Tredje världskriget allt närmare?

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Dagliga-Dan skrev om att talibaner förflyttar militärer till iranska gränsen https://friaordet.org/threads/talibaner-foerflyttar-militaerfordon-till-iranska-graensen.1392/ det stämmer att talibanhundarna flyttar över krigsmateriell till iranska gränsen. USA hade aldrig efterlämnat så mycket vapen om de inte hadde haft en plan med det.

Oroligheter i Serbien/ Bosnien. Det är väldigt oroligt, Turkiet skickar nämligen trupper till Bosnien.

Inte nog med detta, en fråga till er, vad i hela friden gör USA:s stridsskepp i Taiwan? Varför måste USA vara över hela världen och röra om i grytan, skarta krig? Här jagas USA:s krigsbåt i väg av kinesiska stridsbåten. https://globalnews.ca/news/9744617/china-buzzing-us-warship-mark-norman/

Israels premiärminister Benjamin sade att de kommer göra allt för att stoppa Iran skaffa kärnvapen. När Israel har sagt det så vet vi som har hjärna vad som kommer till näst. Ett krig mot Iran. Det är därför talibanerna beger sig mot iranska gränsen. Vi vet varför USA är i kinesiska havet och stör Kina. Vi vet varför USA uppehåller Ryssland med Ukraina...

Förr eller senare komemr ww3 utbryta men jag tror att Putin överväger skicka kärnvapen mot Ukraina och om det skulle vara stort nog från andra länder för att skicka kärnvapen på Ryssland vet jag inte?

Förr eller senare komemr ww3 utbryta men jag tror att Putin överväger skicka kärnvapen mot Ukraina och om det skulle vara stort nog från andra länder för att skicka kärnvapen på Ryssland vet jag inte?
Kommer aldrig att ske något av det!
Alla sidor väntar på att "den andre" börjar. Eftersom alla väntar på "den andre" finns inget incitament för att vara först.

Fan, när man tänker på det, är verkligheten nu rena rama Tom Clancy-romanen fast där CIA och USA är skurkarna, som de ju aldrig är i just Tom Clancy-böckerna.

Alla sidor väntar på att "den andre" börjar. Eftersom alla väntar på "den andre" finns inget incitament för att vara först.
Men om väst pressar Ryssland mer än så här långt kan Ryssland inte försvara sig länge till då finns det bara ett alternativ och du fårstår nog vilket alternativ jag menar.

Men om väst pressar Ryssland mer än så här långt kan Ryssland inte försvara sig länge till då finns det bara ett alternativ och du fårstår nog vilket alternativ jag menar.
Om Ryssland är hotat som stat kanske de kan smälla av någon liten a-bomb men det kommer aldrig gå så långt eftersom Nato inte rår på Ryssland och Ryssland skulle aldrig anfalla ett Natoland.

Kommer aldrig ske? Titta på Frankrike där har inbördes krig redan börjat.

Om Ryssland är hotat som stat kanske de kan smälla av någon liten a-bomb men det kommer aldrig gå så långt eftersom Nato inte rår på Ryssland och Ryssland skulle aldrig anfalla ett Natoland.
Jag ser det som att USA och Nato är ute efter Ryssland. Som Irak. Som Afghanistan. Som Syrien. Som Snart Iran.

En något neutral observation men jag tänker på de proxykrig som Kina/Sovjet och USA/NATO/FN(Korea) ägnade sig åt under kalla kriget. Så frågan är om vi inte bara ser en upprepning av samma sak i grunden.

Jag tror inte att Ryssland vågar att skicka iväg en kärnvapenbärande robot mot Kiev i Ukraina eller mot Warszawa i Polen för då skulle nog NATO svara med att atombomba Kaliningrad, Moskva och Murmansk,och sen finns det flera oppositionella grupper i Ryssland samt exilryska grupper som har baser i Ukraina som vill ha bort Vladimir Putin från makten i Kreml och helst arrestera och skicka honom till Haag i Holland och att Vladimir Putin ersätts med en president som vill ha bättre förbindelse med grannländerna och se till att Ryssland åter välkomnas in i den globala familjen och se till att Ryssland blir en lika demokratisk stat som Sverige med flera för det finns ett brett missnöje och allmänt hat mot Vladimir Putin och hans politik i Ryssland och att många kräver att Vladimir Putin ska lägga ner vapnen och dra hem sina trupper från Ukraina och erkänna Ukrainas rätt till självständighet,och många är förbannad på Vladimir Putin eftersom han gav order om att den 22 februari 2022 till Ryska trupper att angripa ett broderland som har samma Slaviska ursprung som Ryssland och och det har väckt stora reaktioner bland Panslavister i Ryssland att Vladimir Putin attackerar Slaviska broderfolket Ukrainarna och det är därför många fler ryssar kräver att Vladimir Putin ska lämna makten och avgå respektive avskedas direkt från makten och presidentposten i Duman det Ryska parlamentet på grund av att Putins politik riskerar att kasta in Ryssland i ekonomisk krashlandning och att Ryssland riskerar att kastas in i eskalerad konflikt med Västvärlden . Till och med Vladimir Putins vapendragare Wagnerdivisionen började resa sig mot honom och det skulle inte förvåna om även tjetjenska presidenten Kadyrov hans andra vapendragare börja att resa sig mot Vladimir Putin ,samt att extremislamistiska terrororganisationer som IS och Al-Qaida och en extremislamistisk organisation som kämpar för ett självständigt Turkistan där flera Kaukasiska stater och Kinesiska provinsen Sinkiang ska ingå som kommer att styras av Sharialagar har uttalat terrorhot mot Moskva och andra Ryska städer samt uttalat hot mot Vladimir Putin ..Samt flera grupperingar som har som mål att frigöra Karelen,Burjatien,Tjetjenien,Ingermanland,tjuvasjien,korjakien och andra delrepubliker från Ryssland och förklara dessa delrepubliker som fria självständiga stater.

Senast ändrad:
Jag tror inte att Ryssland vågar att skicka iväg en kärnvapenbärande robot mot Kiev i Ukraina eller mot Warszawa i Polen för då skulle nog NATO svara med att atombomba Kaliningrad, Moskva och Murmansk,och sen finns det flera oppositionella grupper i Ryssland samt exilryska grupper som har baser i Ukraina som vill ha bort Vladimir Putin från makten i Kreml och helst arrestera och skicka honom till Haag i Holland och att Vladimir Putin ersätts med en president som vill ha bättre förbindelse med grannländerna och se till att Ryssland åter välkomnas in i den globala familjen och se till att Ryssland blir en lika demokratisk stat som Sverige med flera för det finns ett brett missnöje och allmänt hat mot Vladimir Putin och hans politik i Ryssland och att många kräver att Vladimir Putin ska lägga ner vapnen och dra hem sina trupper från Ukraina och erkänna Ukrainas rätt till självständighet,och många är förbannad på Vladimir Putin eftersom han gav order om att den 22 februari 2022 till Ryska trupper att angripa ett broderland som har samma Slaviska ursprung som Ryssland och och det har väckt stora reaktioner bland Panslavister i Ryssland att Vladimir Putin attackerar Slaviska broderfolket Ukrainarna och det är därför många fler ryssar kräver att Vladimir Putin ska lämna makten och avgå respektive avskedas direkt från makten och presidentposten i Duman det Ryska parlamentet på grund av att Putins politik riskerar att kasta in Ryssland i ekonomisk krashlandning och att Ryssland riskerar att kastas in i eskalerad konflikt med Västvärlden . Till och med Vladimir Putins vapendragare Wagnerdivisionen började resa sig mot honom och det skulle inte förvåna om även tjetjenska presidenten Kadyrov hans andra vapendragare börja att resa sig mot Vladimir Putin ,samt att extremislamistiska terrororganisationer som IS och Al-Qaida och en extremislamistisk organisation som kämpar för ett självständigt Turkistan där flera Kaukasiska stater och Kinesiska provinsen Sinkiang ska ingå som kommer att styras av Sharialagar har uttalat terrorhot mot Moskva och andra Ryska städer samt uttalat hot mot Vladimir Putin ..Samt flera grupperingar som har som mål att frigöra Karelen,Burjatien,Tjetjenien,Ingermanland,tjuvasjien,korjakien och andra delrepubliker från Ryssland och förklara dessa delrepubliker som fria självständiga stater.
Jag är emot att Ryssland gick in i Ukraina.
Men, om man skall gå till botten med varför de gjorde det får vi problem med vårt motstånd mot kriget.
Ukraina har minst sedan år 2014 ständigt attackerat ryssar i utbrytarregionerna. Man tror att så många som 20.000 ryssar dödats i dessa attacker. Innan Ryssland gick in ökade attackerna kraftigt som gjorde att Ryssarna tycker att de inte hade något annat val än att gå in. Nu vet vi att USA har sedan år 2014 tränat Ukrainas armé och uppmuntrat till att Ukraina skall ha en stor armé mm. När kriget bröt ut var Ukrainas armé den största i Europa med ca 600.000 man, flera hundra stridsplan, massor av ammunition och mycket mer. Det är helt uppenbart att USA ville locka Ryssland till krig men de ville inte själva kriga mot Ryssland utan de valde en bundsförvant som de oljat ordentligt innan. USA hade lovat att stödja Ukraina hela vägen ut om Ryssland skulle anfalla. När kriget bröt ut började dussintals länder att skicka vapen mm till Ukraina i en strid ström. Just nu har Ukraina förbrukat minst lika mycket vapen och ammunition som hela Nato förfogar över men ändå har inte de rått på ryssarna. Man sade några månader efter krigets början att snart har Ryssarna slut på vapen, robotar och ammunition. Det är gått mer än ett år sedan dess men Ryssland har inte fått slut på något. Men Natos vapen och ammunition hade varit slut nu om de gått i krig mot Ryssland.
Nu till saken om att använda kärnvapen. Ryssland har ännu inte använt kärnvapen i krig men det har USA gjort. Om Nato gått i krig med Ryssland istället för Ukraina så skulle Natos vapen och ammunition vara slut nu. Ryssland skulle enkelt besegra land efter land som varit med i kriget. Vem skulle då använda kärnvapen om kriget gick så illa för Nato?

Jag tror inte att vare sig USA och Ryssland vågar att trycka på den röda knappen och avfyra sina kärnvapenrobotar mot varandra för då skulle nog hela cilivisationen gå under och Jorden sprängas åt helvete.

Topp