Svenska butiker går i konkurs

Levis

Medlem
Reg
18 Jan 2019
Inlägg
18
Några veckor tidigare gick Thernlunds ut med att det har begärts i konkurs, igår gick Teknikmagasinet ut och är begärd i konkurs. Vem är nästa som kommer begäras i konkurs? Det kan röra sig om några hundra anställda som förlorar sitt jobb och Sverige fortsätter ta in arbetskraft från utlandet. Jag kan inte bara förstå mig på hur svensk politik fungerar.

Är det Clas Ohlson som kommer begära konkurs närmast tid eller Kjell& Co?
 
Levis sa:
Några veckor tidigare gick Thernlunds ut med att det har begärts i konkurs, igår gick Teknikmagasinet ut och är begärd i konkurs. Vem är nästa som kommer begäras i konkurs? Det kan röra sig om några hundra anställda som förlorar sitt jobb och Sverige fortsätter ta in arbetskraft från utlandet. Jag kan inte bara förstå mig på hur svensk politik fungerar.

Är det Clas Ohlson som kommer begära konkurs närmast tid eller Kjell& Co?

Arbetskrafts invandringen i sig är väldigt begränsad och har knappast teknikmagasinets konkurs eftersom de flesta arbetskraftsinvandrare ändå arbetar inom bygg, resturang eller IT. Möjligtvis små lokala butiker men knappast i butiker som konkurrerar med t.ex. teknikmagasinet.
Orsaken är snarare dels större kedjor som t.ex. net on net som har billigare priser och typ ebay och liknande.
 
Ambia Trading Group räddar Teknikmagasinet från konkurs. :p

I pressmeddelandet står det att köpet uppgår till 41 miljoner kronor och att det finansieras genom lån. I köpet ingår Teknikmagasinets lokaler, aktier i det helägda norska dotterbolaget med 35 butiker, man får också rätt att förhandla om fortsatta hyresförhållanden med cirka 50 butiker i Sverige.

Jag är mest glad över att de som skulle bli utan jobb nu får behålla sina jobb.
 
Ramzez sa:
Arbetskrafts invandringen i sig är väldigt begränsad och har knappast teknikmagasinets konkurs eftersom de flesta arbetskraftsinvandrare ändå arbetar inom bygg, resturang eller IT. Möjligtvis små lokala butiker men knappast i butiker som konkurrerar med t.ex. teknikmagasinet.
Orsaken är snarare dels större kedjor som t.ex. net on net som har billigare priser och typ ebay och liknande.

Nu är Teknikmagasinet räddad men jag tänkte såhär; om Teknikmagasinet hade konkat finns det andra och fler andra alternativ att söka nya jobb. Då kan det vara restaurang, bygg eller inom vården.
 
Topp