Varför välja VPN som kostar istället TOR som är gratis?

frase
Medlem
Reg: 24 nov 2018
 Gillat: 5 gånger
 gillade inlägg: 2 gånger

Inlägg av frase » 14 dec 2018, 20:10

Många föredrar VPN som kostar men inte TOR som är gratis. Både tingen har samma funktion, nämligen låta personer surfa så anonymt man kan?

kebab
Medlem
Reg: 15 dec 2018

Inlägg av kebab » 15 dec 2018, 02:45

frase skrev:
14 dec 2018, 20:10
Många föredrar VPN som kostar men inte TOR som är gratis. Både tingen har samma funktion, nämligen låta personer surfa så anonymt man kan?
Välj flashbacks VPS. :lol:

Fula_Gubben
Medlem
Reg: 28 nov 2018
 gillade inlägg: 8 gånger

Inlägg av Fula_Gubben » 15 dec 2018, 08:13

kebab skrev:
15 dec 2018, 02:45
frase skrev:
Välj flashbacks VPS. :lol:

VPS och VPN är två olika saker.

Användarvisningsbild
yatzy666
Medlem
Reg: 24 dec 2018

Inlägg av yatzy666 » 24 dec 2018, 03:17

frase skrev:
Ja, att använda båda kan jämföras med att ha två tamponger i trosan.

Användarvisningsbild
Administratör
Admin
Reg: 07 nov 2018

Inlägg av Administratör » 24 dec 2018, 08:10

yatzy666 skrev:
24 dec 2018, 03:17
frase skrev:
Ja, att använda båda kan jämföras med att ha två tamponger i trosan.

Kan du utveckla vad du menar, det här är inte FB!
Admin

Användarvisningsbild
yatzy666
Medlem
Reg: 24 dec 2018

Inlägg av yatzy666 » 26 dec 2018, 21:32

Man kör TOR via VPN. De kombineras inte på något vis, utan är två lager säkerhet som ligger efter varandra. Lyckas SÄPO få ut informationen från din VPN-server, har de fortfarande TOR-steget kvar.

frase
Medlem
Reg: 24 nov 2018

Inlägg av frase » 03 jan 2019, 03:19

yatzy666 skrev:
26 dec 2018, 21:32
Man kör TOR via VPN. De kombineras inte på något vis, utan är två lager säkerhet som ligger efter varandra. Lyckas SÄPO få ut informationen från din VPN-server, har de fortfarande TOR-steget kvar.
Ok?

potrzebie
Avstängd
Reg: 31 dec 2018

Inlägg av potrzebie » 03 jan 2019, 10:35

Jag vill inte dela med mig av potentiellt felaktig information om något så viktigt som säkerhet, så även om jag är IT-kunnig ska mitt inlägg tas som gissningar och med en nypa salt. En säkerhetsexpert på Flashback, eller en fördjupning på Wikipedia, kan säkert korrigera mig.

TOR är ett nätverk av "servrar" (program som erbjuder en tjänst och kör dygnet runt, eller när man känner för det) som frivilliga har igång. Du kopplar aldrig upp dig till en hemsida, utan till den närmsta (?) datorn, som kommunicerar med en annan slumpmässig (?) dator i nätverket som gör anropet åt dig, och "tunnlar".

För att polisen ska komma åt din IP-adress behöver de göra en razzia mot en sådan server. Eller skapa en själv, och logga allt, vilket jag trots polisens bristande IQ inte ser som helt omöjligt. Jag har sett downloads på thepiratebay där användare påstår att de har fått besök och böter.

Lösningen är att bidra till nätverket om man har en fast lina. Om alla låter andra tunnla genom sin egen dator, blir internet anonymt. I en polisutreding kanske de kan se att din dator kommunicerar med någon av TOR-datorerna samtidigt som den kommunicerar med barnporrsidan som du vill se på. Men jag har väldigt svårt att se hur det kan gälla som bevis i en rättegång.

Med en VPN satsar du alla ägg i en korg. Du behöver inte oroa dig för att en av datorerna i TOR-näterket är smutsig och att du råkar hamna i kontakt med den, bara att VPN-leverantören säljer information till KGB.

Fula_Gubben
Medlem
Reg: 28 nov 2018
 gillade inlägg: 8 gånger

Inlägg av Fula_Gubben » 03 jan 2019, 17:13

Ena tjänsten är gratis för att ladda ned. Den andra kostar.

superkuken
Medlem
Reg: 22 dec 2018

Inlägg av superkuken » 04 jan 2019, 04:11

De fungerar lite olika, och som påpekats kan de kombineras för ökad säkerhet. Det finns även lite olika användningsområden.

TOR är en anonymiseringstjänst. VPN är en krypteringstjänst. När du använder TOR är allting krypterat UTOM uppkopplingen mot den server du pratar med och den omedelbara noden innan. Om du struntar i anonymiteten, men är mån om att ingen data du skickar eller tar emot läses av någon annan så är det VPN du ska ha.

Om du vill ha hög prestanda är VPN att föredra. Har du en bra leverantör kan du få mycket högre hastighet.

Skriv svar