Tråden om Turkiet

Oj. Har inte Erdogan bestämt att han är kung typ?
Han är kung, president, sultan, general, amiral, veteran, allt du kan tänka dig. Ekonomist, jurist, läkare, listan kan göras så långt att papper inte skulle räcka till hans CV.

TV4 har skriver först nu om det.
President Tayyip Erdogans politik har fått Turkiets valuta att falla fritt.

En nedgång på 15 procent under ett dygn gör att liran backat 40 procent – sämst i världen.

Turkiets invånare har tvingat vänja sig vid kraftiga kursfall men dagens marknadsreaktion innebär den näst sämsta handelsdagen i historien för den turkiska liran.

Vad tror du kommer att ske? Vad är hans nästa move? Mer totalitär kanske då folket kommer att vända sig emot honom.

Vet inte hur sant det är men det går rykten om att Erdogan har fått stroke.

Nu har Erdogan verkligen målat in sig in i ett hörn. Erdogan skrev på sin undergång själv. Istanbuls guvernör dömdes nyligen till fängelse i två år och sju månader. Turkiet skakas nu.

Erdogan gav sitt slutgilltiga datum för val i Turkiet. 2023/05/14 är det val i Turkiet. Oppositionen som består av sex partier har i flera månader övervägt vem deras kandiderande president skall bli. Det blir Kemal Kilicdarolgu som är partiledare för CHP. CHP motsvarar ungefär svenska Socialdemokraterna fast CHP har en annan syn på flyktingpolitiken och CHP har sagt alltid att de ska skicka hem flyktingarna.

Det är en intressant tid som väntar Turkiet. Kommer Erdogan förlora? Vad händer då, kommer han fly landet? Kommer han ens få ställa upp tredje gången som president vilket verkar vara emot lagen. Vi får vänta och se.

Erdogan gav sitt slutgilltiga datum för val i Turkiet. 2023/05/14 är det val i Turkiet. Oppositionen som består av sex partier har i flera månader övervägt vem deras kandiderande president skall bli. Det blir Kemal Kilicdarolgu som är partiledare för CHP. CHP motsvarar ungefär svenska Socialdemokraterna fast CHP har en annan syn på flyktingpolitiken och CHP har sagt alltid att de ska skicka hem flyktingarna.

Det är en intressant tid som väntar Turkiet. Kommer Erdogan förlora? Vad händer då, kommer han fly landet? Kommer han ens få ställa upp tredje gången som president vilket verkar vara emot lagen. Vi får vänta och se.
Om han förlorar kommer han att ogiltigförklara valet, gissar jag, alternativt vägra avgå.

Om han förlorar kommer han att ogiltigförklara valet, gissar jag, alternativt vägra avgå.
Erdogan är ett svin men när han förlorat kan han inte göra något mer. Antingen före valet eller ta förlusten och fly landet. Det finns många inom militären som är trött på han. Att vägra avgå finns inte på kartan.

Erdogan är ett svin men när han förlorat kan han inte göra något mer. Antingen före valet eller ta förlusten och fly landet. Det finns många inom militären som är trött på han. Att vägra avgå finns inte på kartan.
Hoppas du har rätt!

Erdogan har sagt nu i några år om att Turkiet har hittat gas i Svarta havet. Men i går så hade Erdogan ceremoni, invigning och att gasen nu kommer levereras.

Jag är mycket skeptiskt till Erdogan och läser andra kritiker. Har Turkiet verkligen den tekniken att utvinna gas från havets botten och leverera det till fastlandet och därifrån raffinera det? Det låter som en teknik som inte ens Ryssland själva har men fått den hjälpen?

14 maj går Turkiet till val för att välja en ny president. Det är väldigt kort tid kvar. Enligt lösa rykten har jag hört att en viss grupp som kallar sig för "Alla åt Alla" har de ansökt om att bränna turkiska flaggan som polisen beviljat och går under yttrandefriheten. Detta aktion sägs kopplas till nej till NATO-medlemskap men knappast kommer det gynna det. När det är så kot tid kvar till val kommer det här bara gynna Erdogan. Erdogan kommer spela på nationalism och alla vad du kan tänka dig. Varför just nu när det är så kort tid kvar? Varför inte vänta efter valet om det är så viktigt att bränna flagga? Det skall tydligen ske 2 och 3 maj i olika städer. Vakna och inställ det här om du inte gillar Erdogan!

Borde jag starta en separat tråd om valet i Turkiet som kommer ske nästa vecka eller köra på i den här befintliga tråden?

Valet i Turkiet som sker nästa söndag, 14 maj är inget vi bör underskatta eller bortse ifrån. Det är mycket som står på spel, bland annat så stödjer Erdogan Putin. Hur blir det om Erdogan förlorar för Putins och Rysslands del?

Vi som vet hur diktatorn Erdogan är och hur han styr media med järnhand skall få se något som hände i dag. Men innan det vill jag klargöra lite saker. Det finns mediekanaler som är på Erdogans sida, vissa tillhör hans nära kretsar och vissa som vill vara oberonde. Men på något sätt har några kanaler fått böter. Bland annat har kanalen Haber Turk fått böter, vet inte exakt för vad men den har fått bot.

När Erdogan håller tal så avbryts alla sändningar och börjar visa Erdogan. Men i dag gjorde en tv kanal något helt annat, nämligen den kanalen jag nämnde just nu, Haber Turk. När Erdogan höll tal i dag och hans motståndare också började hålla tal ungefär samma tid avbröt kanalen Haber Turk Erdogans direktsända tal och isället sände Erdogans motståndarens tal Kilicdaroglu.

Erdogan har sagt nu i några år om att Turkiet har hittat gas i Svarta havet. Men i går så hade Erdogan ceremoni, invigning och att gasen nu kommer levereras.

Jag är mycket skeptiskt till Erdogan och läser andra kritiker. Har Turkiet verkligen den tekniken att utvinna gas från havets botten och leverera det till fastlandet och därifrån raffinera det? Det låter som en teknik som inte ens Ryssland själva har men fått den hjälpen?
Det verkar som att Erdogan har blåst inte bara turkar utan hela världen på att de skall ha hittat gas!

Händer mycket just nu i Turkiets politik. Först hoppade en presidentkandidat av. Efter avhoppet twittrade oppositionens ledare och Erdogans största motståndare Kilicdaroglu ungefär såhär: Ryssland, var snäll och ta bort era händer från Turkiet. Sluta manipulera bilder och blanda inte in er i Turkiets politik om ni vill fortsätta vara våra vänner efter 15 maj.

Valet som skedde i söndags kan komma ogillas. Fusk har påkommits!

Topp