Vart går liberalerna under Sabuni?

Clodius

Medlem
Reg
15 Dec 2020
Inlägg
97
Liberalismen har ju en stolt politisk tradition - får jag medge, ehuru jag själv närmast är konservativ katolik - i det den bygger på en konsekvent idé om individuell frihet och demokrati. Detta har del lett till att det var liberalerna som (i koalition med socialdemokraterna) införde demokratin i Sverige, och det var också liberaler (även här jämte socialdemokrater) som längst höll upp motståndet som Hitlers maktövertagande i Tyskland på 30-talet. I Sverige ha liberaler varit ledande i kritiken mot auktoritära tendenser både från höger (exempelvis under andra världskriget) och vänster (70- och 80-tal). Stolta traditioner alltså...

Men liberalernas nuvarande ledare Sabonu verkar ju nu deklarera att de i valet mellan socialdemokrater, och ett parti framsprunget ur främlingsfientligheten, Sverigedemokraterna, väljer att stödja det sistnämnda? Detta bryter ju helt mot alla liberala traditioner! Inte undra på att protester hörs från gamla liberala ledare. Mer märkligt ety avskumshögern betraktar Sabuni personligen som en undermänniska pga hennes hudfärg!
 
Som väntat röstade majoriteten av liberalerna idag för "Sabuni-linjen", d.v.s. i praktiken att man föredrar samarbete med högerpopulisterna i Sverigedemokraterna framför sammarbete med socialdemokraterna. Många menar att detta har stöd bland liberalernas väljare, och det må så vara, men skall inte partipolitik bygga på ideologisk övertygelse? Där har ju liberalerna haft en ganska stolt tradition att inte stötta populism och ytterkantspolitik, men det överger man ju nu. För övrigt börjar det väl bli ganska trängt bland partier som vill framstå som någonslags "SD-light" - krisdemokraterna är ju redan där, utan att det blivit någon succé, och även moderaterna flörtar lite grand med den här tanken. Dessutom lär rakryggade liberaler av den gamla skolan, som exempelvis Bengt Westerberg, inte bli så glada - kommer vi att få se avhopp till centern? Nej, vi får väl se, men jag är långtifrån säker på att detta blir någon vändning för liberalerna, och som läget är just nu, så är jag vet jag inte om jag skulle sakna liberalerna, om de gör exit efter nästa val.
 
Libaralerna sjunker allt ljupare ner i trskt. Vem kan idg ha förtroende för Sabunis parti?
 
Partiet Liberalierna har en ny partiledare. Johan Pehrson. Hur går det för Liberalierna?
 
Topp