Vad är bästa sättet att behandla droger på?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Det verkar vara flera här som har en mycket negativ syn på droger, själv är jag lite osäker på vart jag ställer mig i den frågan.

Jag förstår folk som inte har tagit några droger själva som får en mycket negativ syn på det när dom värsta knarkare beter sig som dom gör. Men det finns många som tar droger som ni aldrig skulle kunna gissa att dom gör det. Det är ett oansvarigt användande som gör det till ett stort problem snarrare än droger i sig.

Och som jag ser det så är det just att man behandlar droger som något olagligt som faktiskt förvärrar problemen.

Tex. Eftersom det kan vara svårt att få tag på så köper folk så fort dom ser en chans just bara för dom vet att det kanske blir svårt att hitta nått om några dagar. Det ökar såklart det onödiga användandet och ger en starkare beroende känsla. Om det va lagligt och alltid fanns tillgängligt så skulle man kunna göra det mer ansvarigt tror jag.

Dessutom skulle man kunna använda det man vill använda, tex Spice blev väl bara populärt just för att dom inte fick röka vanligt hash eller gräs, så ingen hade rökt Spice om dom hade kunnat röka hash.

Att man behandlar alla som gör det som kriminella får folk att känna sig kriminella och därmed blir dom kriminella. Särskillt i yngre år. Att röka lite hash ska inte behöva vara kopplat till kriminalitet.

Och att det straffas skapar i vissa fall kriminallitet hellre än att stoppa det. Tänk er nån fattig som använt sina sista pengar för att köpa något, sen tar polisen personen, då tar dom drogerna från den och förstör hela dagen för personen, när han då har gått med tanken att idag blir en bra dag jag ska knarka, sen blir den av med sitt knark och får dagen förstörd och har nu inga pengar till nytt knark. Det är inte så att folk slutar knarka bara för dom blir straffade av polisen, utan nu är dom ännu mer sugen på knark och har inga pengar till nytt, alltså kanske dom nu begår brott för att få tag på nytt. Polisen har alltså skapat brottslighet här snarrare än att förhindra den, hade dom låtit personen va i fred hade den troligen bara suttit i nån lägenhet och haft det mysigt.


Ja så jag vet inte, är ett krig mot droger verkligen rätt sätt? Knarkare kommer inte sluta knarka bara för det är olagligt, det kan vi konstatera.

Kriget på droger är ju mera ett krig på folk som gillar droger. Och så länge jag inte skadar någon eller stjäl så anser jag inte att någon har rätten att bestämma över vad jag ska göra med min egen kropp och sinne.

Hur ser ni på saken?
 
Om det vore fritt att knarka vill inte jag vara med och betala konsekvenserna, det får knarkarna göra själva.
Däremot borde det inte vara olagligt att vara påverkad men innehav skall som nu vara olagligt. Om det inte var olagligt att vara påverkad skulle fler söka vård när de tagit för mycket av skiten istället för att hänga på hatforumet och tro de får hjälp där.
 
Att det är förbjudet minskar missbrukningen. Det finns länder som har tappat kontrollen, titta hur samhällen ser ut där.
 
Om det vore fritt att knarka vill inte jag vara med och betala konsekvenserna, det får knarkarna göra själva.
Däremot borde det inte vara olagligt att vara påverkad men innehav skall som nu vara olagligt. Om det inte var olagligt att vara påverkad skulle fler söka vård när de tagit för mycket av skiten istället för att hänga på hatforumet och tro de får hjälp där.
Men konsekvenser för alkohol då? Det finns droger som är betydligt mindre farliga än alkoholen är, hash tex.
 
Att det är förbjudet minskar missbrukningen. Det finns länder som har tappat kontrollen, titta hur samhällen ser ut där.
Det tror jag inte på, snarare tror jag det minskar brukningen men ökar missbrukningen.

Visa gärna vad du syftar på.
 
Men konsekvenser för alkohol då? Det finns droger som är betydligt mindre farliga än alkoholen är, hash tex.
Jag förstår vad du menar även om jag inte håller med om att hash inte är lika farligt som alkohol.
Alkohol är kulturellt godkänd som dryck, det är inte droger. Om vi släppte alla berusningsmedel fria skulle sjukvårdskostnaderna öka kraftigt och inkomsterna minska. De som får betala i slutändan är de som inte använder droger. Så är det idag också men i mindre grad. Dvs, skadorna av alkohol betalas av alla som arbetar. På samma sätt är det med rökningen.
Det går att få ner och kanske bort droger. Rökningen har minskat från mer än 50% som rökte på 60-talet till närmare 7% idag. https://tobaksfakta.se/rokningen-fortsatter-att-minska-i-sverige/
Under första hälften av 1800-talet drack man många gånger mer alkohol än idag, det räknas med 20 liter/invånare. Sedan år 2004 till 2019 har alkoholkonsumtionen minskat med ca 18%. https://www.folkhalsomyndigheten.se...ohalsa/bruk/alkoholkonsumtion-i-befolkningen/
År 2017 använde ca 8,6% av folket narkotika, det är mer än de som röker. Om det inte var förbjudet med narkotika hade det varit katastrofalt många som drogat sig eftersom drogerna tar makten över viljan.
 
Vet inte riktigt vad jag anser...

Finns både för- o nackdelar med förbud respektive legalisering. Hade det blivit helt lagligt hade säkert jag själv börjat missbruka igen, så på det sättet är det väl nyttigt för mig antar jag. Men sen tycker jag det är fel att förbjuda vad man själv vill göra med sin kropp.
 
Jag förstår vad du menar även om jag inte håller med om att hash inte är lika farligt som alkohol.
Alkohol är kulturellt godkänd som dryck, det är inte droger. Om vi släppte alla berusningsmedel fria skulle sjukvårdskostnaderna öka kraftigt och inkomsterna minska. De som får betala i slutändan är de som inte använder droger. Så är det idag också men i mindre grad. Dvs, skadorna av alkohol betalas av alla som arbetar. På samma sätt är det med rökningen.
Det går att få ner och kanske bort droger. Rökningen har minskat från mer än 50% som rökte på 60-talet till närmare 7% idag. https://tobaksfakta.se/rokningen-fortsatter-att-minska-i-sverige/
Under första hälften av 1800-talet drack man många gånger mer alkohol än idag, det räknas med 20 liter/invånare. Sedan år 2004 till 2019 har alkoholkonsumtionen minskat med ca 18%. https://www.folkhalsomyndigheten.se...ohalsa/bruk/alkoholkonsumtion-i-befolkningen/
År 2017 använde ca 8,6% av folket narkotika, det är mer än de som röker. Om det inte var förbjudet med narkotika hade det varit katastrofalt många som drogat sig eftersom drogerna tar makten över viljan.
Det är inte så att jag här argumenterar för att allt ska vara lagligt eller olagligt hoppas jag du förstår, tråden heter "bästa sättet att hantera på". Jag vet inte vad som är bästa, men "ett krig på droger" är ett krig på folk och därmed en dålig lösning. Så kanske nått mellanting?

Att alkohol är faligare än hash, både för den som tar det och för omgivningen, finns det absolut ingen som helst tvekan om.
 
Det är inte så att jag här argumenterar för att allt ska vara lagligt eller olagligt hoppas jag du förstår, tråden heter "bästa sättet att hantera på". Jag vet inte vad som är bästa, men "ett krig på droger" är ett krig på folk och därmed en dålig lösning. Så kanske nått mellanting?

Att alkohol är faligare än hash, både för den som tar det och för omgivningen, finns det absolut ingen som helst tvekan om.
Jag förstod att du inte argumenterade för att allt ska vara lagligt eller olagligt.
Bästa sättet att hantera droger är att låta det som är lagligt nu låta det vara lagligt och det som är olagligt låter vi vara olagligt. Det som är lagligt tycker jag man ständigt skall informera om hur dåligt det är att hålla på med det osv. Det som är olagligt skall bekämpas av rättsvårdande myndigheter. Gör det lagligt att vara påverkad av droger så blir det lättare att hantera dem som är påverkade. Innehav skall däremot vara stränga straff på.

Det råder en missuppfattning gällande alkohols och hash farlighet. Det beror på att det är väldigt många fler som använder alkohol.
 
Jag förstod att du inte argumenterade för att allt ska vara lagligt eller olagligt.
Bästa sättet att hantera droger är att låta det som är lagligt nu låta det vara lagligt och det som är olagligt låter vi vara olagligt. Det som är lagligt tycker jag man ständigt skall informera om hur dåligt det är att hålla på med det osv. Det som är olagligt skall bekämpas av rättsvårdande myndigheter. Gör det lagligt att vara påverkad av droger så blir det lättare att hantera dem som är påverkade. Innehav skall däremot vara stränga straff på.

Det råder en missuppfattning gällande alkohols och hash farlighet. Det beror på att det är väldigt många fler som använder alkohol.
Det är hos dig den missuppfattningen sitter. Det finns ingen tvekan om vad som är farligast, både för användare och omgivning.

Att det ska vara lagligt att vara påverkad tycker jag är en klok idé.
 
Det är hos dig den missuppfattningen sitter. Det finns ingen tvekan om vad som är farligast, både för användare och omgivning.

Att det ska vara lagligt att vara påverkad tycker jag är en klok idé.
Jag var på en föreläsning om alkohol. Det handlade alltså om alkoholens risker mm. Någon frågade om det var bättre att använda hasch. Svaret blev tveklöst, NEJ. Om alla som använder alkohol istället använt hasch skulle det vara riktigt illa, svarades det.

Det är alltså inte min idé utan det kommer från en som vet, alltså en läkare som jobbar mot droger.

Jag har dålig koll på vad som är farligast men jag tycker inte man skall införa fler droger än de som redan är tillåtna och försöka minska dem till lägsta möjliga. Cigaretter är förmodligen snart borta, vilket är bra för de har åstadkommit mycket lidande och stora kostnader.
 
Senast ändrad:
Topp