Att vara troende?

Ramzez
Medlem
Reg: 29 nov 2018
 gillade inlägg: 3 gånger

Inlägg av Ramzez » 10 sep 2019, 23:55

C.G.Jung skrev:
10 sep 2019, 17:30
Vad är så övertygande för dig med religion? Vilken religion tillhör du?
Vad som är övertygande?

Mina personliga upplevelser och erfarenheter är vad som gör mig troende.

Jag brukar defeniera mig som kristen, mer än så behöver inte andra bry sig.

Har du läst Jung?

turtle
Medlem
Reg: 22 dec 2018
 Gillat: 24 gånger
 gillade inlägg: 2 gånger

Inlägg av turtle » 11 sep 2019, 08:11

Ramzez skrev:
10 sep 2019, 23:55

Mina personliga upplevelser och erfarenheter är vad som gör mig troende.

Hur definierar man "kristen"? Någon som följer boken.

Så du läser eller lever inte efter boken, utan din tro på en skapare kommer från egna erfarenheter. Varför kan du inte tro på en skapare utan att koppla dig själv till en bok du inte läst?

Ramzez
Medlem

Inlägg av Ramzez » 11 sep 2019, 11:02

turtle skrev:
11 sep 2019, 08:11
Hur definierar man "kristen"? Någon som följer boken.

Så du läser eller lever inte efter boken, utan din tro på en skapare kommer från egna erfarenheter. Varför kan du inte tro på en skapare utan att koppla dig själv till en bok du inte läst?
Du förutsätter att mina upplevelser motsäger Bibeln och att jag inte har läst den. Inget av det stämmer.
Däremot så följer jag inte bibeln slaviskt ord för ord utan tolkar den på ett visst sätt. Personligen ser jag den kristna tron som något levande och inte bara är begränsat till Bibeln.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 11 sep 2019, 12:25

Ramzez skrev:
11 sep 2019, 11:02
Du förutsätter att mina upplevelser motsäger Bibeln och att jag inte har läst den. Inget av det stämmer.
Däremot så följer jag inte bibeln slaviskt ord för ord utan tolkar den på ett visst sätt. Personligen ser jag den kristna tron som något levande och inte bara är begränsat till Bibeln.
Ja ok, jag antog, ursäkta.

Får jag be dig om ett par exempel på vad som står i boken som du kopplar till verkligheten? Själv har jag bara läst lite bitar av den och den verkar ju såklart ha både bra och dåliga saker att säga. Nu har jag inte så bra minne av det jag läste, men ett exempel på nått bra jag minns va nått ca så här; "jag lyssnar hellre på en vis man som klagar än en korkad man som sjunger.".
Och nått dåligt jag minns va tex; att man ska få äga slavar. Då har jag bara läst ur den boken utan jesus, vilket är GT tror jag visst? Är NT mindre sjuk? Följer du bara NT och inte GT?

Om du nu följer GT (eller om NT innehåller liknande) så undrar jag då istället varför man vill identifiera med något som innehåller både bra och dåligt? Varför inte hellre läsa alla religioner ta allt som är bra från alla religioner med sig och kasta allt som är dåligt och istället identifiera som tex en människa eller en individ istället? Om jag ser en tröja som har det cooooolaste motivet jag nånsin sett tryckt på bröstet men färgen på tröjan är pissgul och på ryggen har nån för evigt kletat bajs. Inte tar jag på mig den. Så varför identifiera med något som förespråkar slaveri och annat sjukt? Bara för den sa nått bra innan eller efter den skrev "regler för att äga slavar"?

Ramzez
Medlem

Inlägg av Ramzez » 11 sep 2019, 15:31

turtle skrev:
11 sep 2019, 12:25
Ja ok, jag antog, ursäkta.

Får jag be dig om ett par exempel på vad som står i boken som du kopplar till verkligheten? Själv har jag bara läst lite bitar av den och den verkar ju såklart ha både bra och dåliga saker att säga. Nu har jag inte så bra minne av det jag läste, men ett exempel på nått bra jag minns va nått ca så här; "jag lyssnar hellre på en vis man som klagar än en korkad man som sjunger.".
Och nått dåligt jag minns va tex; att man ska få äga slavar. Då har jag bara läst ur den boken utan jesus, vilket är GT tror jag visst? Är NT mindre sjuk? Följer du bara NT och inte GT?

Om du nu följer GT (eller om NT innehåller liknande) så undrar jag då istället varför man vill identifiera med något som innehåller både bra och dåligt? Varför inte hellre läsa alla religioner ta allt som är bra från alla religioner med sig och kasta allt som är dåligt och istället identifiera som tex en människa eller en individ istället? Om jag ser en tröja som har det cooooolaste motivet jag nånsin sett tryckt på bröstet men färgen på tröjan är pissgul och på ryggen har nån för evigt kletat bajs. Inte tar jag på mig den. Så varför identifiera med något som förespråkar slaveri och annat sjukt? Bara för den sa nått bra innan eller efter den skrev "regler för att äga slavar"?
Den barmhärtiga samarien, bjälken i ögat osv. finner jag väldigt givande. Psaltaren 24:3 har gett mig stöd i svåra tider. Sedan så begränsar jag mig inte enbart till bibeln utan det finns även andra skrifter som är intressanta.

Vad gäller slaveriet så ser jag det som baserat på den historiska kontexten mer än något annat.

Jag defenierar mig som kristen religiöst men som otroligt många saker beroende på vilken kontext.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 11 sep 2019, 15:36

Ramzez skrev:
11 sep 2019, 15:31

Vad gäller slaveriet så ser jag det som baserat på den historiska kontexten mer än något annat.

Jag defenierar mig som kristen religiöst men som otroligt många saker beroende på vilken kontext.
Ja ok, låter rimligt.

Användarvisningsbild
Slaktaren
Medlem
Reg: 24 apr 2019
 Gillat: 2 gånger
 gillade inlägg: 5 gånger

Inlägg av Slaktaren » 11 sep 2019, 15:51

Jag förstår inte varför ateister eller dom som inte tror på religion försöker påverka andra att inte tro.

plockgodis
Avstängd
Reg: 02 sep 2019
 Gillat: 1 gång

Inlägg av plockgodis » 12 sep 2019, 00:44

Ramzez skrev:
10 sep 2019, 23:55
Jag brukar definiera mig som kristen, mer än så behöver inte andra bry sig.
Jag brukar definiera mig som alkoholist, mer än så behöver inte andra (inklusive kristna) bry sig. Eller definiera behöver jag väl inte göra, jag är alkoholist, och stolt över det.
Exercising the right not to walk.

plockgodis
Avstängd
Reg: 02 sep 2019
 Gillat: 1 gång

Inlägg av plockgodis » 12 sep 2019, 00:50

Ramzez skrev:
11 sep 2019, 11:02
Men bibeln är något speciellt? Annars skulle du lika gärna kunna skriva "något levande och inte bara begränsat till... USA:s konstitution"?
Exercising the right not to walk.

Ramzez
Medlem

Inlägg av Ramzez » 12 sep 2019, 07:48

plockgodis skrev:
12 sep 2019, 00:50
Men bibeln är något speciellt? Annars skulle du lika gärna kunna skriva "något levande och inte bara begränsat till... USA:s konstitution"?
Självfallet, bibeln är en viktig grund men den är inte det enda som är relevant.

turtle
Medlem

Inlägg av turtle » 13 sep 2019, 16:54

Ramzez skrev:
11 sep 2019, 15:31
.

Betyder det då att du inte tror att boken är skriven av gud själv? För det tror väl vissa? Det verkar som alla ser olika på allt, vad är det från religionen som alla ser likadant på? Att det finns en skapare förstår jag att ni är överens om, och att ni kallar det gud, vad mer?

Ramzez
Medlem

Inlägg av Ramzez » 13 sep 2019, 18:27

turtle skrev:
13 sep 2019, 16:54
Betyder det då att du inte tror att boken är skriven av gud själv? För det tror väl vissa? Det verkar som alla ser olika på allt, vad är det från religionen som alla ser likadant på? Att det finns en skapare förstår jag att ni är överens om, och att ni kallar det gud, vad mer?
Det man inom kristendomen är överens om är väl egentligen skaparen, att Jesus fanns men annars så är det delade meningar.

Jag har en lite blandad syn eftersom bibeln i sig faktiskt är blandad. Finns ju till och med poesi i den (höga visan). Vissa saker beskriver historia medans andra är allegoriska. Jag aktar mig nogrant för att tolka saker bokstavligt.

Skriv svar