Stödja lyxindustrin?

trettonfel

Medlem
Reg
27 Nov 2019
Inlägg
13
En oväntad lyckad överklagan av ett beslut från socialnämnden, gav mig ca 2000:- över den här månaden. Efter att ha köpt en del nödvändig elektronik för att ersätta trasig och utdaterad, kom på kvällen den spontana idén att köpa ett par pizzor. Inte för att jag behövde det direkt, jag har kylskåpet fullt av mat. Mest för att känna att jag kan göra det om jag vill, kanske känna mig värdefull och njuta av att andra arbetar för mig.

Inget att klaga på alltså, men jag vill ha ut mer av det (*) så min fråga är: vad är resultaten av att stödja lyxindustrin? Investerar jag i att alla ska kunna få sin mat färdiglagad i framtiden, eller bara vissa? Ökar jag eller minskar jag klyftan mellan fattiga och rika? Lägger jag så att säga en röst på att om något ska bli billigare i framtiden så är det mat från pizzerior?

(*) Alltså känna makt, att jag påverkar i någon riktning. Om det sen är moraliskt rätt eller fel kan kvitta.
 
Du är en märklig och uppenbar människa.

Jag tror inte pizzeriorna kommer sänka priserna även om dom får in mer pengar om jag ska va ärlig, men vad vet jag.

Det du borde se på om du vill påverka är nog vem som tar emot din betalning, om du vill vårt land illa kan du ge dina pengar till nån som kommer spendera dem i ett annat land. Om du vill göra landet gott så ser du till att pengarna stannar i sverige och cirkulerar.


Och nu när jag tagit tid att svara dig tycker jag du kan ta dig tid att svara min fråga; varför anser du att det kan kvitta om det du gör är rätt eller fel?
 
turtle sa:
Och nu när jag tagit tid att svara dig tycker jag du kan ta dig tid att svara min fråga; varför anser du att det kan kvitta om det du gör är rätt eller fel?

Ett personligt svar i byte mot ett generellt? Nja, det fungerar inte så. Dessutom tror jag att den dag som någon lyckas få ett ärligt svar ur käften på dig, är det dags att dela ut medaljer och starta festivaler. Framförallt är det off-topic.

turtle sa:
Det du borde se på om du vill påverka är nog vem som tar emot din betalning, om du vill vårt land illa kan du ge dina pengar till nån som kommer spendera dem i ett annat land. Om du vill göra landet gott så ser du till att pengarna stannar i sverige och cirkulerar.

Ja, det köper jag. Och nästa gång blir det vegetarisk pizza, du ska få bildbevis.
 
trettonfel sa:
Ett personligt svar i byte mot ett generellt? Nja, det fungerar inte så. Dessutom tror jag att den dag som någon lyckas få ett ärligt svar ur käften på dig, är det dags att dela ut medaljer och starta festivaler. Framförallt är det off-topic.



Ja, det köper jag. Och nästa gång blir det vegetarisk pizza, du ska få bildbevis.

Hur funkar det då? Då ställer jag frågan utifrån det du skrivit istället för att göra ett byte.

Om du har sett mig säga något fel eller oärligt så peka gärna ut det, jag värdesätter ärlighet högt och vill gärna ha en chans att förklara mig, om nu nått sånt finns, vilket jag tvivlar på, låter mer som du är sur för nått, undrar om du vet själv vad du är sur för?
 
Hur stödjer du industrin när det finns behov av att köpa det allra mest nödvändigaste?
 
trettonfel sa:
Det här har jag naturligtvis tänkt på, vad som är nödvändigt och vad som är lyx.

Om inte du, jag och andra köper färdigmat kanske måste dom som äger företagen också leva på skattebetalarna. Det är en cirkel som måste gå runt.
 
trettonfel sa:
Är det kritik, försök till en komplimang, ett sätt att fjärma sig från mina frågor, ett avfärdande med socker på och/eller eller ett enkelt konstaterande?

Ett konstaterande, med några smulor socker på. Inte menat som en förolämpning iaf om det va så du tog det. Undvikit din fråga har jag ju iaf inte, men du undviker min.
 
Nu behöver vi alla stödja lyxindustrin, annars kollapsar samhället totalt.
 
Topp