Tråden om Haiti

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,222
Just nu har USA och Kanada tagit in krigsmateriel till flygplatsen Port-au-Prince.
 
Just nu har USA och Kanada tagit in krigsmateriel till flygplatsen Port-au-Prince.

Problemet är att Haiti aktivt har begärt utländsk militärhjälp så det är inget som tyder på att man ska invardera.
 

Jag menar att Haiti har begärt hjälp av utländsk militär vilket gör att man har bjudit in utländsk militär att hjälpa dem, vilket är motsatsen till invasion. Du vet väl att vi inte blir invarderade när vi har amerikanska trupper i Sverige som vi ska genomföra olika militär övningar.
 
Jag menar att Haiti har begärt hjälp av utländsk militär vilket gör att man har bjudit in utländsk militär att hjälpa dem, vilket är motsatsen till invasion. Du vet väl att vi inte blir invarderade när vi har amerikanska trupper i Sverige som vi ska genomföra olika militär övningar.
Har Haiti begärt hjälp? Är det dem på bilderna som är Haiti?
 
Ja Haiti har begärt hjälp. Bara att googla på Haiti ask for help så hittar man artiklar som https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjy3IyF3un6AhVCRvEDHWS6D8kQFnoECCIQAQ&url=https://abcnews.go.com/amp/International/wireStory/official-haiti-seek-foreign-armed-forces-quell-chaos-91169022&usg=AOvVaw3lhOYC0gjhlxcy6ENQ8a92 . USA och Kanada har helt enkelt svarat på en begäran från den Haitiska regeringen.
Väldigt ovanligt att USA brukar lyssna på en regering. Men så är det.
 
Den här artikeln beskriver hur våldsamt Haiti är nu. Det har varit våldsamt i flera år men nu är det ren kollaps.


""I denna situation har människorna i de drabbade områdena tröttnat på gängen och på polisens vanmakt och har börjat bilda informella medborgargarden som har satt i gång att brutalt lyncha gängmedlemmar, fler än 500 under 2023, med metoder som inte nämnvärt skiljer sig från gängens: stening, dekapitering, bränning … Är Haiti på väg mot Thomas Hobbes ”naturliga tillstånd”, som han beskrev det i Leviathan, där alla människor är varandras fiender, där det i kampen för livet inte finns någon annan säkerhet än den som ges av den egna styrkan och uppfinningsförmågan, där livet är ”ensamt, otrevligt, fattigt, djuriskt och kort”?""

Hjälp från utlandet dröjer dock.

""Under 2023 mördades 4789 personer, mot 2183 under 2022, 1429 under 2021 och 1280 under 2020 – en nästan fyrfaldig ökning över femårsperioden. Barn som rekryterats av gängen och som försöker lämna dem avrättas. Kvinnor och unga flickor (ner till 12–14 år) våldtas grymt och systematiskt: ofta i gruppvåldtäkter som deras familjer tvingas bevittna. Förövarna förblir ostraffade. I en situation där mord är en daglig företeelse har polisen inte tid med våldtäkter. Under 2023 kidnappades 2490 personer i utpressningssyfte, mot 1359 under 2022. Kidnappningarna hör den haitiska vardagen till. Offer vars familjer inte kan eller vill betala riskerar att avrättas""

Att råna folk "kan jag förstå" utifrån gängens perspektiv. Våldtäkter begriper jag mig dock inte på. Jag förstår också när medborgarna tar egna initiativ - när de nu kan det. De behöver själva vapen - eller ett ingripande utifrån.

Klarar FN någonsin av någonting förresten??? Eller är det bara klimat-mupperi man sysslar med?
 
Topp