Vem hackar svenska websidor?

vemvardet

Medlem
Reg
16 Nov 2021
Polismyndighetens sajt för polisvolontärer har hackats, skriver polisen på sin hemsida.

981 personer har fått sina uppgifter röjda för en utomstående aktör.

Polisen har stängt ner sajten och anmält händelsen till IMY, Integritetsmyndigheten och bedömer den som "betydande" på en skala från "obetydlig", "betydande" och "mycket allvarlig".

Igen?

Uppsala universitet har drabbats av en hackerattack, rapporterar SVT Nyheter Uppsala.

Anställdas och studenters personuppgifter har läckt.

– Nedladdningen av materialet har gjorts från en ip-adress från Ryssland och delningen av en rysk aktör, säger it-direktören Lisbet Holmberg Stark till SVT.

Orsaken till attacken är ett kapat användarkonto hos en av universitetets medarbetare.

It-läckan upptäcktes den 14 juli och har polisanmälts. Nu undersöker universitetet vilken typ av data som stulits.

Ryssland pekas ut hela tiden så fort en svensk sida hackas för att IP kommer från Ryssland men det går välja vilket lands IP man vill med VPN. Ryssland pekades ut också när Trafikverket hackades men sen kom det fram att det var en ung svensk kille.

Två stora dataintrång, tusentals stulna personuppgifter och en tonåring från Uppsala län. SVT har varit i kontakt med personen som uppger sig ligga bakom IT-attackerna mot Region Uppsala och Trafikverket.

Ryssland pekas ut hela tiden så fort en svensk sida hackas för att IP kommer från Ryssland men det går välja vilket lands IP man vill med VPN. Ryssland pekades ut också när Trafikverket hackades men sen kom det fram att det var en ung svensk kille.

Det är narrativet i Sverige att alltid skylla på Ryssland och ständigt berätta hur dålig Ryssland är på allt. Det är en form av folkfostran som "pappa" gör för att vi skall följa i hans fotspår.

Det är narrativet i Sverige att alltid skylla på Ryssland och ständigt berätta hur dålig Ryssland är på allt. Det är en form av folkfostran som "pappa" gör för att vi skall följa i hans fotspår.
Admin borde istället kollat upp IP-uppgifterna mer noga istället för att beskylla och anklaga Ryssland för intrånget när det kom fram till att en ung kille här i Sverige låg bakom hackerattacken mot Polismyndighetens hemsida för volontärer, och att ungen borde fått sin data konfiskerad samt fått ett kännbart straff för tilltaget.

Strax före jul utsattes Coop Värmland för en hackerattack.

Nu har flera anställdas pass och personuppgifter hängts ut på darknet.

– Det här ska vi fixa. Det har vi bestämt oss för, säger Klas Olsson, kommunikationschef på Coop Värmland.

Anställdas pass lades ut på darknet​

Men hackergruppen nöjde sig inte med det. Nu har en handfull anställdas personuppgifter publicerats på darknet. Det handlar om foton på pass och ID-kort. Det är ännu osäkert exakt hur många personers data som stals i attacken. Totalt uppgår den stulna datamängden i 257 gigabyte, enligt hackergruppen.

Varför har Coop anställdas pass i databasen?

När dom säger darknet, darknet är jättstort jag är bara nyfiken på hur man hittar rätt på darknet?

Varför har Coop anställdas pass i databasen?

När dom säger darknet, darknet är jättstort jag är bara nyfiken på hur man hittar rätt på darknet?
Håller med!
Det måste vara det korkaste jag hört att lägga upp sådana dokument åtkomliga från nätet med ett litet hack. Vari ligger nödvändigheten i det? Måste vara straffbart! IMY kommer säkert att titta närmare på detta!

Håller med!
Det måste vara det korkaste jag hört att lägga upp sådana dokument åtkomliga från nätet med ett litet hack. Vari ligger nödvändigheten i det? Måste vara straffbart! IMY kommer säkert att titta närmare på detta!

Jag håller med dig. Men det här måste nog vara mer korkat?

• Vinterns cyberattack mot Svenska kyrkan kan ha inneburit att mycket känsliga personuppgifter läckt ut.
  • Det finns risk att uppgifter om anställdas bankkonto, facklig tillhörighet och läkarintyg röjts.
  • Nu uppmanar kyrkan alla anställda att vara extra vaksamma på misstänksam aktivitet.

Varför har Kyrkan läkarintyg för?

...och varför lägger de upp det på nätet?
Rent vansinne och idioti att lägga upp såna känsliga uppgifter och att det måste vara allvarliga brister i säkerhetssystemet ,och då är det inte undra på att hackarna lättvindligt har lyckats göra intrång och lättvindligt kommit över datafiler med känsliga uppgifter beträffande anställdas bankkonton och sjukintyg och anställdas hemadresser och mobilnummer samt epostadresser.

Nu har en ny attack drabbat ett säkerhetsföretag som ansvarar för sina kunder utsatts för ransomware attack. Bland dom som är drabbade är svenska företag och myndigheter.

Vad som oroar mig är att patientjournaler har hackarna kommit över. Jag har inget att dölja i min journal men det finns säkert miljontals patienter som känner sig oroliga.

Det går inte få sin journal raderat heller om man önskade det. Vad tråkigt det hade varit för Betil Jönsson 56 år som har i sin journal fått ut antabus för alkholism eller Abdulla Abdullahi får metadon för heroinmissbruk som är tillgänlig för alla som vill söka på en viss person de känner.

Topp