Varför är profeterna alltid från Mellansöstern?

0koll

Medlem
Reg
9 Jan 2019
Inlägg
736
Jag är inte insatt i religion så mycket men däremot så läser jag en del saker och en sak som fick mig att höja ögonbrynen för var när en person fick en fråga om religion svarade han så: varför är alla profeter från Mellanöstern, varför finns det ingen profet från Sydamerika eller Europa? Dom två största profeterna är Jesus och Muhammed. Båda var judar.

Frågeställningen är varför just profeter, iaf dom största är från Mellanöstern dåvarande Israel? Varför kommer det inga profeter idag, är det inte lika lätt att lura människor?

Några av er är duktiga på religion och troende därför den här tråden så det inte misstolkas.
 
0koll sa:
Jag är inte insatt i religion så mycket men däremot så läser jag en del saker och en sak som fick mig att höja ögonbrynen för var när en person fick en fråga om religion svarade han så: varför är alla profeter från Mellanöstern, varför finns det ingen profet från Sydamerika eller Europa? Dom två största profeterna är Jesus och Muhammed. Båda var judar.

Frågeställningen är varför just profeter, iaf dom största är från Mellanöstern dåvarande Israel? Varför kommer det inga profeter idag, är det inte lika lätt att lura människor?

Några av er är duktiga på religion och troende därför den här tråden så det inte misstolkas.

Det finns gott om västerländska profeter, se t.ex Joseph Smith.
Vidare borde många grundare till frikyrkor även kunna anses som profeter etc.
 
Ramzez sa:
Det finns gott om västerländska profeter, se t.ex Joseph Smith.
Vidare borde många grundare till frikyrkor även kunna anses som profeter etc.


Men hur kända var dom profeterna? Om vi ska ta några stora profeter som Mosa, Jesus, Muhammed och Abraham?
 
Ak47 sa:
Men hur kända var dom profeterna? Om vi ska ta några stora profeter som Mosa, Jesus, Muhammed och Abraham?

Jim Jones, Luc Jouret och Joseph Smith är minst lika kända som ovannämnda i västvärlden.
 
Ak47 sa:
Aldrig hört talas om dom profeterna.

Jim Jones och people's temple refereras extremt mycket i populär kultur, det var dem som drack gift.
Luc Juret var en av ledarna till order of the solar temple.
Joseph Smith grundade mormonerna.
Att du inte känner till dem visar väl snarare att du har begränsat dig.
 
Nu är det här bara en gissning från nån som egentligen ha 0 koll på religion, men jag vill tro att alla religioner kommer från samma plats, eller samma människa/människor. Nån kom på idén att man kan skapa religioner för att bättre kontrollera folk, och sen skapade man flera, med nån slags röd tråd som för alla samman i slutändan.

Som sagt jag gissar.
 
Vem skulle ta en profet på allvar idag? Ett par hundra kanske... Så att man kan bilda en sekt typ David Koresh eller Jim Jones o driva sina anhängare till självmord. Det skulle man kunna om man är en duktig predikare, finns svenska Helge Fossmo också. Jag tror inte på gud, kallar mig ateist så jag skulle nog inte lockas med på nått sånt. Men en osäker person kan bli lurad...

Jag hittade en form av minibibel hos en kompis där han hade strukit under en del verser o citat. Den var från Jehovas Vittnen o jag konfronterade honom, men han sa att han bara dricker kaffe o ber med dom, men jag blev lite orolig att han ska luras med...
 
Det finns gott om västerländska profeter, se t.ex Joseph Smith.
Vidare borde många grundare till frikyrkor även kunna anses som profeter etc.
Och hur många känner till Joseph Smith eller andra västerlänska profeter? Frågar du någon om en profet tänker personen direkt på en stor profet typ a ala Jesus eller Muhammed men även Moses.
 
Topp