Sluta äta mina vänner, snälla!

Som saknar delforum
turtle
Medlem
Reg: 22 dec 2018
 Gillat: 18 gånger
 gillade inlägg: 1 gång

Inlägg av turtle » 04 maj 2019, 00:50

Köttätare: Stora huggtänder för att döda och slita sönder sitt byte.
Människa: Platta hörntänder för att krossa hårdare föda.

Köttätare: Klor för att kunna fånga och hålla fast sitt byte.
Människa: Mjuka händer för att kunna greppa saker försiktigt och intelligens nog att plantera och sköta växter.

Köttätare: Kort tarm.
Människa: Lång tarm, som andra växtätare.

Människan är den enda varelsen som ser det som nödvändigt eller vettigt att att i vuxen ålder fortsätta dricka bröst mjölk och då även från nån annans mamma och t.o.m en helt annan ras.
Dom våldtar kossan, kidnappar barnet, mördar barnet, stjäl mjölken, och mördar mamman när hon inte längre producerar.
Skulle du vilja stå i ett trångt bås hela ditt liv och bli behandlad så? Om inte, varför betalar du för andras misär? Är det så gott med mjölk och kött att du kastar ditt moralkompass åt helvete?

Ska vi testa ta bort mellan handen? Skulle du kunna lägga dig under en ko och suga mjölken direkt från ko tuttarna?

Almond milk? Havre mjölk? Hampa mjölk? Cocos mjölk? Kanske? Äckel?

Lejon sägs vara "king of the jungle", men människan är "king of the world".
Om du fick styra världen, skulle du hellre styra den med rättvisa och sympati? Eller hänsynslöst och med mord?
Nyhet för vissa kanske, men du styr redan världen efter nr2. Massmord och tortyr är människans dagliga aktivitet och du betalar troligen för den fortsatta hemskheten.

Ska jag gråta för några miljoner människors död?
Eller ska jag tycka det borde varit fler efter alla miljarder dom själva har mördat helt utan eftertanke eller sympati?

Vad betyder ordet liv i dina tankar?

Det vi alla har gemensamt, katt, fågel, fisk, insekt, människa, vi har alla fått chansen att leva ett liv här på jorden. Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?
För att det smakar gott? För att andra gör lika dant? Eller för att du behöver protein och inte vill förstå att protein finns i växter med?

Lever man verkligen i verkligheten om man ser mord och asätande som något vanligt och rimligt? Eller är man helt vrickad och på verklighetsflykt? Ingen frisk människa ser mord som något vettigt, tyvärr växer vi upp i ett sjukt samhälle och är därmed smittade av galenskapen redan vid födseln, men nu är du vuxen och kan tänka själv. Fortsätter du då med galenskaperna på andras bekostnad för att det är lättare? Eller gör du det som vi alla innerst inne vet är rätt?

Om du står i skogen, till höger har du ett plantage med äpplen, hallon, potatis, morötter osv.
Till vänster har du en inhägnad med kaniner, grisar, kalkoner, kossor, katter osv.
Vad ser du som mat? Vilket väljer du att äta? Plockar du ett äpple eller styckar du en gris?

Vissa skämtar ibland när dom ser en ko och säger mmm hamburgare, men sanningen är att när vi ser ett djur så väcker det alla andra känslor än hunger. Ser vi en hallon buske däremot så kan det börja vattnas i munnen.

Det är konstigt nog inte alls ovanligt med köttätare som kallar sig djurvänner, bara för dom klappar hundar och katter ibland. Ja visst, jag älskar djur, men nu ska jag köpa hamburgare.

Den som låg mellan dina hamburgerbröd var någon jag bryr mig om.

Ska jag äta din hund och katt nu? Eller kanske din son och dotter? Ett liv är ett liv i min åsikt.

Ni får såklart svara på allt jag skrivit, men följande är 4 frågorna jag helst ser att ni svarar på:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Och 10000kr frågan.
4.Stödjer du något du själv inte kan se på?
https://youtu.be/0kxgLc6kRh8?t=1539

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 04 maj 2019, 00:52

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så jag testar här.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 08 maj 2019, 14:50

Frågan är; varför anser du att det är ok att plåga och döda andra varelser? Ingen som vågar stå upp för sina omoraliska handlingar?

Tramssexuell
Medlem
Reg: 27 dec 2018
 Gillat: 8 gånger
 gillade inlägg: 12 gånger

Inlägg av Tramssexuell » 15 maj 2019, 10:39

turtle skrev:
08 maj 2019, 14:50
Frågan är; varför anser du att det är ok att plåga och döda andra varelser? Ingen som vågar stå upp för sina omoraliska handlingar?
Jag har inga särskilda band till ko-kött, och äcklas faktiskt lite av kyckling-ägg, men vad fan tycker du att jag ska göra med 250:-/veckan? Det är jävligt lätt att vara vegan eller vegetarian när man är rik.

I'll tell you what... skicka en hundring om dagen till mig så lovar jag att inte köpa köttprodukter, och jag slänger in sånt som inte är svanen-märkt på köpet.

Om alla idioter som inte har bättre saker för sig än att oroa sig för att andra äter kött, gjorde så, skulle veganrörelsen fördubblas!

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 15 maj 2019, 10:54

Tramssexuell skrev:
15 maj 2019, 10:39
Jag har inga särskilda band till ko-kött, och äcklas faktiskt lite av kyckling-ägg, men vad fan tycker du att jag ska göra med 250:-/veckan? Det är jävligt lätt att vara vegan eller vegetarian när man är rik.

I'll tell you what... skicka en hundring om dagen till mig så lovar jag att inte köpa köttprodukter, och jag slänger in sånt som inte är svanen-märkt på köpet.

Om alla idioter som inte har bättre saker för sig än att oroa sig för att andra äter kött, gjorde så, skulle veganrörelsen fördubblas!
Tyvärr har jag mindre pengar än dig, och förstår ditt problem. Den här tråden gjorde jag för att diskutera det moraliska i kött ätandet, inte för att hacka på fattiga.

Tycker du verkligen jag är en idiot för jag bryr mig om andra levande varelser? Mitt problem ligger inte i vad ni äter, utan vem som måste dö för ni ska äta.

Ett tips från en fattig till en annan.
https://www.skogsskafferiet.se/

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 16 maj 2019, 00:51

Tramssexuell skrev:
15 maj 2019, 10:39

Så moraliskt svarar du att det är självförsvar, vilket jag inte kan argumentera emot.
Jag dödar själv i självförsvar, som myggor, fästingar och även (gärna men svårt) flugor om dom blir för många eller påträngande.

Så då frågar jag så här istället; tycker du att vi som människor, intelligentas och överlägsen härskare på jorden, har rätten att behandla djuren som vi idag gör? Alltså slaveri och slakt på oskyldiga kännande varelser på massiv skala. Trots att vi egentligen inte måste. Allt vi behöver finns i växtriket, och med all vår intelligens och tillgångar kan jag inte tänka mig att människan, om den hadde viljan, inte kunde lösa alla problem som uppstår i förändringen. Så varför ska vi fortsätta skapa lidande och död på jorden, när vi inte måste? Djuren är våra grannar, inte mat.

superkuken
Medlem

Inlägg av superkuken » 23 maj 2019, 14:53

turtle skrev:
04 maj 2019, 00:50
Köttätare: Stora huggtänder för att döda och slita sönder sitt byte.
Människa: Platta hörntänder för att krossa hårdare föda.
Tack vare vår intelligens kan vi tillaga vårt byte så att det inte blir så svårtuggat. Dessutom har vi både huggtänder och molarer. Djur som har både och tenderar att vara allätare.
Köttätare: Klor för att kunna fånga och hålla fast sitt byte.
Människa: Mjuka händer för att kunna greppa saker försiktigt och intelligens nog att plantera och sköta växter.
Tack vare vår intelligens kan vi tillverka vapen och fällor, vilket gör att vi inte behöver klor.
Köttätare: Kort tarm.
Människa: Lång tarm, som andra växtätare.
Människans tarmsystem är någonstans mittemellan köttätare och växtätare.
Människan är den enda varelsen som ser det som nödvändigt eller vettigt att att i vuxen ålder fortsätta dricka bröst mjölk och då även från nån annans mamma och t.o.m en helt annan ras.
Vi är även den enda arten som har intelligens nog att domesticera en annan art för mjölkproduktion. Människan är även den enda art som skriver på internetforum. Menar du att det är fel?

Dessutom har vi väldigt svårt att hitta vitamin B12 i växtriket, och det vitaminet är livsviktigt. Veganer måste i allmänhet ha kosttillskott. Idag har vi tillgång till citrusfrukter, men går du tillbaka några tusen år var det kött som var vår källa till C-vitamin.

Det finns inte mycket, om ens något, som tyder på att vi skulle vara evolutionärt anpassade till enbart växter.

Resten håller jag med någorlunda om. Köttindustrin är vidrig, och det finns ingen anledning för oss att äta kött idag förutom ren lyxkonsumtion. Att ta tillskott med B12 är en väldigt liten uppoffring.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 23 maj 2019, 15:41

superkuken skrev:
23 maj 2019, 14:53
Tack vare vår intelligens kan vi tillaga vårt byte så att det inte blir så svårtuggat. Dessutom har vi både huggtänder och molarer. Djur som har både och tenderar att vara allätare.
Tack vare hur våra kroppar funkar måste vi tillaga kött, rått kött kan göra dig sjuk, och smakar skit. Och de små spetsiga tänder vi har är långt ifrån huggtänder, testa slita sönder ett djur med tänderna så får vi se om de kan klassas som huggtänder.
Tack vare vår intelligens kan vi tillverka vapen och fällor, vilket gör att vi inte behöver klor.
Så du behöver tillägg för att kunna fånga ett djur, vilket tydligt säger att du inte är skapad för att fånga eller äta råa djur.
Människans tarmsystem är någonstans mittemellan köttätare och växtätare.
Nej, växtätare lång tarm, kött ätare kort tarm, människor lång tarm.
Vi är även den enda arten som har intelligens nog att domesticera en annan art för mjölkproduktion. Människan är även den enda art som skriver på internetforum. Menar du att det är fel?
Vi är även den enda arten som är intelligent nog att förstå att vi inte behöver fortsätta så här. Du säger vi domesticerar, jag säger vi förslavar, torterar och massmördar oskyldiga kännande varelser.

Menar du att du jämför att skriva på ett forum med massmord? Intelligent sagt.
Dessutom har vi väldigt svårt att hitta vitamin B12 i växtriket, och det vitaminet är livsviktigt. Veganer måste i allmänhet ha kosttillskott. Idag har vi tillgång till citrusfrukter, men går du tillbaka några tusen år var det kött som var vår källa till C-vitamin.
Är ingen expert på näring, men ja det är tydligen svårare att ha en närings fylld kost. C vitamin får man från solen vad jag vet.

Ska oskyldiga varelser dö som på räls får att vi ser det som besvärligt att äta korrekt? Hur många liv ska vi ta för att ha det lite bekvämare.
Det finns inte mycket, om ens något, som tyder på att vi skulle vara evolutionärt anpassade till enbart växter.
Det finns enu mindre som säger vi är skapta för att äta kött. En mumsig persika äter vi gärna direkt från trädet rå, men sätt tänderna i en levande kanin med päls och allt och slit sönder den med dina tänder och surrpla i dig blodet. Och säg mmmm jag är skapad för detta.

Och nån evolutionsteori borde du begripa inte är bevis för något. Vi varken är eller har varit apor.
Resten håller jag med någorlunda om. Köttindustrin är vidrig, och det finns ingen anledning för oss att äta kött idag förutom ren lyxkonsumtion. Att ta tillskott med B12 är en väldigt liten uppoffring.
Lyxkonsumtion? Trots att det ger oss canser och hjärtproblem? Till skillnad från ett äpple.

Om lyxen ligger i smaken, ska jag peka ut att smaken kommer från stekning/grillning och kryddorna från växtriket som vi har på. Rått kött smakar skit.

"Sugerkuken" får troligen bara ett svar i denna tråd då hon får mig att tröttna på internet diskussioner. Så se till att ha något intressant att säga om du vill ha fler svar "sugerkuken"

superkuken
Medlem

Inlägg av superkuken » 23 maj 2019, 16:55

turtle skrev:
23 maj 2019, 15:41
Tack vare hur våra kroppar funkar måste vi tillaga kött, rått kött kan göra dig sjuk, och smakar skit. Och de små spetsiga tänder vi har är långt ifrån huggtänder, testa slita sönder ett djur med tänderna så får vi se om de kan klassas som huggtänder.
Smak är högst subjektivt, och det finns många som tycker att rått kött är gott. Det är en kulturell fråga. Våra spetsiga tänder är sannolikt bara en rest från när vi behövde dem. Vi har klarat oss utan huggtänder i hundratusentals år. Dessutom kan vi tillaga köttet för att döda bakterier. Har du redan glömt det?
Så du behöver tillägg för att kunna fånga ett djur, vilket tydligt säger att du inte är skapad för att fånga eller äta råa djur.
Fullständig jävla bullshit.
Nej, växtätare lång tarm, kött ätare kort tarm, människor lång tarm.
Våra tarmar är långa i förhållande till köttätare, men inte så långa som rena växtätare. Det är ett faktum.
Vi är även den enda arten som är intelligent nog att förstå att vi inte behöver fortsätta så här. Du säger vi domesticerar, jag säger vi förslavar, torterar och massmördar oskyldiga kännande varelser.

Menar du att du jämför att skriva på ett forum med massmord? Intelligent sagt.
Du argumenterar som att det faktum att vi är ensamma om att göra en sak är ett bevis för att det är fel. Det är ett helt vansinnigt resonemang. Att vi är den enda arten som föder upp andra djur/skriver på forum/använder bilar/tillagar mat etc säger absolut ingenting förutom att vi är unika i just det avseendet.

Är ingen expert på näring, men ja det är tydligen svårare att ha en närings fylld kost. C vitamin får man från solen vad jag vet.
Det är verkligen skrämmande hur dåligt påläst du är om exakt allt du babblar om. Det är D-vitamin vi får från solen. Det lär man sig för fan i lågstadiet.
Ska oskyldiga varelser dö som på räls får att vi ser det som besvärligt att äta korrekt? Hur många liv ska vi ta för att ha det lite bekvämare.
Nej, det tycker jag inte.
Det finns enu mindre som säger vi är skapta för att äta kött. En mumsig persika äter vi gärna direkt från trädet rå, men sätt tänderna i en levande kanin med päls och allt och slit sönder den med dina tänder och surrpla i dig blodet. Och säg mmmm jag är skapad för detta.
Allt tyder på att vi är allätare. Förnekar du det är du okunnig och/eller korkad. Allt du skrivit hittills visar både och.

Det faktum att en livsviktig vitamin är nästan helt omöjlig att få i sig via vegetabilier är en STARK indikator på att vi inte är rena växtätare.
Och nån evolutionsteori borde du begripa inte är bevis för något. Vi varken är eller har varit apor.
Evolutionsteorin är en av de mest bevisade teorier vi har.
Lyxkonsumtion? Trots att det ger oss canser och hjärtproblem? Till skillnad från ett äpple.
Men snälla. Kan du inte hålla mer än en halv mening i huvudet åt gången? Vi äter kött för att vi vill och inte för att vi behöver, vilket innebär att det är en lyxprodukt. Alkohol och cigaretter är också lyxkonsumtion.
Om lyxen ligger i smaken, ska jag peka ut att smaken kommer från stekning/grillning och kryddorna från växtriket som vi har på. Rått kött smakar skit.
Som sagt är smak subjektivt, och jag ser inte relevansen av det här.

superkuken
Medlem

Inlägg av superkuken » 23 maj 2019, 17:07

Kan tillägga att jag håller med dig om att köttindustrin är fullständigt moraliskt förkastlig, men att försöka argumentera för det genom att påstå att vi skulle vara genetiskt anpassade till enbart växter är bara korkat för det stämmer helt enkelt inte.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 23 maj 2019, 18:53

superkuken skrev:
23 maj 2019, 16:55
Smak är högst subjektivt, och det finns många som tycker att rått kött är gott. Det är en kulturell fråga. Våra spetsiga tänder är sannolikt bara en rest från när vi behövde dem. Vi har klarat oss utan huggtänder i hundratusentals år. Dessutom kan vi tillaga köttet för att döda bakterier. Har du redan glömt det?
Ja smak är subjektivt, men om du kan visa mig tre personer som gillar att bita sönder päls och skin på ett oförberett djur, så ska jag ge dig en poäng. Och då räknas inte oärliga mongon som youtubern "sv3rige". Nej jag har inte glömt att vi har ett behov av att tillaga kött, vilket varken köttätare eller allätare behöver.
Fullständig jävla bullshit.
Får se dig fånga ett rådjur och döda det med dina bara händer, om du nu är ett rovdjur. Ne släng in dig bland andra kött och allätare så blir du snart varse att du är ett bytes djur.
Du argumenterar som att det faktum att vi är ensamma om att göra en sak är ett bevis för att det är fel.
Nej jag argumenterar för att onödigt mord på oskyldiga kännande varelser är fel, vilket jag inte behöver bevisa om jag inte pratar med en idiot.
Det är verkligen skrämmande hur dåligt påläst du är om exakt allt du babblar om. Det är D-vitamin vi får från solen. Det lär man sig för fan i lågstadiet.
Skrämmande trots att jag erkände min okunskap? Mer skrämmande med nån som dig som läst något som du själv inte kan bevisa, men sprider det som ett Jehovas vittne sprider sin sanning.

Mycket jag lärt mig i skolan har visat sig vara falskt. Skrämande med folk som tror på allt dom hör utan att ifrågasätta

Allt tyder på att vi är allätare. Förnekar du det är du okunnig och/eller korkad. Allt du skrivit hittills visar både och.
Allt vad? Exempel? Allätare äter sitt kött rått, gör du? Hur tyder det annars på att du är likadan?
Det faktum att en livsviktig vitamin är nästan helt omöjlig att få i sig via vegetabilier är en STARK indikator på att vi inte är rena växtätare.
Vet inte als om den är så livsviktig, men du erkänner nu att även den finns i växtriket.

Att även tillagat kött ger dig canser och hjärtproblem, och rått kött enu värre, är en STARK indikator att vi inte är skapta för det.
Evolutionsteorin är en av de mest bevisade teorier vi har.
Bevisad och teori är ord som inte hör ihop, teori betyder obevisad.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 23 maj 2019, 19:08

superkuken skrev:
23 maj 2019, 17:07
Kan tillägga att jag håller med dig om att köttindustrin är fullständigt moraliskt förkastlig, men att försöka argumentera för det genom att påstå att vi skulle vara genetiskt anpassade till enbart växter är bara korkat för det stämmer helt enkelt inte.
Vi kan överleva utan att äta kött, det betyder att vi har ett val, genetik är inget som behöver diskuteras ens.

Intelligentaste varelsen på jorden och överlägsen härskare över alla varelser pga vår intelligens. Använder vi vår intelligens för att skydda och hjälpa dom som är svagare? Eller utnyttjar och förslavar vi dem utan hänsyn? Kan ondska som hänsynslös mass slakt och tortyr i onödan verkligen komma från intelligenta varelser, eller har vi överskattat vår intelligens? Är hänsynslöshet eller empati ett större tecken på intelligens?

Skriv svar