USA kan när som helst sänka Kinas ekonomi

Mongo

Medlem
Reg
13 Dec 2018
Inlägg
87
En del tror på att Kina kommer gå om USA:s ekonomi om några år men jag som är något insatt i världsekonomin ser det inte så och det är inte så. Kina är starka så länge USA har sina fabriker i Kina. Om USA och Kina skulle komma i kant med varandra så behöver USA bara flytta sina fabriker till ett annat land. Vad gör Kina då? Då har dom en arbetslöshet på 99%

Inte bara det, EU lyder USA och det är inget snack om den saken, säger USA nu kör vi sanktioner mot Kina då är det hejdå med Kina då också. deras övervärderade Alibaba som är värderat till 25 miljarder dollar skulle krypa ner till 25 dollar.

Har jag rätt?
 
En del tror på att Kina kommer gå om USA:s ekonomi om några år men jag som är något insatt i världsekonomin ser det inte så och det är inte så. Kina är starka så länge USA har sina fabriker i Kina. Om USA och Kina skulle komma i kant med varandra så behöver USA bara flytta sina fabriker till ett annat land. Vad gör Kina då? Då har dom en arbetslöshet på 99%

Inte bara det, EU lyder USA och det är inget snack om den saken, säger USA nu kör vi sanktioner mot Kina då är det hejdå med Kina då också. deras övervärderade Alibaba som är värderat till 25 miljarder dollar skulle krypa ner till 25 dollar.

Har jag rätt?
En tråd jag missat som är viktigt. Jag tror som du att Kina inte vill gå i klinch med USA för då kan de dra tillbaka sina fabriker och då är Kina tillbaka till 1950-talet.

EU lyder USA som hundar och det kan ingen neka.
 
En tråd jag missat som är viktigt. Jag tror som du att Kina inte vill gå i klinch med USA för då kan de dra tillbaka sina fabriker och då är Kina tillbaka till 1950-talet.

EU lyder USA som hundar och det kan ingen neka.
Nej, det är inte korrekt!
USA har en extremt handelsunderskott till Kina. Dvs, USA köper väldigt mycket från Kina som gör att Kina får in enorma mängder Dollar. Kina köper nästan inget alls från USA.
För att utlandet skall få öppna fabriker i Kina måste de låta Kinesiska företag eller Kinesiska kommuner gå in som delägare. Minns inte hur stor del Kina måste ha men det är en betydande del. Det gör det billigare för utländska investerare men det gör det också svårt eller kanske omöjligt att flytta tillverkningen från Kina utan att förlora investeringarna man gjort.
Om USA börjar bråka för mycket med Kina kan de exempelvis släppa ut stora mängder dollar på marknaden som skapar stor inflation i USA. Om USA flyttar hem tillverkningen de har i Kina kommer även det skapa stor inflation i USA eftersom allt blir mycket dyrare som nu skall tillverkas i USA. Dessutom kan Kina i ett sådant läge fortsätta driva fabrikerna eftersom de är delägare.
USA gör bäst i att hålla käften mot Kina. Det har de börjat förstå nu för de har nyligen samtalat med Kinas ledning på en lugn nivå.

De flesta bråk mellan Kina och USA handlar om Taiwan. Kina vill ha Taiwan men Taiwan och USA (mfl) sätter sig emot det.
Sanningen är att Taiwan tillhör Kina och har gjort det i tusentals år. Taiwan stals av en Kinesisk general efter andra Världskriget. Kina var då för svagt att göra något åt det därför ser det ut som det gör idag.

Det är samma sak med Krim. Alla säger att ryssarna stulit det från Ukraina. Det är helt fel!
Krim har i hundratals år tillhört Ryssland. Rysslands statschef på 50-talet gav bort Krim på eget bevåg till Ukraina på en fyllefest. Varför gav han bort Krim? Jo, han var själv Ukrainare och jobbade politiskt i Ukraina (född i Ryssland när gränsen till Ukraina) innan han blev president och hette Nikita Chrusjtjov https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikita_Chrusjtjov . Ett sådant förfarande skulle aldrig kunna genomföras i en demokrati. Exempelvis skulle ingen statsminister kunna ge bort någon del av Sverige på fyllan. Det skulle helt enkelt inte godkännas. Men Krim är tydligen helt legalt att ge bort av en statschef utan att det först röstats om det enligt dagens västerländska propaganda.
 
Senast ändrad:
En del tror på att Kina kommer gå om USA:s ekonomi om några år men jag som är något insatt i världsekonomin ser det inte så och det är inte så. Kina är starka så länge USA har sina fabriker i Kina. Om USA och Kina skulle komma i kant med varandra så behöver USA bara flytta sina fabriker till ett annat land. Vad gör Kina då? Då har dom en arbetslöshet på 99%

Inte bara det, EU lyder USA och det är inget snack om den saken, säger USA nu kör vi sanktioner mot Kina då är det hejdå med Kina då också. deras övervärderade Alibaba som är värderat till 25 miljarder dollar skulle krypa ner till 25 dollar.

Har jag rätt?

Man flyttar ju liksom inte bara tillbaka industrin i en handvändning. För liv och fred ska vi protestera mot all krigshets mot Kina. Proxykriget mot Ryssland är också åt helvete för alla vanliga människor precis överallt.

Vi rör oss hela tiden mot en situation när det är hejdå med Sverige OCH med USA. Det ser fördjävligt ut i USA redan nu och har gjort det i 4-5 årtionden vid det här laget.
 
Topp