Vad finns i kran vattnet?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Det finns något i mitt kran vatten, om jag tar en kastrull med nån liter vatten i och kokar bort vattnet, så finns en vit substans kvar i botten. Ser ut som krossade värk tabletter ungefär.
 
Menar du att det är diskmedel från när jag diskat, eller vadå för renings medel?
 
Kalk och klor alltså.

Egenskaper
Klor är en gulgrön, starkt luktande gas som reagerar direkt med nästan alla ämnen. Den är mycket irriterande för andningsorganen. Vi känner lukten av så lite gas som 3,5 ppm i luften och ett par andetag i 1000 ppm är direkt dödande. Gränsvärdet för exponering i 8 timmarsarbete är 0,5 ppm.

Användning
Klor används världen över för att göra vatten drickbart. Klor ingår i oerhört många föreningar och används i pappersprodukter, färgämnen, textilier, oljeprodukter, mediciner, antiseptiska medel, insekticider, matvaror och plaster.

Klor tillhör ämnesklassen halogener.

Gott?
 
Och kalken kanske sabbar din kaffebryggare och diskmaskin, men för dig och din hund är det så klart ofarligt. Skål. :lol:
 
turtle sa:
Har du något vettigt att tillägga? Eller skriver du för att du har tråkigt?
Bara att ditt resonemang precis som vanligt är helt verklighetsfrånvänt. Vad är det konstiga i att något kan skada en kaffebryggare men vara ofarligt för oss? Vatten kan få en mäktig gjutjärnspanna att rosta. Betyder det att vatten är farligt också?
 
För andra "ointelligenta" som inte gillar att ha skit i erat dricksvatten, kan jag tipsa att ni har 2-3 glas/hinkar/flaskor frame brevid kranen som ni hela tiden har fyllda med vatten, då klor är en gas kommer det dunsta av att stå framme ett tag, då slipper ni dricka klor iaf.

Resten måste man nog destillera för att få bort.
 
turtle sa:
För andra "ointelligenta" som inte gillar att ha skit i erat dricksvatten, kan jag tipsa att ni har 2-3 glas/hinkar/flaskor frame brevid kranen som ni hela tiden har fyllda med vatten, då klor är en gas kommer det dunsta av att stå framme ett tag, då slipper ni dricka klor iaf.

Resten måste man nog destillera för att få bort.
Eller så tillsätter du bara lite C-vitamin. Räcker med en nypa per liter så avklorerar du vattnet.
 
turtle sa:
För andra "ointelligenta" som inte gillar att ha skit i erat dricksvatten, kan jag tipsa att ni har 2-3 glas/hinkar/flaskor frame brevid kranen som ni hela tiden har fyllda med vatten, då klor är en gas kommer det dunsta av att stå framme ett tag, då slipper ni dricka klor iaf.

Resten måste man nog destillera för att få bort.

Du är medveten om att klorgas är giftigt va? Känns som det är riskablare att låta det avdunsta än att bara dricka det.

Destillerat vatten är rent ut sagt farligt att dricka i stora mängder.
 
Ramzez sa:
Du är medveten om att klorgas är giftigt va? Känns som det är riskablare att låta det avdunsta än att bara dricka det.

Destillerat vatten är rent ut sagt farligt att dricka i stora mängder.

Drick du.


Källa på att destillerat vatten är farligt.
 
turtle sa:
Drick du.


Källa på att destillerat vatten är farligt.

I grund och botten så är destillerat vatten helt sterilt vilket gör att det påverkar elektrolyterna. Överlag så saknas salter och mineraler som finns i vanligt vatten.
 
Ramzez sa:
I grund och botten så är destillerat vatten helt sterilt vilket gör att det påverkar elektrolyterna. Överlag så saknas salter och mineraler som finns i vanligt vatten.

Varför är det farligt sa du?
 
turtle sa:
Varför är det farligt sa du?

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/elektrolytbalans påverkas negativt.
Intaget av salter och mineraler försämras eftersom det inte finns i destillerat vatten.
 
Ramzez sa:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/elektrolytbalans påverkas negativt.
Intaget av salter och mineraler försämras eftersom det inte finns i destillerat vatten.

Destillerat vatten har ett neutralt ph värde, varför skulle det va farligt?

Varför behöver jag salt och mineraler i mitt vatten om jag även har det i maten? Jag begriper inte hur du menar att det är farligt. Va tydlig tack.
 
Topp