Tråden om OPEC+

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,246
Lite info om vad OPEC+ är:
Enligt Opecs stadgar är dess huvudsakliga mål att koordinera och förena medlemsländernas oljepolitik. Därmed kan oljemarknaden stabiliseras så att konsumenterna får en regelbunden tillgång av olja, samtidigt som producenterna får en jämn inkomst och de som investerar i oljeindustrin får en rättvis avkastning.
Opec är en oljekartell vilket innebär att dess beslut att öka eller minska produktionen av olja påverkar priset på råolja. Minskad oljeproduktion ökar priset på råolja (allt annat lika) och vice versa. OPEC-ländernas råoljereserv beräknades i slutet av 2009 till 897 miljarder fat, vilket motsvarar 78 procent av hela jordens råoljereserv.
Saudiarabien ökar inte produktionen och tror att Saudiarabien har en ”affär” med Ryssland om att inte öka produktionen.
Venezulea som har enorm oljereserver (sägs att Venezuela är världens tredje största land med oljereserver) är sanktionerad av USA sen många år tillbaka. Minns ni när USA försökte störta sittande regeringen? Misslyckades som vanligt. Men nu när Saudiarabien inte vill öka oljeproduktionen vänder sig USA sig till Venezulea för att köpa olja. Men USA har vissa krav på Venezuela för att lätta på sanktionerna.
 
Medier i väst har hela tiden beskyllt Ryssland som ansvarig till den ökande bränslepriserna. Att kriget är orsaken. Men vad väst inte berättar för er som är sanningen att Saudiarabien sen en tid tillbaka har sänkt produktionen med två miljoner fat om dagen.
 
Nu har USA lättat sanktionerna mot Venezuela och kommer köpa olja från Venezuela.

Vad kommer EU göra?
 
Medan Aftonbladet fortsätter med sitt smutskastande av Qatar gör Tyskland affär led Qatar.



Kan bara konstatera att Wolfgang Hansson håller med dig https://www.aftonbladet.se/nyheter/...g-hansson-kopa-gas-ar-ok-men-inte-fotbolls-vm

För mig personligen så är VM ointressant eftersom jag ogillar sport överhuvudtaget så jag kommer fortsätta att vara emot att man köper in olja från Qatar.
 
Senast ändrad:
Qatar är, som många andra arabstater, en stenhård diktatur med en sinnessjuk syn på kvinnor och folk med en avvikande sexuell läggning.
Sådana länder och alla andra diktaturer skall lyftas upp till offentlig åskådning så att frågan diskuteras ordentligt. Speciellt nu när vi i Sverige har ett gäng bruna anhängare av diktatur som tydligen skall få bestämma vilka förslag som skall släppas fram från regeringen.
 
Kan bara konstatera att Wolfgang Hansson håller med dig https://www.aftonbladet.se/nyheter/...g-hansson-kopa-gas-ar-ok-men-inte-fotbolls-vm

För mig personligen så är VM ointressant eftersom jag ogillar sport överhuvudtaget så jag kommer fortsätta att vara emot att man köper in olja från Qatar.
Men oj, där hoppade Wolfgang till liv men går i ide snart igen.

Vad som är onintressant för dig bryr vi oss inte, fotboll är den sporten som följs mest i hela världen. Den sporten som lockas mest familjer som tittar tillsammans.

Varifrån vill du ha din olja? Hur många alternativ har ni lämnat?
 
Men oj, där hoppade Wolfgang till liv men går i ide snart igen.

Vad som är onintressant för dig bryr vi oss inte, fotboll är den sporten som följs mest i hela världen. Den sporten som lockas mest familjer som tittar tillsammans.

Varifrån vill du ha din olja? Hur många alternativ har ni lämnat?

Jag vet inte vad "ni" innebär. Jag tänker inte ta på mig något kollektivt ansvar.

Jag hade föredragit att byta ut mot biobränsle där det är möjligt och behållt bensin/disel enbart där det akut behövs.
Jag hade inte haft några problem med att vi följde USA och släppte sanktionerna mot Venezuela.
 
Det var inte så dåligt med den här tråden.

EU har kommit överens om ett pristak på rysk olja.

Pristaket sätts till 60 dollar per fat.

EU ska ha kommit överens om ett pristak på rysk olja efter att Polen gett grönt ljus.
Enligt The Wall Street Journal har man kommit överens om 60 amerikanska dollar fatet och ska träda i kraft redan på måndag.
Målet med pristaket är att göra det svårare för Ryssland att undgå EUs sanktioner genom att sälja olja till länder utanför EU. Skeppare och försäkringsbolag som behövs för att transportera oljan skulle inte tillåtas göra det om olja säljs för mer är det överrenskomna pristaket. De flesta är baserade inom EU eller Storbritannien och skulle därför vara tvugna att delta i sanktionerna, skriver AP.

Om EU kan komma överens om pristak på olja, varför har dem inte gjort det mot andra länder tex Saudiarabien?

Är jag trög som inte förstår en sak här? Pristaket är för att göra det svårare för Ryssland att undgå EUs sanktioner genom att sälja till länder utanför EU? Nu har ju Ryssland sagt för ett tag sedan att man vill sälja med Rubel? Om Ryssland säljer till Kina och Kina inte ser problem, vad betyder EUs sanktioner då? Varför ska tex Indien lyssna på EU? EU har haft sanktioner mot Ryssland i många år, det här är inget nytt för Ryssland? Jag tycker att det är jävligt märkligt och dumt att EU skall bestämma Rysslands pris på sin olja. Som att Ryssland sätter pristak för Tysklands bilar.

Det här med försäkringsbolag hänger jag med lite, tex fick inte fartyg lastade med spannmål lämna Ukraina pga försäkring men om Ryssland eller Kina har egna oljefartyg, hur svårt är det att ett kinesiskt försäkningsbolag ger grönt ljus? Det kanske tar lite tid men löser sig i slutändan?
 
Saudiarabien sänker oljeproduktionen med 500K fat om dagen. Vem får betala det höga priset? Vi, vi som redan har det svårt. Tack EU.
 
Topp