Fraktbåtar i Shanghai strandsatta

Ak47

Medlem
Reg
19 Dec 2018
Inlägg
1,254
Tusentals fraktbåtar är strandsatta i hamnen i Shanghai som påverkar näringskedjan. Detta kommer leda till ännu värre saker vi ser med kriget mellan Ryssland och Ukraina. Jag har inte sett något om det i övriga medier ännu. Eller är jag bara för duktig på att missa det?

Kina skyller på att ett nytt Covid-utbrott sker nu i Shanghai och därför har skippandet stoppats. Men är det verkligen så? Eller är det ett sätt för Kina att hjälpa Ryssland? Ungefär förtäckt sankitoner mot omvärlden? Så här står det:

The snarled supply chains in Shanghai and other cities have experts like Zeidan sounding the alarm on the potential effects on the global economy and inflation. In an April 14 report from the investment bank Bernstein, analysts warned that the macro impact of China lockdowns “could be quite high” and isn’t adequately priced into economic expectations.
 
Tusentals fraktbåtar är strandsatta i hamnen i Shanghai som påverkar näringskedjan. Detta kommer leda till ännu värre saker vi ser med kriget mellan Ryssland och Ukraina. Jag har inte sett något om det i övriga medier ännu. Eller är jag bara för duktig på att missa det?

Kina skyller på att ett nytt Covid-utbrott sker nu i Shanghai och därför har skippandet stoppats. Men är det verkligen så? Eller är det ett sätt för Kina att hjälpa Ryssland? Ungefär förtäckt sankitoner mot omvärlden? Så här står det:



Det har varit avbrott i olika flödeskedjor under hela coronapandemin på grund av kinesiska lockdowns. Personligen så finner jag att rapporten från Bernstein är något sen eftersom det har varit problematiskt för många företag att få kritiska komponenter.

Kan möjligtvis vara så att Kina försöker hjälpa Ryssland i smyg men jag tror inte det. Detta eftersom det kan leda till att tillslut hamnar man i en situation där man hellre köper in varor från andra länder än Kina eller satsar på inhemsk produktion och det vill verkligen inte Kina ska ske.
 
Topp