Meningen med livet?

Som saknar delforum
Användarvisningsbild
turtle
Medlem
Dat: 22 december 2018

Oläst inlägg 08 nov 2019, 05:48

Ja hur ser ni på livet? Vad lever ni för?

Användarvisningsbild
kuddkrigare
Avstängd
Dat: 05 november 2019

Oläst inlägg 10 nov 2019, 03:41

Jag tror att alla har sin egen väg att gå, att de lyckas (vad det nu betyder) mer eller mindre, och hur mycket spelar egentligen ingen roll. Två av Guds karakteristiska heligheter är t.ex. förlåtelse (the sea of forgetfulness) och brist på rädsla, eller mod om man hellre vill kalla det för det.

Vissa får vissa gåvor, alltså delar av Gud, tidigare och andra får dem senare. Kanske under uppväxten, kanske i samband med en extrem händelse, kanske lite då och då under hela livet, kanske när man har blivit gammal och klok, kanske inte förrän den sista stunden när man är på väg att dö.

Huvudsaken är att det går jämt upp i slutänden.

Jag tror att aktiva kristna har fått en överdos (ingen ironi) av Gud och vill dela med sig av den, samtidigt som de inte kan det eftersom det var riktat till dem, Guds under är personliga och ska inte diskuteras. Man använder undren, som är ett mycket vidare begrepp än troende vill ha det till, för att bli en förändrad människa, och det viktiga är att man får välja själv på vilket sätt.

Waiting for Godot är den enda film som jag har jämt på hårddisken, de andra går runt när HD-utrymmet tar slut, just nu är det alla fem Die Hard-filmerna. Jag vågar nästan påstå att den är bättre än bibeln som en kompakt helig skrift man "vänder sig till", med allt vad det innebär.

Den kan rekommenderas.

vinkork
Medlem
Dat: 09 december 2018

Oläst inlägg 10 nov 2019, 04:14

Vet inte än meningen med livet men lever för att leva. Känns ibland helt tomt och dumt att man måste leva för att leva. Ibland är det lätt att leva men många gånger är det mycket svårare. Går i perioder att jag lider svårt av ångest, lättare då att bara ta livet av sig. För ångesten kommer hela tiden. Ångesten skrämmer mig mer en döden.

Användarvisningsbild
kuddkrigare
Avstängd

Oläst inlägg 10 nov 2019, 04:32

vinkork skrev:
10 nov 2019, 04:14
Vet inte än meningen med livet men lever för att leva. Känns ibland helt tomt och dumt att man måste leva för att leva. Ibland är det lätt att leva men många gånger är det mycket svårare. Går i perioder att jag lider svårt av ångest, lättare då att bara ta livet av sig. För ångesten kommer hela tiden. Ångesten skrämmer mig mer en döden.
Wow, det här var nog bland det dummaste jag har läst.

vinkork
Medlem
Dat: 09 december 2018

Oläst inlägg 10 nov 2019, 04:41

kuddkrigare skrev:
10 nov 2019, 04:32
Wow, det här var nog bland det dummaste jag har läst.
Vad är dumt?

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 10 nov 2019, 05:45

vinkork skrev:
Kanske du behöver se saker ur ett större perspektiv? Kan du inte finna någon mening i att leva för livet i helhet istället för bara ditt eget liv? Att skapa liv, skydda liv, mata liv, osv, att leva för att göra världen till en bättre plats för alla liv? Låt säga att du föds igen i framtiden, på så sätt skapar du en bättre framtid för ditt framtida jag. Om inte det så för dina barnbarn.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 10 nov 2019, 13:08

vinkork skrev:
Om samhället såg annorlunda ut, skulle väll livet se annorlunda ut? Så om du tänker dig ditt dröm scenario av hur ett samhälle borde se ut, så har du något att jobba mot. Om alla jobbade mot ett sånt mål skulle våra liv och samhälle se mycket annorlunda ut. Tyvärr vet jag hur långt vi är från mitt drömscenario, och känner mig maktlös att ändra något själv, så då är väll det enda alternativet att gå undan från skiten man blit intvingad i, tills folk fått förstånd.

(alltså om världen var ett stort paradis så skulle det inte va nått problem att bara leva för att leva, utan snarrare en fröjd. Till skillnad från tråkiga fulltids jobb och betong junglar, och omringad av idioter. Så varför inte leva för att skapa en sådan framtid?)

Användarvisningsbild
kuddkrigare
Avstängd

Oläst inlägg 10 nov 2019, 13:51

turtle skrev:
10 nov 2019, 05:45
Kanske du behöver se saker ur ett större perspektiv? Kan du inte finna någon mening i att leva för livet i helhet istället för bara ditt eget liv? Att skapa liv, skydda liv, mata liv, osv, att leva för att göra världen till en bättre plats för alla liv? Låt säga att du föds igen i framtiden, på så sätt skapar du en bättre framtid för ditt framtida jag. Om inte det så för dina barnbarn.
Han driver bara med dig, ingen idé att svara.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 12 nov 2019, 14:51

vinkork skrev:

Lyrics:  "First and foremost just let me say that you matter.  Your life has a meaning their demeaning can't shatter.  So they blather, trying to make you hate yourself with the same bullshit they feed to everyone else.  Tell me, do you think you're really just a speck of dust in a cold uncaring universe?  Well let me tell you something:  (saknad text) . You are part of the awareness that encompasses all.  But it falls in opposition to the lies that you were given to make you have the view of a slave to the system run by crazy people so enslaved by temptation to view themselves as supreme over the population.  So I'm making a stand against the sick propaganda that's got you living like g___m through the libel and slander.  We are not evolved apes.  We are not some fucking stardust.  We are all a part of God so they want to retard us.

You are someone, and you have a purpose.  Fuck the liars who try and make you feel worthless.  You are life, and thus you have a meaning, and you're a part of me so please stop believing that materialism is all that there is to life or that love is nothing but a chemical high.  I look at the very same sky as you every night and I can see peace shining in those twinkling lights." ~Smoke

Ramzez
Medlem
Dat: 29 november 2018

Oläst inlägg 12 nov 2019, 22:23

Livet är helt enkelt till för att levas innan man dör.
Sedan bör man fylla livet med det man trivs bäst med.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 13 nov 2019, 00:02

Ramzez skrev:
12 nov 2019, 22:23
Livet är helt enkelt till för att levas innan man dör.
Sedan bör man fylla livet med det man trivs bäst med.
Om nu det är så simpelt så vill jag iaf tillägga att meningen med livet är att hitta en balans mellan att leva livet för sig själv och att leva för andra, ge tillbaka till världen lite du vet. Det låter mycket som du talar om "meningen med mitt liv".

Människan har en plats på jorden som överlägsen alla andra varelser, därmed ett ansvar att gemensamt uppfylla. Meningen med ditt liv är att äta och knulla, men meningen med mänskligheten bör väll ses som en slags natur och djur skötare/kreativ skapare och byggare. Ända sättet att skapa ett så bra liv som möjligt för alla, ett paradis på jorden, är genom samarbete. Men nått paradis under min livstid lär det nog inte bli, ni är hopplösa. Men det är iaf människans uppenbara talang här på jorden, och bör då ses som nån slags "mening" i livet.

Användarvisningsbild
turtle
Medlem

Oläst inlägg 13 nov 2019, 10:37

turtle skrev:
12 nov 2019, 14:51
We are all a part of God so they want to retard us.
Varken jag eller artisten "smoke" syftar till nån biblisk gud när vi säger gud, utan helt enkelt på en okänd skapare, bara för att va tydlig. Är inte religiös.

Skriv svar

Återgå till "Övriga ämnen"