Vilka mat plantor kan man odla i sverige?

turtle

Medlem
Reg
22 Dec 2018
Inlägg
2,634
Ja allt som går att äta och odla i sverige vill jag veta, sen vill jag veta när under året man ska plantera.
 
För dom som är bönder eller har intresse av odling rekommenderar jag att läsa:


One Straw Revolution by Masanobu Fukuoka
http://library.uniteddiversity.coop/Permaculture/The_One_Straw_Revolution.pdf



Och kolla upp "permakultur".
 
Det mesta går väl att odla i Sverige. Men eftersom det finns olika faktorer som påverkar det, så kan det bli lättare/svårare att odla saker. Vi har exempelvis olika växtzoner/odlingszoner, och baserat på växternas härdighet så kanske de klarar sig sämre i högre växtzoner. Men man ska inte stirra sig blind på zonen, då det kan gå att odla vissa växter ändå om de lokala förhållandena är gynnsamma.

När man ska plantera plantor beror också på vad man vill odla. Tomater, paprika och chili är exempel på sådant som tar lång tid på sig. Man kan alltså behöva plantera fröer i december/januari, och ta växtbelysning till hjälp. Om man planterar fröer i exempelvis april istället, så kommer det bli betydligt svårare för dem att hinna utvecklas och växa tillräckligt för att kunna ge frukt senare under året. Men det kan i vissa fall funka ändå.

Andra saker kan man plantera på friland i april - juni, och det ger skörd senare under året. Vissa saker passar bäst under vår/höst. Bland annat rädisa och sallad, vars frön inte gror särskilt bra om det är varmt (inkl. jordtemperaturen). Det kan gå att odla det ändå, men det kan bli svårare att få det att gro.

Men det mesta kan man odla i Sverige i alla fall. I vissa fall är växthus väldigt bra. Sedan kan det vara bra att ha en lämplig plats att övervintra exempelvis citrusfrukter på. Är det något specifikt som du vill odla, kolla upp vad som gäller för just den frukten, grönsaken, rotfrukten, bäret osv specifikt.
 
Jag vill slå ett slag för jordärtskockan.

Fruktansvärt lättodlad. Följer man det enkla direktivet att knölarna ska ligga kvar i jorden över vintern så kan man inte misslyckas. God och äta, lättförökas, kan troligtvis odlas i hela Sverige och passar lika bra i rabatten som trädgårdslandet då det också är en ståtlig blommande växt. Hemma oss mig växer de precis överallt.

Man äter som de flesta säkert vet knölarna under jord, dok är det kanske inte världens mest näringsrika växt. Fungerar ungefär som potatis. En knöl blir fler under växtsäsongen. Men de ska som sagt förvaras i jorden. Man skördar, planterar eller omplanterar tidig vår eller sen höst. Låt några knölar ligga kvar så kommer de tillbaka.

Mina knölar härstammar från lokala mataffären, så de är lättillgängliga på hösten att komma över också. Men vill man köpa de på våren så får man vända sig till någon trädgårdsbutik eller någonstans där man säljer utsäde.
 
Topp