varför behandla andra väl?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Ja vad är den avgörande faktorn i att man ska behandla någon annan väl?
 
Om du har ett äpple vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv?

Varför? Varför inte?
 
Man vill väl inte ses som sniken o vill väl själv bli behandlad väl!?

Hade du kommit hem till mig o jag tar fram ett äpple hade du fått halva om du hade velat.

Fast igår när jag skulle handla typ lyxmat, så kom det fram en person:
-Snälla, vill du hjälpa en hemlös? O visade sitt Faktum-kort.
-Nej tyvärr kan jag inte det, svarade jag.

Hade jag haft en 50-lapp hade han fått den, men jag hade bara pengar på mitt ICA-kort, men glömde att jag kunde ta ut pengar kontant på det, sen visste jag ju inte heller om han var kvar utanför ICA, men det var han. Tyckte ändå synd om honom.
 
Richard sa:
Man vill väl inte ses som sniken o vill väl själv bli behandlad väl!?

Hade du kommit hem till mig o jag tar fram ett äpple hade du fått halva om du hade velat.

Fast igår när jag skulle handla typ lyxmat, så kom det fram en person:
-Snälla, vill du hjälpa en hemlös? O visade sitt Faktum-kort.
-Nej tyvärr kan jag inte det, svarade jag.

Hade jag haft en 50-lapp hade han fått den, men jag hade bara pengar på mitt ICA-kort, men glömde att jag kunde ta ut pengar kontant på det, sen visste jag ju inte heller om han var kvar utanför ICA, men det var han. Tyckte ändå synd om honom.

Så man behandlar som man själv vill bli behandlad, man förstår att när man är dum så skapar man negativitet hos den andra?

Vad var det för lyx mat du köpte?
 
turtle sa:
Vad var det för lyx mat du köpte?
Var bl.a. räkor, kräftstjärtar, brieost o den dyraste (men godaste) grevé-osten, som jag lägger i mina varma mackor.
Ok, varma mackor är inte lyxmat, men typ räkor o sånt är rätt dyrt.
 
Richard sa:
Var bl.a. räkor, kräftstjärtar, brieost o den dyraste (men godaste) grevé-osten, som jag lägger i mina varma mackor.
Ok, varma mackor är inte lyxmat, men typ räkor o sånt är rätt dyrt.

Av vilken anledning kan vi på en massiv skala, utan dåligt samvete, behandla djuren så illa som vi gör? Du vill ge pengar till en hemlös människa för du tycker synd om han, men betalar istället för tortyr och mord på oskyldiga djur, som gärna skulle byta plats med den stakars hemlösa. Och utan att ens blinka. Är inte det sjukt?
 
turtle sa:
Av vilken anledning kan vi på en massiv skala, utan dåligt samvete, behandla djuren så illa som vi gör? Du vill ge pengar till en hemlös människa för du tycker synd om han, men betalar istället för tortyr och mord på oskyldiga djur, som gärna skulle byta plats med den stakars hemlösa. Och utan att ens blinka. Är inte det sjukt?
Ja, det där kommer vi nog aldrig att bli helt ense om...

Möjligen att du tycker det är sjukt, men jag tycker om att äta räkor, kräftor o skinka som jag också köpte... Det här med veganism kan vi nog diskutera i all evighet utan att komma överens...
 
Richard sa:
Ja, det där kommer vi nog aldrig att bli helt ense om...

Möjligen att du tycker det är sjukt, men jag tycker om att äta räkor, kräftor o skinka som jag också köpte... Det här med veganism kan vi nog diskutera i all evighet utan att komma överens...

Men vi är överens att känslor så som smärta, njutning, sorg, lycka, lidande osv är anledningen att man ska behandla andra väl. Så om djuren har dessa känslor med, varför räknas dem inte?
 
turtle sa:
Men vi är överens att känslor så som smärta, njutning, sorg, lycka, lidande osv är anledningen att man ska behandla andra väl. Så om djuren har dessa känslor med, varför räknas dem inte?
Självfallet!

Men nu ser näringskedjan ut som den gör, o jag är uppväxt med kött o fisk, o kan inte tänka mig att bryta den:
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringskedja
 
Richard sa:
Självfallet!

Men nu ser näringskedjan ut som den gör, o jag är uppväxt med kött o fisk, o kan inte tänka mig att bryta den:
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringskedja

Ser ut som den gör? Du gör ett aktivt val som skapar död och lidande utan att du måste. Om du va menad att äta andra levande varelser, varför måste du steka/koka och krydda köttet innan du äter det? Varför kan du inte jaga ifatt djuret och döda det med dina händer och tänder och äta det rått?

Du sätter dig själv högst i näringskedjan pga av din överlägsna intelligens, men är för dum för att se att du är skapad som en växtätare.

“Meat-eaters: have claws
Herbivores: no claws
Humans: no claws
Meat-eaters: have no skin pores and perspire through the tongue
Herbivores: perspire through skin pores
Humans: perspire through skin pores
Meat-eaters: have sharp front teeth for tearing, with no flat molar teeth for grinding
Herbivores: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding
Humans: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding
Meat-eaters: have intestinal tract that is only 3 times their body length so that rapidly decaying meat can pass through quickly
Herbivores: have intestinal tract 10-12 times their body length.
Humans: have intestinal tract 10-12 times their body length.
Meat-eaters: have strong hydrochloric acid in stomach to digest meat
Herbivores: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater
Humans: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater
Meat-eaters: salivary glands in mouth not needed to pre-digest grains and fruits.
Herbivores: well-developed salivary glands which are necessary to pre-digest grains and fruits
Humans: well-developed salivary glands, which are necessary to pre-digest, grains and fruits
Meat-eaters: have acid saliva with no enzyme ptyalin to pre-digest grains
Herbivores: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains
Humans: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains”

— Based on a chart by A.D. Andrews, Fit Food for Men, (Chicago: American Hygiene Society, 1970)


Det finns över 70000 ätbara växter i världen, men du bara måste äta ett djur? Det finns inget i djuren som du behöver som du inte kan hitta i växtriket. Och den smaken du gillar från köttet kommer från stekning/grillning och kryddor. Gillar du att äta kött rått?


Den överlägsna position vi tar över djuren bör komma med ett ansvar. Men vi blundar så fint för våldtäkt, barnarov, och mord för att "det smakar gott" eller "för alla andra gör det". Sen inbillar vi oss att vi är goda och förtjänar respekt.


Har du hört en kosa gråta efter sitt kidnappade barn som måste ske för att du ska kunna göra ost av barnets mat? En vuxen "intelligent" människa som stjäl mat från ett försvarslöst barn och en gråtande mamma.
 
Ja du richard, vi är bäst i världen, därför kan vi döda, plåga och förslava bäst vi vill. Vi kan också ta hand om djuren och skydda dem. Det är ett val, vi är superman i djurens ögon, men vi väljer att kasta ansvaret i sjön och förslava och tortera de som är svagare, riktiga översittare/tyranner utan hänsyn eller förståelse. Men anser oss goda i slutet av dagen. Som sagt helt sjukt.

Du är inget rovdjur. Det är en inbillning.

Men troligen förväntar du dig att andra ska va snäll och behandla dig väl i slutet av dagen.

Kanske jag är starkare än dig och tycker du smakar gott och väljer att placera mig själv högre än dig i "näringskedjan". Vad skulle du tycka om det? Behandla andra väl, om jag vill. Om jag inte vill så tortera och mörda istället.
 
Richard sa:
Som sagt...

Det där kommer vi nog aldrig att bli ense om...

Om vad exakt? Att vi är skapade som växtätare? Det är ingen åsikt richard......

Det krävs hjärngymnastik utan des like för att stå där du står, det är därför ditt bästa argument är att du inte håller med. Tyvärr är det verkligheten du inte håller med om, och den existerar oavsett vad du tycker om den.


Du får gärna förklara exakt vad vi inte är överens om och varför.
 
Ditt enda argument för att mörda, förslava, tortera andra kännande varelser är att du gillar det, om inte det är sjukt så vet jag inte richard. Persikor är också gott.

Som sagt behandla som du vill bli behandlad richard, gnäll inte när du får smaka på det omvända, för du har förtjänat det med dina ord här idag.
 
turtle sa:
Ja vad är den avgörande faktorn i att man ska behandla någon annan väl?

Du får det att låta som om det bara finns en avgörande faktor.

Det finns olika skäl till varför folk behandlar andra väl. Man kanske ogillar någon i sin omgivning (en släkting som dyker upp på släktträffar, en kollega på jobbet eller liknande) men bestämmer sig för att det är inte värt besväret att hålla på att tjafsa med den personen. Man väljer sina strider väl, helt enkelt. Samtidigt som man inte vill att det ska gå ut över alla andra i närheten. Andra är vänliga för att de vill kunna utnyttja folk, och det är troligare att man får vad man är ute efter om man är vänlig. Sedan finns det folk som är goda människor och är vänliga mot alla, utan någon särskild anledning. Osv.

turtle sa:
Om du har ett äpple vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv?

Varför? Varför inte?

Jag skulle tro att det beror på. Om jag exempelvis har möjlighet att dela äpplet med hjälp av en kniv, så skulle jag dela äpplet med någon. Men troligen inte annars. Vem skulle exempelvis vilja dela ett äpple om det innebär att man får ett halvätet äpple som någon annan har tuggat på? Inte särskilt många, skulle jag tro. I det fallet behåller jag antingen äpplet för mig själv, eller ger bort hela äpplet till personen ifråga.
 
Av rent egoistiska skäl.
Det är bättre för dina geners överlevnad. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"
 
Topp