Styrelsen informerar

Reg
7 Nov 2018
Det har blivit populärt bland våra politiker att svara på frågor på Reddit.

När jag skrev någon gång 2020 om att jag har idéer och något exceptionellt var det precis det jag var ute efter. Bjuda in våra politiker till Friaordet och komma folket så nära de kan och besvara på frågor.
Här ett ett mejl jag skickade till Socialdemokraterna redan i maj.

Hej statsrådsberedningen!

Jag skriver till er, främst till vår statsminister Magdalena Andersson om hon är intresserad av att besvara på frågor ställda av medlemmar på forumet Friaordet under ca 45 minuter? Frågorna väljer givetvis Magdalena själv att svara på, frågorna kommer vara förhandsmodererade.

Jag som driver forumet känner inte till något sånt här som hänt i världen att ett lands statsminister eller president gjort något liknande. Det hade varit ett gynnande tillfälle för den svenska sociala medier och att Sverige är första landet att göra det.
Magdalena är den första personen jag frågar eftersom hon är Sveriges statsminister. Frioardet kommer skicka inbjudningar till flera politiker men det hade varit roligt och intressant om Magdalena kunde tänka sig det under 45 minuter?

Vänliga hälsningar Friaordet.
Svar,

Hej,

Stort tack för er förfrågan till statsminister Magdalena Andersson om att svara på frågor ställda av forumet Friaordets medlemmar. Förfrågan är avstämd och jag får tyvärr avböja medverkan på statsministerns vägnar.

Med vänlig hälsning

Anna Wernerup

Statsrådsberedningen
103 33 Stockholm
Tfn 08-405 46 81
Mobil 070-246 89 70
[email protected]
www.regeringen.se
Ungefär fyra månader senare dyker statsministern upp på Reddit.

Jag administratör kan ha fel, har ni sett något liknande i svensk historia att en statsminister svara på frågor på ett forum? Var det jag som väckte en idé i huvudet på Magdalena Andersson?

Nästa person jag skickade till, Jimmie Åkesson,

första mejlet skickade jag på Sverigedemokraternas hemsida, det är mejl man skriver på deras sida, därför har jag inte en kopia på det jag skickade. Men jag skickade igen efter någon vecka, då fick jag tag på mejladress direkt till Åkesson.

Hej Jimmie!

Jag skickade en förfrågan för ett tag sedan till er om du skulle vara intresserad av att besvara på frågor ställda direkt till dig på ett forum men inte fått någon återkoppling på det.

Frågorna väljer du själv vilka du vill svara på och de är förhandsmodererade.

Våra politiker som värnar det bästa för oss väljer hellre amerikanskbaserade forum. Varför vet jag inte men svenska forum duger inte för dem, eller något som har med svenskt att göra helt enkelt.

De väljer självklart var de vill vara men det som gör mig ledsen är jag inte sett något liknande i Sverige eller i något annat land. Nu är jag inte den som går från forum till forum och tittar vad som händer. Men om jag har fel får ni rätta mig och jag ber om ursäkt.

Riktigt vidrigt gjort av våra politiker, vill helst kalla dom något annat än politiker. klart man blir ledsen och jag förstår dig. Tar din ide går och gör det på ett annat forum :cry:

• Gilla
Reactions: Kaj

När jag skrev någon gång 2020 om att jag har idéer och något exceptionellt var det precis det jag var ute efter. Bjuda in våra politiker till Friaordet och komma folket så nära de kan och besvara på frågor.

Svar,

Jag administratör kan ha fel, har ni sett något liknande i svensk historia att en statsminister svara på frågor på ett forum? Var det jag som väckte en idé i huvudet på Magdalena Andersson?

första mejlet skickade jag på Sverigedemokraternas hemsida, det är mejl man skriver på deras sida, därför har jag inte en kopia på det jag skickade. Men jag skickade igen efter någon vecka, då fick jag tag på mejladress direkt till Åkesson.

Våra politiker som värnar det bästa för oss väljer hellre amerikanskbaserade forum. Varför vet jag inte men svenska forum duger inte för dem, eller något som har med svenskt att göra helt enkelt.

De väljer självklart var de vill vara men det som gör mig ledsen är jag inte sett något liknande i Sverige eller i något annat land. Nu är jag inte den som går från forum till forum och tittar vad som händer. Men om jag har fel får ni rätta mig och jag ber om ursäkt.
Titta hur belåten Åkesson ser ut att vara. Åkesson som skrivit i snart 20 år Sverige, Sverige mina Sverigevänner och allt tjabbel om Sverige och svenskhet men går till Reddit som är amerikanskt ägd? Hur tänkte den zombien där? Det är bara massa skitsnack Åkesson kommit med.

Dom litar väl inte på att admin rensar bort jobbiga frågor antagligen.

Tycker det är ganska tydligt vad jag sa? Annars får du väl utveckla vad du försöker få sagt själv, jag förstår inte ditt problem.
Du menar att politikerna inte vill ha ärliga frågor att svara på men oärliga svar på Reddit?

Du menar att politikerna inte vill ha ärliga frågor att svara på men oärliga svar på Reddit?
Jag menar att det finns vissa frågor dom inte vill behöva svara på, och att modsen på reddit troligen är lättare att styra än admin här.

Jag menar att det finns vissa frågor dom inte vill behöva svara på, och att modsen på reddit troligen är lättare att styra än admin här.
Men admin skriver ju här,
Hej statsrådsberedningen!
Jag skriver till er, främst till vår statsminister Magdalena Andersson om hon är intresserad av att besvara på frågor ställda av medlemmar på forumet Friaordet under ca 45 minuter? Frågorna väljer givetvis Magdalena själv att svara på, frågorna kommer vara förhandsmodererade.

Ja, jag gissar att han menar att han kommer förhandsmoderera bort otrevligheter? Inte att han kommer censurera frågor dom inte gillar? Eller missförstår jag?

Admin tar bort otrevligheter och släpper fram vanliga frågor och hon väljer vilka hon vill svara på? Eller?

Senast ändrad:
Ja, jag gissar att han menar att han kommer förhandsmoderera bort otrevligheter? Inte att han kommer censurera frågor dom inte gillar? Eller missförstår jag?

Admin tar bort otrevligheter och släpper fram vanliga frågor och hon väljer vilka hon vill svara på? Eller?
Vet inte, får fråga admin för mer detalj men jag tycker att admin är rätt öppen med vad han sagt. Att Maggan och Jimpa får själva bestämma vilka frågor dom vill svara på.

Vet inte, får fråga admin för mer detalj men jag tycker att admin är rätt öppen med vad han sagt. Att Maggan och Jimpa får själva bestämma vilka frågor dom vill svara på.
Jag gissar att han bara menar att dom inte är tvungna att sitta och svara på varje fråga som släppts fram. Men ja, onödigt med gissninglekar, han kan svara själv.

Svar,

Du hade en fin tanke men någon tog den ifrån dig och gjorde på ett annat forum. Den jag menar någon är Sveriges statsminister Magdalena Andersson. Det som är så fint med internet är att det som skrivs står kvar. Hit kan man vända sig för att se vilka hycklare dom är.

Antagligen valde de reddit istället, för att den aktuella subredditen har betydligt fler aktiva svenska användare. Så det skulle vara lättare att nå ut till tusentals människor. Friaordet har inte lika många aktiva användare etc, så de kanske valde att avstå pga detta?

Gissar bara, så jag kan ha fel. Tror inte det handlar om amerikanska vs svenska forum eller liknande, som admin var inne på. Utan just antalet svenska användare och då speciellt aktiva.

Antagligen valde de reddit istället, för att den aktuella subredditen har betydligt fler aktiva svenska användare. Så det skulle vara lättare att nå ut till tusentals människor. Friaordet har inte lika många aktiva användare etc, så de kanske valde att avstå pga detta?

Gissar bara, så jag kan ha fel. Tror inte det handlar om amerikanska vs svenska forum eller liknande, som admin var inne på. Utan just antalet svenska användare och då speciellt aktiva.
De valde Reddit. Men har du sett något liknande förut att ministrar eller partiledare svarar på frågor som medlemmar ställer? Tycker du inte att det är märkligt att det kommer efter att jag skickat en förfrågan?
Visst, Reddit har fler användare men jag tror inte det är problemet. Jag hade samma sak i åtanke, att den som skulle ställa upp på svara frågor skyltar med ett papper eller vad det blir med sitt namn och under det Friaordet som dem gjorde. Bara det hade fått många att strömma till Frioardet. Jag hade även annonserat på Twitter och Facebook om att vem som nu skulle komma svarar på frågor på Friaordet.

De valde Reddit. Men har du sett något liknande förut att ministrar eller partiledare svarar på frågor som medlemmar ställer? Tycker du inte att det är märkligt att det kommer efter att jag skickat en förfrågan?
Visst, Reddit har fler användare men jag tror inte det är problemet. Jag hade samma sak i åtanke, att den som skulle ställa upp på svara frågor skyltar med ett papper eller vad det blir med sitt namn och under det Friaordet som dem gjorde. Bara det hade fått många att strömma till Frioardet. Jag hade även annonserat på Twitter och Facebook om att vem som nu skulle komma svarar på frågor på Friaordet.

Nu är jag inte så gammal själv men jag har inte sett något sånt. Frågade mina föräldrar och dom har inte heller varit med om något liknande. Det är ju svart på vitt att dom har snott din ide.

Du har iaf en hjärna, du kom för inte så många år sen och tänkte på ett sånt här genialt sak, att det inte blev av spelar ingen roll men du har bevisat det med mejl konversationer du har haft. En annan pedofil skrev för över tre år sen att han har mängder med ideer men inte kommit med en enda ide ännu. Det har "bara" gått tre år.

Topp