USA bötfäller utländska företag

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,222
Är det bara USA som får bötfälla utländska företag?

Två av mina exempel är en droppe i havet som jag ger som exempel.


Nu har ett franskt cementfabrik Lafarge blivit dömda till böter på nästan tio miljarder kronor.

Varför är det nästan bara USA som gör det när de själva är mycket värre.
Europa gör också det men bara på stora hi-tech förerag som Google och Facebook.
 
Senast ändrad:

Paralleller till Ericsson​

SVT:s Uppdrag granskning har tidigare avslöjat att Ericsson betalat liknande mutor för att enklare kunna göra affärer i Irak vid tiden för IS styre. Bolaget har bland annat stämts av över 500 amerikanska krigsveteraner som anser sig ha lidit skada på grund av Ericssons agerande. Man utreds även av amerikanska myndigheter, både för själva mutorna och för att man försökt dölja verksamheten för sina aktieägare.

I Sverige lades korruptionsutredningen mot Ericsson ned, eftersom åklagaren inte ansåg sig kunna bevisa att bolaget medverkat till brott.
 
Är det bara USA som får bötfälla utländska företag?

Två av mina exempel är en droppe i havet som jag ger som exempel.


Nu har ett franskt cementfabrik Lafarge blivit dömda till böter på nästan tio miljarder kronor.

Varför är det nästan bara USA som gör det när de själva är mycket värre.
Europa gör också det men bara på stora hi-tech förerag som Google och Facebook.

Orsaken verkar vara att företagen har verksamhet i USA och då måste de följa den lagstiftningen även för andra delar av företaget. Det är egentligen inte någon skillnad från hur vi agerar med till att vi ställer krav på att utländska företag måste följa vissa svenska lagar och att de döms till företagsböter om de inte följer dem. Enda skillnaden är att USA är lite mer långtgående i hur man tolkar sin lagstiftning i just detta fallet men det är knappast så att utländska företag inte måste följa lagar. Däremot så är det oftast så att många utländska bolag i Sverige är underleverantörer till större svenska företag och det är företaget som anlitar underleverantörer som ansvarar för att de följer lagen.
 
Är det bara USA som får bötfälla utländska företag?

Två av mina exempel är en droppe i havet som jag ger som exempel.


Nu har ett franskt cementfabrik Lafarge blivit dömda till böter på nästan tio miljarder kronor.

Varför är det nästan bara USA som gör det när de själva är mycket värre.
Europa gör också det men bara på stora hi-tech förerag som Google och Facebook.

Ryssland kommer förövrigt att bötfälla utländska organisationer och personer som sprider HBTQ-propaganda om det nya lagförslaget går igenom https://www.expressen.se/nyheter/hbtq-propaganda-ska--forbjudas-i-ryssland/
 
Topp