Vad tycker ni om kungen, Carl XVI Gustaf?

Sportlaban

Medlem
Reg
12 Feb 2023
Jag gillar honom inte och vet sedan tidigare var jag har honom. Han är ju inte precis ledaren utan är pk-kungen. Svenska folket skulle dra nytta av kungens abdikation och att Victoria inte tillåts efterträda honom.

Ta bara hans senaste jultal. Han konstaterar lite nöjt att Sverige är på väg in i NATO (fast givetvis undviker han att berätta att Ungern och Turkiet inte är så pigga på tanken att släppa in Sverige in i denna klubben). Han talar om "ett mörkt år" dvs när väst inte framgångsrikt kunde bekriga Ryssland med Ukraina som det arma ombudet. Enda gången kungen är hoppfull är när GRÖN OMSTÄLLNING kommer på tal. Varje gång jag hör sådant vet jag att jag har med den tråkigaste människa att göra, och som alltid hycklar. Sverige drar ingen nytta av den här.

Så, gillar ni kungen av Sverige? Och resten av hans familj.

Jag är för republik.
Kungar och liknande hör feodalismen till, en kvarleva in i våra tider. Det är högst märkligt att födas till ett ämbete i vår tid. Det är också förlegat att hylla folk som letts fram till podiet utan att ha förtjänat det alls. Det är direkt galet att ge allmosor till dessa rika personer samtidigt som vanliga fattiga näst intill får be på sina bara knän för att få pengar till lite mat.

Kungen som person är jag däremot inte emot även om jag inte alltid gillar hans åsikter (åsikter som jag tror måste följa den offentliga åsikten).

Topp