Snippa-målet

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Är det någon som följer snippa-målet och kan berätta vad det handlar om? Jag är inte så intresserad av fallet men när man läser det dagligen i medier blir jag lite nyfiken vad det är men klarar mig bra utan att veta också. Men om det är någon som har följt det och kan berätta vad det handlar om uppskattar jag det.

Är det någon som följer snippa-målet och kan berätta vad det handlar om? Jag är inte så intresserad av fallet men när man läser det dagligen i medier blir jag lite nyfiken vad det är men klarar mig bra utan att veta också. Men om det är någon som har följt det och kan berätta vad det handlar om uppskattar jag det.

Det handlar om att enligt Göta hovrätts domare så är det svårt att säkerställa vad ordet snippa betyder i relation till könsorgan och man konsulterade därför en ordbok och baserat på den definition man hittade så ansågs det inte vara säkert att det uppfyllde kraven för att det skulle vara det specifika brottet och baserat på oskulds presumtionen så valde de att fria. Värt att notera är att den enda domaren som var kvinna röstade emot den friande domen.

Det man vänder sig mot är att det dels blev en fällande dom i tingsrätten och dels att andra domstolar har gjort andra tolkningar men även att ett ord som har fått en tydlig innebörd i svenskt talspråk och kultur kan anses vara svårtolkad.

Topp