller vatten och dö ganska snabbt.

Det första steget mot att bli en idiot är verklighetsflykt, att ignorera lidande och död på kännande varelser är ett stort steg från verkligheten.

Filosofi och meditation är vad dagens korkade människor behöver. Och kanske några jointar.

turtle sa:
Intelligens kan du ha i olika områden, intelligens bygger på information, ju mer korrekt information du har inom ett område ju intelligentare blir du inom området. sen kan man så klart ha mycket fel information och tro att man är intelligent.

om du har intelligens om livet, människan, känslor osv. Så skapas det vi kallar moral.

Alltså; omoralisk=ointelligent

Den som har låg intelligens om djur, kan säga att deras smärta är försumbar, för att djuret är ointelligent. Men ser sig ändå som intelligent för att han kan läsa och köra bil. Men släpper vi människan och djuret långt in i en skog, så kommer djuret va den intelligenta (i dom flesta fallen) då 99% av dagens samhälle troligen inte ens skulle hitta mat eller vatten och dö ganska snabbt.

Det första steget mot att bli en idiot är verklighetsflykt, att ignorera lidande och död på kännande varelser är ett stort steg från verkligheten.

Filosofi och meditation är vad dagens korkade människor behöver. Och kanske några jointar.
Din definition av intelligens liknar ingenting jag har sett förr, och den är på intet sätt vedertagen.

Idag läser jag på Bregotts smör förpackning "naturen är god", det är så här man förvirrar/förtrollar/hjärntvättar folk med ord, man vrider lite på sanningen så den inte ska va så uppenbar. Nu kan ni med gott samvete ätta era smör produkter och inbilla er själva att det ni äter kommer från naturen och inte djuren.

"naturen är god" låter lite som om smöret kom från en buske eller ett träd va?

Ska vi översätta till verklighet så skulle det nog låta mindre frestande, "mina förslavade och fängslade djur blir våldtagna och får sina barn bortrövade för att du betalar för det, men nog smakar det gott iaf"

Det är inte vårat fel att vi gör fel, vi har växt upp med detta som det normala. Nu är det dax att tänka lite, det är därför vi fått så bra hjärnor, för att kunna förstå vad som är rätt och fel. Om ni däremot kan titta genom följande dokumentärer, och ändå ingen ändring gör, då är det erat fel och jag önskar er samma öde som djuren fått. Det kan vara hårt för stoltheten att acceptera att man blivit lurad, men ingen ska behöva lida för ditt ego.

Forks over knives.
https://www.youtube.com/watch?v=IrWb7wZ7MlU

Cowspiracy.
https://www.youtube.com/watch?v=Z0LPSWtfGnQ

What the health.
https://www.youtube.com/watch?v=8AL4EX53gFY

Dominion.
https://www.youtube.com/watch?v=LQRAfJyEsko

Earthlings.
https://www.youtube.com/watch?v=NlTQ8xV3uv8

Vegucated.
https://www.youtube.com/watch?v=CrWx_e1wuZQ

Land of hope and glory.
https://www.youtube.com/watch?v=dvtVkNofcq8

Här är några yt kommentarer.

"From this moment on, you can no longer say you didn't know." BOOM.

"Age-restricted video: so you can consume the product, you just can't witness its production.
Another delightful bit of modern hypocrisy"

"Looking into the eyes of those animals, how anyone can't see they are begging, pleading to be set free. Oh God i feel sick!"

"I had an anxiety attack watching this. I wanted to get them away so badly and felt so helpless. This video needs to be seen and we need to learn from it."

"Even if you are heartless enough to not care about the suffering at least look at how filthy your food source is. Even if you have no soul you have to be disgusted by the filth. Most people I know won't eat food if its hit the floor I wonder if they saw this if they would ever eat meat products again."

"It’s sickening. I want to scream and cry. Instead, I shared this on Facebook. I pray that someone listens."

"I can’t stop crying... the thought of this happening every single day is truly horrific... I’m so sorry for these poor angels who are innocently tortured from the start of their lives to the tragic ending. I am so sorry to them that I didn’t open my eyes sooner but they are open now and they forever will be."

Nå? Vad har djuren gjort er?

Nu är det så att detta ämne är något som rör er alla, därmed bör ni alla ha en åsikt om saken. Det är er skyldighet att ha en åsikt om detta. Det är ni skyldiga alla djur som dött för att fylla era magar. Får höra nu. Allihopa.

I en diskussion som olyckligt försvann i en uppdatering av forumet, avslutade "Ramzez" vårt samtal med att säga att; grisen, kossan och kycklingen som föds in i slaveri, minsan ska skylla sig själv om de inte kan undvika att bli slaktade. Jag frågade om du skämtade med mig, men du svarade inte. Nu ger jag dig en chans att ändra min syn på dig innan jag dömer dig, då det du avslutade samtalet med fick dig att se riktigt korkad ut, hoppas du nu tänkt lite och har något vettigare att säga.

Topp