F16 är en äldre konstruktion men beprövad och hyfsat bra. Ganska tung för sin storlek. Den är ungefär lika stor som Gripen men väger ca 30 procent mer. Den behöver långa start och landningssträckor. Den kan inte bära de senaste vapnen och den lämpar sig bäst som jaktplan.
F35 är en hypermodern smygar-konstruktion med allt man kan tänka sig med ombord. Den är i första hand ett attackplan men på pappret skall den också vara bra som jaktplan på långt avstånd. I verkligheten dras den med en massa problem. Bla har den dålig svängradie i luften, dvs den hänger inte med bra jaktplan i svängarna. Den är långsam, klarar bara mach 1,6 eller ca 1700km/h. Den har långa start och landningssträckor men bra acceleration pga den jättestora jetmotorn.
Det som är ganska unikt med planet är att piloten kan se genom skrovet och på så vis har uppsikt runt hela planet (som det sägs att också Gripen E kan).
De allvarliga problemen är att man måste göra om ytskiktet ganska ofta och den fungerar inte som smygplan när den är blöt eftersom ytskiktets porer sätts igen av vatten. Det har också visat sig att ytskitet förstörs av överljudsfart, dvs de kan inte flyga så fort med planen. Den kräver mycket folk med lång utbildning för att sköta och den tar lång tid att göra färdig för nytt uppdrag.
I USA där den används mest har den visat sig gå sönder ofta och att det lika ofta saknas reservdelar.
I Europa skall alla plan servas i en verkstad i Italien. Väntetiden där har visat sig vara lång. Bla Norge har varit väldigt kritisk mot det och har börjat bygga en egen verkstad för samma sak.
Det har visat sig att runt 60 procent av planen i en styrka inte kan flyga eftersom de väntar på service, reparationer eller byte av ytskikt.
De flesta flygträningarna i Norge sker med simulator eftersom de kostar flera hundra tusen kronor i timman att flyga. F16 kostar en tiondel av det att flyga och Jas Gripen kostar löjligt lite i timman att flyga.
F35 togs fram för att ersätta bla F16 men blev en stort, tungt och extremt dyrt flygplan. Numera skall den ersätta nästan alla stridsplan, bla F10 men vid tester har det visat sig att den är betydligt sämre än det mycket gamla F10 att understödja trupper på marken.
Det tillverkaren försvarar sig med är att den kommer bli bättre med tiden när alla punkter av fel rättats till. De tillverkar och säljer alltså ett stridsplan med en massa fel som skall rättas till i efterhand. För ett par år sedan läckte en lista ut som visade mer än 100 allvarliga punkter av fel. Enligt ingenjörer i USA's flygvapen har 10-12 av de punkterna rättats till på två år. Hälften av US's F35 stås just nu undanställda i väntan på olika reparationer.
Prislappen för F35 ligger just nu på runt 1,5 miljarder kronor och sjunker hela tiden men kostnaderna över tid kan vara så mycket som tio gånger mer än Gripens.
Norge är ilskna för de betalade 1,75 miljarder per plan medan Finland betalade 1,45 miljarder per plan. J
AS Gripen betalade Brasilien 31 miljarder för 36 Gripen vilket blir 860 miljoner per plan men i det igår att bygga upp en tillverkning också i Brasilien så att framtida beställningar skall delvis byggas i Brasilien och att all försäljning av Gripen i Sydamerika skall tillverkas i Brasilien. Det har nämnts att Brasilien kommer till slut att beställa 100 JAS Gripen. Ingen annan tillverkare har erbjudits att tillverka planen i Brasilien. Brasilien sade att Gripen var det absolut billigaste planen av Rafale och F/A-18 Super Hornet. Rafael var tokdyrt men billigt i jämförelse med F35.
Om F35 är så dyrt och så problemtyngt varför beställer så många länder planet då?
Jo, de lovas av USA något som inget annat land kan lova, dvs militärt skydd i händelse av krig. Man köper inte bara ett stridsplan, man köper ett helt försvar från ett av Världens starkaste militärmakt.
Kostnaderna för ”världens modernaste stridsflygplan” eskalerar. USA:s krigsmakt klarar inte av underhållet av F-35 – och mer än halva tiden är planen inte i skick för att utföra uppdrag.
www.nyteknik.se
Lockheed Martin’s F-35 Lightning II jets are mission-ready a little more than half the time because of maintenance and repair issues, according to a new report from the Government Accountability Office, an independent, nonpartisan agency that works for Congress.
www.keranews.org
www.defensenews.com