Ukrainakrigets effekter på Europa?

Goldman Sachs förutspår att Europas energifakturor kommer landa på 2 triljoner dollar som hushållen kommer få betala.

Goldman Sees $2 Trillion Surge in Europe Energy Bills by 2023​

  • Power generation price caps likely in response, analysts say
  • Energy bills to represent 15% of European GDP, they say

Ramzez, vad säger du? Borde Europa sluta upp med sin kaxiga attityd och börja tänka på folket eller fortsätta vara USA:s knähund och offra folket?

Varför skriver inte svenska medier om sånt? Det värsta senariorna? Är inte svenska folket värda att få veta sanningen hur illa det kan gå?

Först ett krig i Ukraina. EU får ta emot krigsflyktingarna som kostar massor. Energikris, matkris och gud vet vad nästa kris blir.
 
Goldman Sachs förutspår att Europas energifakturor kommer landa på 2 triljoner dollar som hushållen kommer få betala.



Ramzez, vad säger du? Borde Europa sluta upp med sin kaxiga attityd och börja tänka på folket eller fortsätta vara USA:s knähund och offra folket?

Varför skriver inte svenska medier om sånt? Det värsta senariorna? Är inte svenska folket värda att få veta sanningen hur illa det kan gå?

Först ett krig i Ukraina. EU får ta emot krigsflyktingarna som kostar massor. Energikris, matkris och gud vet vad nästa kris blir.

Jag tycker inte att Europa ska vara vare sig USAs eller Rysslands knähund utan att europeiska länder ska få kunna välja vad man vill göra utan att någon bestämmer.

Sedan så frågar du helt fel person om dessa kriser.

Energikrisen beror som sagt på decennier av dåliga beslut inom detta område där man har valt en viss väg som är problematisk. Man har valt att vara beroende av andra länder istället för att varje land ska kunna producera tillräckligt med energi för att stötta upp sitt eget grundläggande behov. Denna filosofi är inget jag någonsin har stöttat och därmed så är det ingenting som jag känner mig skyldig att argumentera för eller emot. Det är mest underhållande att se hur de politiker som har sett till att det blev så här i grunden nu skyndar sig att bedyra att de inte var inblandade i det.

Matkrisen är också kopplad till detta fast på ett annat sätt där man genom att använda globala kedjor har gjort sig beroende av varandra vilket gör att man inte är självförsörjande. Det roligaste är att det finns mycket man skulle kunna göra rörande maten om man bara tar inspiration från hur de levde tidigare när man tog tillvara på allt och åt alla styckdetaljer från djur samt även att man använde blodet på ett mycket bättre sätt.
På samma sätt som med energikrisen så är dessa beslut något som har utvecklats under de senaste decennierna och ingenting jag har stöttat.

Redan förra vintern var stålverk tvungna att stänga av sina ugnar (vilket stålverk sällan gör av naturliga orsaker).
 
Jag tycker inte att Europa ska vara vare sig USAs eller Rysslands knähund utan att europeiska länder ska få kunna välja vad man vill göra utan att någon bestämmer.

Sedan så frågar du helt fel person om dessa kriser.

Energikrisen beror som sagt på decennier av dåliga beslut inom detta område där man har valt en viss väg som är problematisk. Man har valt att vara beroende av andra länder istället för att varje land ska kunna producera tillräckligt med energi för att stötta upp sitt eget grundläggande behov. Denna filosofi är inget jag någonsin har stöttat och därmed så är det ingenting som jag känner mig skyldig att argumentera för eller emot. Det är mest underhållande att se hur de politiker som har sett till att det blev så här i grunden nu skyndar sig att bedyra att de inte var inblandade i det.

Matkrisen är också kopplad till detta fast på ett annat sätt där man genom att använda globala kedjor har gjort sig beroende av varandra vilket gör att man inte är självförsörjande. Det roligaste är att det finns mycket man skulle kunna göra rörande maten om man bara tar inspiration från hur de levde tidigare när man tog tillvara på allt och åt alla styckdetaljer från djur samt även att man använde blodet på ett mycket bättre sätt.
På samma sätt som med energikrisen så är dessa beslut något som har utvecklats under de senaste decennierna och ingenting jag har stöttat.

Redan förra vintern var stålverk tvungna att stänga av sina ugnar (vilket stålverk sällan gör av naturliga orsaker).
Jag förstår dig. Men sanningen är att Europa har varit USA:s knähund sen andra världskriget vilket du inte kan förneka. Väldigt löjligt att ett så framgångsrikt kontinent med 900 miljoner invånare knäar för 350 miljoner invånare. EU skapades för att bli en aktör och konkurent mot USA men det blev bara värre.

Energikrisen går bakåt ja, titta istället på nuet och inte idiotiska beslut som togs då. Då kommer inte rädda svenska folket i nuet.

USA har en hake på EU. Jag tror jag vet vad det är, USA använder det som utpressning mot USA. Vad vinner Tyskland på ha sanktioner mot Ryssland? Är det bra för Tysklands ekonomi att inte sälja bilar, verktyg etc till Ryssland och köpa gas och broms olja från Ryssland?

Du kan inte skilja på vad som är bäst och sämst för dig. En idiot tusentals mil ifrån dig styr vad du skall göra.
 
Jag förstår dig. Men sanningen är att Europa har varit USA:s knähund sen andra världskriget vilket du inte kan förneka. Väldigt löjligt att ett så framgångsrikt kontinent med 900 miljoner invånare knäar för 350 miljoner invånare. EU skapades för att bli en aktör och konkurent mot USA men det blev bara värre.

Energikrisen går bakåt ja, titta istället på nuet och inte idiotiska beslut som togs då. Då kommer inte rädda svenska folket i nuet.

USA har en hake på EU. Jag tror jag vet vad det är, USA använder det som utpressning mot USA. Vad vinner Tyskland på ha sanktioner mot Ryssland? Är det bra för Tysklands ekonomi att inte sälja bilar, verktyg etc till Ryssland och köpa gas och broms olja från Ryssland?

Du kan inte skilja på vad som är bäst och sämst för dig. En idiot tusentals mil ifrån dig styr vad du skall göra.

Nej det kommer inte att rädda människor i nuet men det är ointressant för mig. Jag tänker fan inte ta på mig skulden för beslut som andra fattar som jag inte håller med om. Hade man fattat beslut som ligger mer i linje med vad jag tycker hade vi inte varit i denna situationen överhuvudtaget. Men nu valde man att göra på det sättet man valde och då är det de som får lösa det problemet.

EU har bara gjort en vettig sak och det är GDPR som gjorde att man kunde blockera överföring av personuppgifter från EU till USA och inte ens det var medvetet.
I övrigt så var jag tyvärr för liten för att rösta i EU-valet.

Du verkar hela tiden förutsätta att jag föredrar NATO och USA före Ryssland och någon sorts frihet.
Faktum är att jag inte gillar USA och dess politik MEN jag ogillar samtidigt Rysslands politik och hur de beter sig. Det som gör mig extra skeptisk mot Ryssland är att Putin ett tag innan mer eller mindre uttryckte att Ukraina tillhör Ryssland och sedan bara råkar man gå in med militärer i något som man inte ens vågar kalla krig. Fan till och med USA hade ju stake nog att kalla det man gjorde runt början på 2000-talet för ett krig.
 
Nej det kommer inte att rädda människor i nuet men det är ointressant för mig. Jag tänker fan inte ta på mig skulden för beslut som andra fattar som jag inte håller med om. Hade man fattat beslut som ligger mer i linje med vad jag tycker hade vi inte varit i denna situationen överhuvudtaget. Men nu valde man att göra på det sättet man valde och då är det de som får lösa det problemet.

EU har bara gjort en vettig sak och det är GDPR som gjorde att man kunde blockera överföring av personuppgifter från EU till USA och inte ens det var medvetet.
I övrigt så var jag tyvärr för liten för att rösta i EU-valet.

Du verkar hela tiden förutsätta att jag föredrar NATO och USA före Ryssland och någon sorts frihet.
Faktum är att jag inte gillar USA och dess politik MEN jag ogillar samtidigt Rysslands politik och hur de beter sig. Det som gör mig extra skeptisk mot Ryssland är att Putin ett tag innan mer eller mindre uttryckte att Ukraina tillhör Ryssland och sedan bara råkar man gå in med militärer i något som man inte ens vågar kalla krig. Fan till och med USA hade ju stake nog att kalla det man gjorde runt början på 2000-talet för ett krig.
Men det finns ingen lösning, de skjuter bara upp problemet. Lösningen är att Europa är majoritet i NATO, säger de bara eller nekar Ukraina inträde till NATO är spelet över och allt går till det vanliga. Du vet själv att Europa har inte tjänat något alls på den här konflikten. Europa förlorar bara och det är vi som får betala notan. Frågan den vidriga Magdalena Andersson om hon tänker på elpriset hemma?

Vet inte riktigt vad GDPR är för något, googlade snabbt men är inte Google amerikanskt företag? Där överförs det väl än i dag data från Europa till USA?

Varför Putin sade att Ukraina tillhör Ryssland och att de gick in i Ukraina är lite svårt att förtså för de som inte är så insatt. Att Ryssland inte kallar eller säger att det är krig är också av andra anledningar. Så här står det på Wikipedia om att krigsförklara mot ett land:
Numera är formella krigsförklaringar mycket ovanliga. Detta ger en del juridiska problem, då många äldre internationella konventioner som reglerar krig utgår ifrån att sådana förklaringar gjorts. Två mycket kända händelser var när Sovjetunionenanföll Finland utan någon krigsförklaring, vilket startade vinterkriget, och när Tyskland anföll Polen, vilket startade andra världskriget, i båda fallen dessutom med en påhittad attack från andra sidan som förevändning. Många krigsförklaringar gjordes under andra världskriget som hårda diplomatiska markeringar att nu tolereras inte detta längre, utan att så mycket krigshandlingar nödvändigtvis utfördes, såsom då allierade till Polen förklarade krig mot Tyskland efter Tysklands anfall.
Om USA gjorde det vet jag inte men om de gjorde det så använde USA motiviet terrorism och hade hela Europa bakom sig. Vem har Ryssland bakom sig? Kina?
 
Men det finns ingen lösning, de skjuter bara upp problemet. Lösningen är att Europa är majoritet i NATO, säger de bara eller nekar Ukraina inträde till NATO är spelet över och allt går till det vanliga. Du vet själv att Europa har inte tjänat något alls på den här konflikten. Europa förlorar bara och det är vi som får betala notan. Frågan den vidriga Magdalena Andersson om hon tänker på elpriset hemma?

Vet inte riktigt vad GDPR är för något, googlade snabbt men är inte Google amerikanskt företag? Där överförs det väl än i dag data från Europa till USA?

Varför Putin sade att Ukraina tillhör Ryssland och att de gick in i Ukraina är lite svårt att förtså för de som inte är så insatt. Att Ryssland inte kallar eller säger att det är krig är också av andra anledningar. Så här står det på Wikipedia om att krigsförklara mot ett land:

Om USA gjorde det vet jag inte men om de gjorde det så använde USA motiviet terrorism och hade hela Europa bakom sig. Vem har Ryssland bakom sig? Kina?

Jo det hade funnits en lösning som man kunde ha löst proaktivt om man hade tänkt efter före och inte fallit för en enkel lösning. Att situationen är som den är rör mig inte i ryggen och påverkar inte mina åsikter om kriget och sanktionerna etc. eftersom jag inte tar ansvar för beslut andra tar som inte jag stödjer.

GDPR bör alla känna till eftersom det styr hur känsliga personuppgifter hanteras och är PUL på steroider.
Felaktigt, Man får inte föra över dessa uppgifter till USA efter en dom i EU-domstolen. Det är därför meta hotar med att lämna du helt.


Vilka man har bakom sig är irrelevant, poängen är att USA erkände vad de gjorde medan Ryssland inte vågar det utan till och med griper folk som kallar det för vad det är.
 
Jimmie gav rätt bra svar till Magdalena tycker jag. Magda skyller höga elpriserna på Putin men Jimmie gav bra svar och sade, skyll inte allt på Putin. Ni stängde av Ringhals. Rätt ju, vad har Putin med detta att göra?

Men så fungerar det när man misslyckas, hitta någon att skylla på.
 
Ryssland har sagt sitt. Häver Europa inte sanktionerna mot oss blir det ingen gas till er.

Gazprom har gjort reklam om det

Ryssland menar att Europa kommer frysa i vinter.
Jag skrev det här tisdags och det är fredag i dag. Expressen ser det först nu.


På slutet av videoklippet är det en tant som pratar, det är mer rätt att säga en tant som sitter och ljuger på slutet av klippet säger att sanktionerna börjat bita och att Ryssland har sagt att de inte har råd att betala för reparationerna. Finns två saker om henne här, hon är så korkad att hon tror på det eller fått pengar för att medvetet ljuga helt öppet för svenska folket. Reklamen och hennes lögn går inte ihop men Expressen låter en sån person ändå få ljuga helt uppenbart är ett slag mot svenska folket.
 
Börjar bli riktigt kalllt i Tyskland nu. Vi pratar inomhus.

Speaker of Parliament: It’s very cold in here​

Pomer,”It is very cold. Here are some blankets you can use. Maybe it would be better if you put the women first. Next time, we will definitely make an arrangement so that everyone can withstand this heat when they sit here for 8-9 hours.” used the phrases.

Ja du stora Tyskland. Hoppas er fjäskande för Saudiarabien kan värma er i vinter. Ni fjäskar för ett land om gas medan Saudiarabien dödar och bombar oskyldiga i Jemen. Vi älskar er demokrati.
 
Det har skett sabotage mot nordstream 1 och 2. Media ocg några länder utpekade direkt Ryssland som ligger bakom det. Ett av värsta länderna i EU är Polen som skyller allt på Ryssland. Sjukt besatthet av Ryssland. Men en före detta general i Polen sade att det är USA som ligger bakom sabotaget vilket han har helt rätt i. Tänk lite själva och låt inte USA och media lura er. Ryssland har totalkontroll över gasen. Varför skulle Ryssland göra något sånt korkat för? Ryssland har redan stängt av gasen till Europa.
 
Det har skett sabotage mot nordstream 1 och 2. Media ocg några länder utpekade direkt Ryssland som ligger bakom det. Ett av värsta länderna i EU är Polen som skyller allt på Ryssland. Sjukt besatthet av Ryssland. Men en före detta general i Polen sade att det är USA som ligger bakom sabotaget vilket han har helt rätt i. Tänk lite själva och låt inte USA och media lura er. Ryssland har totalkontroll över gasen. Varför skulle Ryssland göra något sånt korkat för? Ryssland har redan stängt av gasen till Europa.

Personligen så föredrar jag faktiskt Arnold Dupuys åsikt som snarare än att peka ut en som absolut skyldig öppnar upp för flera potentiella aktörer. Däribland Ukraina. https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ka-grupper-kan-ligga-bakom-misstankt-sabotage
 
Aftonbladets säregna jubelidiot Wolfgang Hansson som saknar källkritik, förmåga att analysera och avgöra på egenhand läser direkt från läpparna på vad politikerna säger i väst säger detta: kanske ville han använda vapnet för en sista gång. Wolfgang menar att Putin är den som ligger bakom sabotaget. Jag undrar hur mycket Aftonbladet betalar Wolfgang för att sprida lögner för svenska folket?

Anklagelserna är förutsägbara och dumma, säger Dmitrij Peskov, talesperson för Vladimir Putin, enligt Reuters.

Han säger också att det inte ligger i Rysslands intresse att stoppa gasförsörjningen genom ledningarna.

– Och det ligger inte i Europas intresse heller, säger Peskov.

Han hävdar också att Moskva nu har sett en kraftig vinstökning för amerikanska företag som säljer gas till Europa.

Peskov säger vidare att båda Nord Streams rörledningar nu är ur drift, och att de inte har någon uppskattning av hur lång tid det kommer att ta att reparera skadorna.


Ryssland öppnar terrorutredning om läckan​

Ryssland, som många bedömare misstänker ligger bakom misstänkta sabotaget på Nord Stream 1 och 2 i Östersjön, öppnar nu en "internationell terrorism-utredning" kring sabotaget, rapporterar nyhetsbyrån AFP på Twitter.


Om Ryssland ligger bakom det här kommer det fram förr eller senare. Men om det är USA kommer det inte komma fram.
 
Den ryske presidenten Vladimir Putins talesperson Dmitrij Peskov hävdar att det inte går att komma nära Nord Stream-rören utan att upptäckas av svensk och dansk övervakningsutrustning.

Nu uppmanar han Sverige och Danmark att informera om ”orsakerna till olyckan”, rapporterar regimtrogna dagstidningen Moskovskij Kosmolets.

Peskov pratar väldigt självsäker när han säger detta. För att han vet att Ryssland inte ligger bakom sabotagen.

Nu ligger bollen hos Sverige och Danmark. Det menas gör ert jobb!
 
Imorgon är det första oktober. Redan nu varnar Tyskland medborgarna för att använda mindre gas.
 
Det är bra att du är kritisk mot att Ryssland pekas ut som potentiell misstänkt i detta fall. I en video för många månader sedan sade Biden själv att de skulle sabotera Nordstream.

En video i sig är inte bevis för något dock. Finns många som har sagt och skrivit mycket men det blir inte mer sant för det.
 
En video i sig är inte bevis för något dock. Finns många som har sagt och skrivit mycket men det blir inte mer sant för det.
Men utan någon substans är det Putin som ligger bakom? Har du själv tittat hur Biden betonar när han säger att dom kommer göra nordstream obrukbar?

Jag är en av dom som också läser här varje dag men skriver sällan. Man skulle kunna tro att du är ett troll som är finansierad av skattemedel. Kanske Aftonbladet men dom har sina troll på sin egen tidning. Du skriver så substanslösa inlägg att det är så svårt att ta dig seriös.
 
Italien är ett av de länder som är rätt så neutrala i den här konflikten. Spanien, Portugal och Österike har inte gjort så mycket väsen. Inte märkbart iaf. Men nu har Gazprom börjat leverera gas via Österike till Italien.
När vintern kommer närmare börjar Italien inse allvaret och att folket förr eller senare resa på sig. Gissar på att Tyskland kommer ta samma väg och inse sina misstag.
 
Topp