Olika sätt att bli självförsörjande

Bostadsort, VVS, Inredning
Användarvisningsbild
turtle
Medlem
Dat: 22 december 2018

Oläst inlägg 09 okt 2019, 18:32

Jag är rätt les på samhället som det ser ut idag och vill ta mig bort. Det ända jag kan komma på egentligen är att ge mig ut i nån skog utanför samhället, hitta en plats med vatten, bygga ett ruckel, och odla min egen mat. Allt det här är ett oändligt projekt känns det som, man ska ha kunskap och start kapital och en bortglömd plats, osv. Mycket svårt projekt, så nu undrar jag vad ni har för tankar och idéer om hur man skulle kunna gå till väga, några idéer om hur man kan slippa va en del av systemet?

Användarvisningsbild
NINGA
Medlem
Dat: 10 januari 2019

Oläst inlägg 10 okt 2019, 03:10

turtle skrev:
09 okt 2019, 18:32
Jag är rätt les på samhället som det ser ut idag och vill ta mig bort. Det ända jag kan komma på egentligen är att ge mig ut i nån skog utanför samhället, hitta en plats med vatten, bygga ett ruckel, och odla min egen mat. Allt det här är ett oändligt projekt känns det som, man ska ha kunskap och start kapital och en bortglömd plats, osv. Mycket svårt projekt, så nu undrar jag vad ni har för tankar och idéer om hur man skulle kunna gå till väga, några idéer om hur man kan slippa va en del av systemet?
Startkapital behöver du inte om du ska bli en typ av nomad. Peka ut en skog du vill leva i, sen börjar du bygga din egen hydda efter smak. Men om det är att du inte vill vara en del av samhället så föreslår jag att du blir en uteliggare. Dem tillhör inte samhället eller bidrar till samhället. Dem finns inte.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 10 okt 2019, 17:24

NINGA skrev:
10 okt 2019, 03:10
Startkapital behöver du inte om du ska bli en typ av nomad. Peka ut en skog du vill leva i, sen börjar du bygga din egen hydda efter smak. Men om det är att du inte vill vara en del av samhället så föreslår jag att du blir en uteliggare. Dem tillhör inte samhället eller bidrar till samhället. Dem finns inte.
Jo, men nu vill jag ju gärna ha det så bra som möjligt iaf, är ju inte direkt sugen på att va nån nomad direkt. Och hemlös på gatan är man ju extremt beroende av samhället tycker jag. Även en nomad blir ju tvungen att alltid söka pengar till mat, det skulle jag vilja undvika på nått vis.

Roine.Blom
Medlem
Dat: 11 oktober 2019

Oläst inlägg 13 okt 2019, 14:25

Självvförsörjande mat-vis tycker jag inte borde vara problem, även om jag de som har gjort det.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 13 okt 2019, 14:42

Roine.Blom skrev:
13 okt 2019, 14:25
Självvförsörjande mat-vis tycker jag inte borde vara problem, även om jag de som har gjort det.
Utan inkomst? Hur?

Användarvisningsbild
blueberry
Avstängd
Dat: 20 oktober 2019

Oläst inlägg 01 nov 2019, 21:06

turtle skrev:
13 okt 2019, 14:42
Utan inkomst? Hur?
Jaha, menar du att man i det här samhället är tvungen att "göra affärer", "umgås" eller vilka ord som du föredrar, och vara beroende av andra? Jag är desvärre lite snabb att svara ibland. Ser du överbefolkningen som ett problem, dvs att det finns för många människor per landyta, eller att andra lägger sig i vad man gör? De två hör möjligtvis ihop lite, och då får du gärna förklara hur.

Användarvisningsbild
blueberry
Avstängd
Dat: 20 oktober 2019

Oläst inlägg 01 nov 2019, 21:23

Den bästa överlevnads-serien lär väl vara han som släpps naken utanför en ö, kan vi åtminstone vara överens om det? Men den finns inte på den här listan? https://www.liveoutdoors.com/recreation ... val-shows/

Ingen jävla tävling, inget ekonomiskt pris, inget sexuellt mellan en man och kvinna som redan är nöjda när de har fått se sin partner naken vid det första mötet, ingen rambo-wannabe med kniv vid vaden. Bara man och natur.

Den med två olika sorters överlevande-experter, en amerikansk och en skandinavisk som går barfota, är väl schysst den också. Men den blir lite relations-TV det också.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 04 nov 2019, 08:50

blueberry skrev:
01 nov 2019, 21:06
Ser du överbefolkningen som ett problem, dvs att det finns för många människor per landyta,
Jag tror inte världen är överbefolkad, bara områden som städer osv är överbefolkade.
blueberry skrev:
01 nov 2019, 21:23
Den bästa överlevnads-serien lär väl vara han som släpps naken utanför en ö, kan vi åtminstone vara överens om det? Men den finns inte på den här listan? https://www.liveoutdoors.com/recreation ... val-shows/
Så, det jag undrar är väl egentligen - hur man kan leva ungefär som dessa människor, fast på bästa sätt. Jag vill alltså ta mig undan som dem, fast jag vill ändå inte leva som dem. Så hur kan man ta deras situation och göra den så lyxig och behaglig som möjligt?

Användarvisningsbild
kuddkrigare
Avstängd
Dat: 05 november 2019

Oläst inlägg 05 nov 2019, 10:12

turtle skrev:
04 nov 2019, 08:50
Så, det jag undrar är väl egentligen - hur man kan leva ungefär som dessa människor, fast på bästa sätt. Jag vill alltså ta mig undan som dem, fast jag vill ändå inte leva som dem. Så hur kan man ta deras situation och göra den så lyxig och behaglig som möjligt?
Jag delar din önskan på det sättet att det inte finns något som en människa skulle kunna upplysa mig om, som jag inte redan vet eller skulle kunna lista ut själv.

Skriv svar

Återgå till "Hem & Trädgård"