Flashback påstår att dom inte sparar IP

Som saknar delforum
Användarvisningsbild
Richard
Medlem
Reaktioner:
Dat: 11 oktober 2019

#73 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av Richard » 30 dec 2019, 16:44

Jag frågade; Varför loggas man automatiskt ut när man byter IP-nummer?

Men fick inget svar av någon admin...

Användarvisningsbild
FBspararIP
Medlem
Reaktioner:
Dat: 09 december 2018

#74 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av FBspararIP » 01 jan 2020, 19:52

Richard skrev:
30 dec 2019, 16:44
Jag frågade; Varför loggas man automatiskt ut när man byter IP-nummer?

Men fick inget svar av någon admin...
Dom kunde inte se IP? Men moderatorn vhe gör bort sig.

Exakt vad är problemet? "Kommer inte in" är en rätt diffus problembeskrivning. Om jag inte missminner mig blockerades vissa specifika IP:n under en överbelastningsattack, det kanske kan vara en kvarleva av den blockeringen?
YTTRANDEFRIHET PÅ MINA VILLKOR!! På ditt forum hade jag inte fått ha din bild Jan :-D

Användarvisningsbild
frase
Medlem
Reaktioner:
Dat: 24 november 2018

#75 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av frase » 09 jan 2020, 01:42

puttepigg skrev:
18 dec 2019, 12:05
Man behöver inte ens vara någon raketforskare för att
få reda på att Admin på Flashback sparar ner besökarnas IP-adresser
på en databas .
Och ger det till SÄPO eller polisen när dem vill ha det.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem
Reaktioner:
Dat: 22 december 2018

#76 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av turtle » 10 jan 2020, 23:19

turtle skrev:
19 dec 2019, 22:13
Enligt dom är det kakor tror jag, nått jag inte kan säga emot, jag har blivit kak avstängd, men inte ip avstängd. Dock tror jag dem sparar ip också, men det skulle dem bara stänga av med om dom vet att dom kommer undan med det eller är viktigt. Men kanske jag hadde sett nått jag inte ser nu, när dom vet att jag skulle skrivit om det här om dom hadde använt det.
Om ni vill undvika kak avstängning så är det bra att veta att dom tydligen även ser kakor från andra platser med, så om man har samma användarnamn på ett annat forum så syns det och dem kan koppla dig.

Användarvisningsbild
Slaktaren
Medlem
Reaktioner:
Dat: 24 april 2019

#77 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av Slaktaren » 11 jan 2020, 22:54

turtle skrev:
10 jan 2020, 23:19
Om ni vill undvika kak avstängning så är det bra att veta att dom tydligen även ser kakor från andra platser med, så om man har samma användarnamn på ett annat forum så syns det och dem kan koppla dig.
Hatforumet är enda forumet jag kan komma på som inte har funktionen som upplyser om kakor på forumet. Friaordet har längst ned som är informativ om att kunna rensa kakor efter att man besökt forumet. Vissa forum har det när man loggar ut rensas det direkt. Sånt har inte hatforumet, varför? Ska man behöva tänka på att rensa besökta sidor själv? Ta och fundera på varför hatforumet inte vill att man rensar kakor.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem
Reaktioner:
Dat: 22 december 2018

#78 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av turtle » 11 jan 2020, 23:12

Slaktaren skrev:
11 jan 2020, 22:54
Hatforumet är enda forumet jag kan komma på som inte har funktionen som upplyser om kakor på forumet. Friaordet har längst ned som är informativ om att kunna rensa kakor efter att man besökt forumet. Vissa forum har det när man loggar ut rensas det direkt. Sånt har inte hatforumet, varför? Ska man behöva tänka på att rensa besökta sidor själv? Ta och fundera på varför hatforumet inte vill att man rensar kakor.
Nu vet jag inte exakt hur det funkar men då kan man väll tänka sig att dom kan se vilka sidor man har besökt med, så om man har varit på friaordet innan så kanske dem kan ta förgivet att det är en av medlemmarna?

Användarvisningsbild
Slaktaren
Medlem
Reaktioner:

#79 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av Slaktaren » 11 jan 2020, 23:44

turtle skrev:
11 jan 2020, 23:12
Nu vet jag inte exakt hur det funkar men då kan man väll tänka sig att dom kan se vilka sidor man har besökt med, så om man har varit på friaordet innan så kanske dem kan ta förgivet att det är en av medlemmarna?
I vanligt fall ska kakor bara ha den funktionen:
En webbkaka, kakfil eller, vanligen betecknad cookie, är en liten textbaserad datafil som en webbserver kan be att få spara i webbplatsbesökarens dator. Genom att kakans innehåll skickas tillbaka med varje förfrågan till webbplatsen är det möjligt för servern att hålla reda på besökarens preferenser eller identitet (exempelvis om personen har loggat in). Syftet kan vara att användaren inte ska behöva ange språkval och andra inställningar eller logga in på nytt för varje besök, att ge ägaren av webbplatsen bättre statistik över användarnas beteende och att användaren ska få individualiserad reklam baserad på tidigare sökningar och köp.

Kakorna kan innehålla information i klartext (till exempel preferenser: språk=sv), men ofta krypteras innehållet i kakan, så att användaren inte kan veta vilken information den innehåller. Ofta innehåller kakan endast en nyckel till en databaspost på servern, varvid användaren inte har någon kontroll över hur mycket information som finns lagrad om honom eller henne.

I kakan kan en tidpunkt efter vilken kakan inte längre är giltig anges. Då sparas kakan (beroende på webbläsarens inställningar) på datorns hårddisk, för att kunna returneras också senare. I annat fall lagras kakorna tillfälligt endast i datorns primärminne tills webbläsaren stängs av. Den senare typens kakor kallas session cookies eftersom de används för en enskild http-session, och inte för att lagra information om en användare mellan sessionerna. En webbläsare kan ställas in så att den automatiskt låter bli att lagra kakor, eller att användaren informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Användaren kan i sin webbläsare radera kakor som lagrats tidigare.
Genom kakorna kan man följa en enskild besökare antingen under en session eller, med hjälp av kakor som lagras, under en längre tid. Detta utnyttjas ofta för förbättrad statistik och ibland för att förbättra webbplatsens användbarhet, men kan användas också för att skapa en bild av enskilda besökares beteende.

Om kakorna skickas med innehåll som hämtas från en annan webbserver, till exempel reklam, kan innehavaren av den andra servern på samma sätt följa användaren. Genom att namnge bilderna olika på olika webbplatser kan innehavaren av denna andra server följa personer allteftersom de besöker olika webbplatser och till exempel lägga in reklam enligt vilken typ av användare personen klassificerats som. På så sätt kan man registrera intressen och företag kan sälja informationen så att reklam på många sajter anpassas till personerna. Detta kan också kopplas till e-postadresser som används för inloggning, och därmed kopplas till identifierbara personer. Det kan läcka ut till medier som kan redovisa kändisars surfvanor.

Kakorna kan också innehålla information om enskilda preferenser, till exempel vad gäller språk och textstorlek. Ofta kan dessa preferenser väljas direkt i webbläsarens inställningar utan kakor, men många webbplatser väljer att förutsätta kakor istället för att stöda den i webbläsaren inbyggda funktionaliteten. Mer avancerade val, specifika för en viss webbplats, kan däremot vara svåra att möjliggöra utan kakor.

Inte minst blir e-handel problematisk utan kakor, eftersom det är viktigt att hålla reda på vem som beställer vad.
Ett hett tips radera alltid kakorna och rensa din webbhistorik när du har besökt hatforumet. Vem vet vad som finns i deras kakor.

Användarvisningsbild
Slaktaren
Medlem
Reaktioner:

#80 Flashback påstår att dom inte sparar IP

Oläst inlägg av Slaktaren » 11 jan 2020, 23:47

Jag har under en längre tid (sedan början av 2016) granskat Flashback på ett högst otekniskt sätt. Alla vet nog att Flashback lagrar användarnas IP-adresser, bl.a. vilken IP-adress du använde när du registrerade ett konto, men även vilken IP-adress som du använder när du loggar in samt när du surfar. Detta är enkelt att förstå när man läser regel 1.07: ”Alternativa konton”.

IP-Adresser
Flashback lagrar IP-adresser som du använder. I användarfilen så finns den IP som du använde när du registrerade kontot. Man sparar även den IP-adress som du använde när du loggade in vid olika tillfällen. Denna IP används främst och troligtvis endast för att koppla ihop konton. Man blir dock ej IP-bannad, utan enbart ”svartlistad”.

Söktermer
Flashback lagrar dom termer och dom användare som du söker på. Söker du på användaren ”admin” så ser man i en fil vilken användare som sökt på vilken term. Troligtvis så är detta lagrat hos själva användaren.

Trådklick
Flashback lagrar dom trådar som användare klickar på. Klickar du in på en tråd så ser admin vilken tråd som vilken användare har läst. Detta lagras troligtvis också i användarfilen.

Så hur kom jag fram till detta?

Jag har över 100 konton på Flashback, alla skapade med samma IP-adress (min egen). Dom blir bannade då och då eftersom jag trollar nonstop när jag är hög. Detta är precis som det ska, det är inte detta jag klagar på. Men… Om jag skapar ett nytt konto med en ny IP-adress och använder t.ex. sökfunktionen och söker på mina gamla användare: Så blir kontot bannat inom kort för 1.07. Jag behöver inte göra inlägg, skicka PM eller något annat – utan enbart söka på mina gamla användare.

Jag har gjort samma sak genom att skapa en ny användare med en ny IP-adress, och sedan navigerat in i ’Papperskorgen’. Sedan letar jag manuellt efter mina gamla trådar, och klickar in på varenda en. Även fast jag inte gör inlägg, så blir detta nya konto bannlyst p.g.a. 1.07.

Du kan testa detta själv genom att skapa ett nytt konto med en IP som du inte bryr dig om. Börja spamma forumet och bli bannad för KFK eller dyl. och sedan väntar du ett tag. Skapa ett nytt konto med en ny IP och sök på denna gamla användare. Klicka in på användarens trådar. Om du lyckas bli bannad så får du gärna svara i denna tråd och berätta hur du gick tillväga. Har du varit med om något liknande så får du även dela med dig.

Resultat: Flashback använder mer, mycket mer än en IP-adress för att koppla ihop konton. Vad vi vet så används dessa IP-adresser inte till någonting annat, t.ex. som att lämnas ut till dom som ber om adresserna. Flashback har länge varit ett seriöst forum som kämpar för yttrandefriheten, och dom fortsätter starkt än idag. Det bör dock vara kännedom för alla att om du vill vara helt anonym på Flashback så behöver du en ny IP-adress, samt hålla dig borta på alla sätt och vis från dina gamla konton som kanske ej är anonyma.

Jag har två användare som blivit bannade för just 1.07 nyligen, trots att dom har noll inlägg. Dom har aldrig gjort några inlägg någonsin, utan enbart skapats och sedan klickat runt inne i Papperskorgen.
viewtopic.php?f=100&t=82#p2174

Skriv svar

Återgå till "Övriga ämnen"