Vad gör ni om det blir krig?

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Inlägg
736
Har ni tänkt så långt vad ni kommer göra om det skulle bli krig i Sverige?
 
Förmodligen så kommer högskolan jag studerar på stänga. Efter det så handlar det om försöka samla ihop mat (främst konserver och potatis) samt vatten i så många behållare så möjligt. Sedan vänta och se vad som händer i form av placering osv eftersom som jag är mellan 16 och 70 och därmed innefattas av totalförsvaret.
 
Ingenstans att fly. Är flykting från mitt egna land. Dit kan jag inte fly igen. Det blir som Ramzes säger. Vänta på vad som händer och invänta inkallelse.
 
Men om det nu skulle bli ett krig eller mycket nära ett krig. När ska vi få börja lära oss hantera vapen och skjuta? Eller blir det, ta vapnet och skjut på Ivar? Ivan kanske ryssarna heter?
 
Men om det nu skulle bli ett krig eller mycket nära ett krig. När ska vi få börja lära oss hantera vapen och skjuta? Eller blir det, ta vapnet och skjut på Ivar? Ivan kanske ryssarna heter?

Det är inte alla som kommer att hamna i just det militära försvaret och inte ens alla soldater lär sig skjuta, min far hade vapenfri tjänst och körde lastbil under lumpen. Det finns redan nu personer som arbetar på myndigheter som är krigsplacerade på sina arbetsplatser och därmed ska fortsätta göra dessa. Det finns även gott om andra uppgifter som måste göras för att samhället ska fortsätta fungera.
 
Det är inte alla som kommer att hamna i just det militära försvaret och inte ens alla soldater lär sig skjuta, min far hade vapenfri tjänst och körde lastbil under lumpen. Det finns redan nu personer som arbetar på myndigheter som är krigsplacerade på sina arbetsplatser och därmed ska fortsätta göra dessa. Det finns även gott om andra uppgifter som måste göras för att samhället ska fortsätta fungera.
Försvara linjen är prio ett vad jag vet under krigstillstånd.
 
Försvara linjen är prio ett vad jag vet under krigstillstånd.

Försvara linjerna och säkerställa att samhället inte kollapsar är prio ett. På många sätt hänger de ihop, samhället måste fungera för att man ska kunna hålla igång infrastruktur under krig. Skulle man helt ge upp att hålla igång vissa funktioner i samhället så skulle det dels bli problem under kriget men även efter kriget. De som är krigsplacerade kan helt enkelt inte användas av det militära försvaret utan behövs för att hålla kritiska verksamheter igång så att man inte under kriget även får en total samhällskollaps vilket skulle vara väldigt problematiskt även ur ett militärt perspektiv.
 
Jag har inte gjort någon form av militärtjänst o bor nära Danmark, så jag skulle nog dra dit.
 
Topp