Utlänska "polisstationer" i Sverige?

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,250
Kina, Iran och Ryssland skall ha polisiära verksamheter runt om i världen bland annat i Sverige. Det skall gå ut på att jaga kriminella. Om det är kriminella som begått brott i sina hemländer ser jag inget problem med det. Men jag tycker att SÄPO svarar väldigt konstigt på det.

Säpo bekräftar kännedom​

Säkerhetspolisen, Säpo, bekräftar att de kände till polisstationerna sedan tidigare. Men man ger inte ut mer information om fallet.

Enligt Säpo bedriver ett flertal länder säkerhetshotande verksamhet mot och i Sverige.

– I det sammanhanget har vi pekat ut framför allt tre länder som de främsta kopplat till hoten. Och då är det Ryssland, Kina och Iran vi har talat om, säger Fredrik Hultgren-Friberg, presstalesperson hos Säpo.

Tur att vi har SÄPO och att dem har kännedom om det. Nu kan vi lätta.
 
Kina, Iran och Ryssland skall ha polisiära verksamheter runt om i världen bland annat i Sverige. Det skall gå ut på att jaga kriminella. Om det är kriminella som begått brott i sina hemländer ser jag inget problem med det. Men jag tycker att SÄPO svarar väldigt konstigt på det.



Tur att vi har SÄPO och att dem har kännedom om det. Nu kan vi lätta.

Om de har begått brott i sina hemländer så finns det en juridisk process för att få dem utlämnade. Jag tror knappast att något av de länderna skulle acceptera att t.ex. Sverige eller USA öppnade egna polisstationer i deras länder.

SÄPO är otroligt bipolära och verkar bara göra rätt då och då. Det kan dock finnas politiska faktorer som gör att de tvekar att göra något.
 
Topp