Vad gör ni med gammal elektronik?

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Inlägg
736
Jag har flera bärbara datorer som jag inte använt på många år. Ska slänga dom men ska jag först ta ut hårddisken?
 
0koll sa:
Jag har flera bärbara datorer som jag inte använt på många år. Ska slänga dom men ska jag först ta ut hårddisken?

Beror väll på vad du har på dem? Jag brukar ta en hammare innan jag slänger en hårddisk, men vet inte hur lätt det är att laga?
 
0koll sa:
Jag har flera bärbara datorer som jag inte använt på många år. Ska slänga dom men ska jag först ta ut hårddisken?

Ja, släng datorn på ett ställe och hårddisken på ett annat så kan de inte kopplas till dig.
 
blueberry sa:
Ja, släng datorn på ett ställe och hårddisken på ett annat så kan de inte kopplas till dig.

En hårddisk kan kopplas till en person om man inte gör något så att det inte går att läsa av data.
 
0koll sa:
En hårddisk kan kopplas till en person om man inte gör något så att det inte går att läsa av data.

Jag har slut på skämt men fanimej borde någon samla de bästa inläggen på Flashback och rösta om dem. Det kan väl inte vara så förbannat farligt att starta en tråd om de inlägg som verkligen har rört om en i grytan på ett positivt sätt?

Låtom mig börja om det inte är olämpligt, eller inse att det är personligt på ett sätt.
 
0koll sa:
Jag har flera bärbara datorer som jag inte använt på många år. Ska slänga dom men ska jag först ta ut hårddisken?
Går datorerna igång är det väl bara att blåsa rent hårddiskarna med scredderprogram. T ex Veracrypt har möjlighet att kryptera och samtidigt skriva över allt innehåll 34 gånger. Det tar en bra stund men ingen lär kunna läsa av något från hårddisken efter en sådan åktur.
Endast om hårddiskarna är döda skulle jag överväga att hålla på med hammare och liknande.
 
Vill du använda hårddiskarna till något så är det ju bara att plocka ur och spara, vill du även slänga dessa så är det bara att smälla på dem ordentligt med hammaren och jag lovar ingen kan läsa den efteråt.
 
Ahriman sa:
Går datorerna igång är det väl bara att blåsa rent hårddiskarna med scredderprogram. T ex Veracrypt har möjlighet att kryptera och samtidigt skriva över allt innehåll 34 gånger. Det tar en bra stund men ingen lär kunna läsa av något från hårddisken efter en sådan åktur.
Endast om hårddiskarna är döda skulle jag överväga att hålla på med hammare och liknande.

Datorerna går igång men dom är gamla, beter sig konstigt och ingen uppdatering till dom. Det är XP i dom.
 
Kidon sa:
Vill du använda hårddiskarna till något så är det ju bara att plocka ur och spara, vill du även slänga dessa så är det bara att smälla på dem ordentligt med hammaren och jag lovar ingen kan läsa den efteråt.

Vad kan man använda dom hårdiskarna till?
 
Var ju nån som hade slängt sin dator med en "värdelös bitcoin-börs" i, innan nån typ visste vad bitcoin var. Vad jag vet går han fortfarande o letar efter sin hårddisk på soptippen...
 
Ibland tar jag ett gammalt kretskort o löder bort komponenterna... Varför vet jag inte...?
 
Är det dator har jag sönder hårddisken sen till kretsloppet med elektronik.
 
Topp