Vad sitter ni på för fonder?

capzZz

Medlem
Reg
9 Juni 2019
Inlägg
11
Hej, jag har precis satt mig in i och börjat spara i fonder. Avanza verkade simpelt, och jag köpte 5,000:-st av Avanza Zero, Avanza emerging markets och Avanza Global. Men om det finns någon med goda råd så undrar jag mest, hur jag ska tänka när jag köper fonder. Nu har jag en grund. månadssparar 500:- per fond också. Jag tjänar bra, inte top 1% men top 25% iallafall. Så nog borde jag spara mer diversifierat?
 
capzZz sa:
Hej, jag har precis satt mig in i och börjat spara i fonder. Avanza verkade simpelt, och jag köpte 5,000:-st av Avanza Zero, Avanza emerging markets och Avanza Global. Men om det finns någon med goda råd så undrar jag mest, hur jag ska tänka när jag köper fonder. Nu har jag en grund. månadssparar 500:- per fond också. Jag tjänar bra, inte top 1% men top 25% iallafall. Så nog borde jag spara mer diversifierat?

Jag har också sparande i några fonder, sen viruset har jag förlorat 70% av värdet. Jag kommer inte längre köpa aktier eller fonder mera i mitt liv. Jag köpte också varje månad dollar, pengar är nog det säkraste att investera i om man inte vill köpa guld förstås. Hur har det gått för dig?
 
Jag har högriskfonder i Nordea, minns inte vad de heter (har god man som sköter det). Sparar 1500 kr i månaden i den. Funderar på att börja lite med aktier (på egen hand, utan gode mannen), typ starta med 1000 kr o se hur det går, men jag måste sätta mig in i det lite mera först.

Jag har ju god man av en anledning, att jag inte kan hantera pengar... :D
 
Jag sålde alla fonder innan crashen för jag visste den skulle komma. Kommer inte köpa någonting mer i mitt liv (har tradat i 20 år). Det kommer bli krig framöver. Det som jag tror kommer gå upp vill jag heller inte investera i. Blir hellre fattig än att ge dem äcklen mera kapital.

Pengar är inte allt. Gud är mer.
 
Mycket blandat med olika fonder och brukar hoppa lite mellan olika former. Just nu tycker jag att euopafonder och energifonder är spännande, med amerikafonder och emerging market fonder som bubblare.

Men börjar fundera på om det inte vre bättre att köpa aktier direkt faktiskt, utan att gå omvägen över fonder.
 
Topp