En förklaring av vår platta jord

turtle sa:
Mer bevis på hur oärlig du är, detta har du och jag redan diskuterat, så du vet redan svaret på din fråga.


Här är ett exempel från ett tv-spel, vad matematiken säger bryr jag mig inte om då fallet är väl märkbart med bara ögonen.
https://youtu.be/FJAR34NuwVk


Jämför med ballong videon ovanför.
Först säger du att matten säger att det ska synas på flygplanshöjd och sen säger du att du inte bryr dig om vad matematiken säger. Vilken tomte du är. :D
 
superkuken sa:
Först säger du att matten säger att det ska synas på flygplanshöjd och sen säger du att du inte bryr dig om vad matematiken säger. Vilken tomte du är. :D

Det är två olika uträkningar, den ena är hur stor bollen påstås va, det andra va hur mycket horisonten bör falla enligt den matten. Den ska falla märkbart har jag bevisat.

Som sagt med eller utan matematik ser vi en platt jord enda till den påstådda "edge of space", ingen kurva och ingen fallande horisont.

Har du något bevis för att det är annorlunda så lägg fram det, annars förblir du tomten då du nekar verkligheten och låtsas som det jag lagt fram inte finns.

Bevis nu annars diskuterar jag inte mer med dig om horisonten, jag har bevis du har varmluft.
 
turtle sa:
Det är två olika uträkningar, den ena är hur stor bollen påstås va, det andra va hur mycket horisonten bör falla enligt den matten. Den ska falla märkbart har jag bevisat.
Var har du bevisat det?

Som sagt med eller utan matematik ser vi en platt jord enda till den påstådda "edge of space", ingen kurva och ingen fallande horisont.

Har du något bevis för att det är annorlunda så lägg fram det, annars förblir du tomten då du nekar verkligheten och låtsas som det jag lagt fram inte finns.

Bevis nu annars diskuterar jag inte mer med dig om horisonten, jag har bevis du har varmluft.
Som sagt så ska horisonten falla tre grader på 10km höjd. Tvivlar rätt starkt på att det är märkbart med blotta ögat. Du behöver mätverktyg för att se det.
 
superkuken sa:
Var har du bevisat det?


Som sagt så ska horisonten falla tre grader på 10km höjd. Tvivlar rätt starkt på att det är märkbart med blotta ögat. Du behöver mätverktyg för att se det.

Du har fått videos på högre höjd än så.

Om horisonten nu faller så är det du som ska bevisa det, där jag står och så högt jag kan komma har jag aldrig sett den böjas eller falla, vill du att jag ska tro på nått jag aldrig sett så får du ge mig anledning.

Ni verkar ha svårt att fatta att bevis bördan ligger på globens sida. Jorden är platt där vi lever, vissa nu varför ni tror annat än det vi upplever.

Vad får dig att tro att solen är jätte långt bort och större än jorden? Det ser inte så ut när jag tittar. Förklara hur man kom till den slutsatsen.
 
turtle sa:
Du har fått videos på högre höjd än så.
Ingen video har visat hur kameran är vinklad.

Om horisonten nu faller så är det du som ska bevisa det,
Nej, för det är du som i trådstarten som kommer med påståendet att den inte gör det.

där jag står och så högt jag kan komma har jag aldrig sett den böjas eller falla, vill du att jag ska tro på nått jag aldrig sett så får du ge mig anledning.
Hur högt har du stått? Och hur går det ihop med det faktum att horisonten skulle falla med höjden även på en platt jord? Det förstår du väl själv att även på en platt jord så måste du titta nedåt för att se jordens kant om du ökar höjden?

Ni verkar ha svårt att fatta att bevis bördan ligger på globens sida. Jorden är platt där vi lever, vissa nu varför ni tror annat än det vi upplever.
Om jag startar en tråd där jag påstår att jorden är rund har jag bevisbördan. Nu är det du som skapat en tråd om att jorden är platt. Därför har du bevisbördan.

Vad får dig att tro att solen är jätte långt bort och större än jorden? Det ser inte så ut när jag tittar. Förklara hur man kom till den slutsatsen.
För att alla observationer vi gjort och alla fysikaliska modeller vi har stödjer det.
 
superkuken sa:
Ingen video har visat hur kameran är vinklad.

Nej, för det är du som i trådstarten som kommer med påståendet att den inte gör det.

Hur högt har du stått? Och hur går det ihop med det faktum att horisonten skulle falla med höjden även på en platt jord? Det förstår du väl själv att även på en platt jord så måste du titta nedåt för att se jordens kant om du ökar höjden?

Om jag startar en tråd där jag påstår att jorden är rund har jag bevisbördan. Nu är det du som skapat en tråd om att jorden är platt. Därför har du bevisbördan.

Som sagt, där vi står syns ingen kurva och horisonten ligger i ögonhöjd, du säger att det trots allt inte är så, då får du bevisa det om du vill att jag ska tro dig istället för min upplevelse.

Horisonten är alltid platt och i ögon höjd från vad jag har sett, har du sett annat så får du visa oss.

Jorden är enligt våra dagliga upplevelser platt och stationär, om du påstår annat än min upplevelse, så bär du bevisbördan.
För att alla observationer vi gjort och alla fysikaliska modeller vi har stödjer det.
Jaha? Alla observationer? Jag har get flera observationer som tyder på annat och bet om att få se de observationer som stödjer boll modellen.

Varför retas du och säger "alla" men visar inget?

Kan du nu inte lägga fram dina "alla" observationer "ni" gjort, så kan vi till 100% fastslå att du är full av skit.

Jag väntar på observationerna angående vår sol.........
 
turtle sa:
Som sagt, där vi står syns ingen kurva och horisonten ligger i ögonhöjd, du säger att det trots allt inte är så, då får du bevisa det om du vill att jag ska tro dig istället för min upplevelse.

Horisonten är alltid platt och i ögon höjd från vad jag har sett, har du sett annat så får du visa oss.

Jorden är enligt våra dagliga upplevelser platt och stationär, om du påstår annat än min upplevelse, så bär du bevisbördan.
Det är du som påstår att dina observationer bevisar en platt jord. Jag påstår att dina bevis inte håller och motiverar varför. Du vägrar även svara på följdfrågor om hur dina experiment har gått till.

Att horisonten skulle falla med höjden är inte något följer av att jorden är rund. Det följer av att precis vad som helst beter sig så när du förflyttar dig. Lys med en laserpekare mot en byggnad. Flytta på laserpekaren utan att ändra vinkeln. Ljuspunkten kommer att förflytta sig på samma sätt. Så helt oavsett om jorden är rund eller inte så kommer horisonten att falla med höjden. Däremot bestäms storleken av den här effekten av jordens geometri, men själva fenomenet som sådant kommer alltid finnas. Därför är det inte ett argument mot en rund jord. Och även om jag skulle påvisa att horisonten faller med höjden med ett experiment så har jag heller inte bevisat att jorden är rund.

Förstår du?

Jaha? Alla observationer? Jag har get flera observationer som tyder på annat och bet om att få se de observationer som stödjer boll modellen.

Varför retas du och säger "alla" men visar inget?

Kan du nu inte lägga fram dina "alla" observationer "ni" gjort, så kan vi till 100% fastslå att du är full av skit.

Jag väntar på observationerna angående vår sol.........
Det kanske är så att jag inte riktigt orkar plocka upp dig till den kunskapsnivå som krävs för att förstå högstadiefysiken. Men när vi är inne på det där med horisonten så kan jag ta en relaterad sak. Om jorden vore helt platt skulle vi inte kunna se längre bort ju högre upp vi tar oss. Så länge som det inte är något i vägen hade vi alltid kunnat se jordens kant. Men bevisligen ser vi längre bort ju högre upp vi är.
 
superkuken sa:
Det kanske är så att jag inte riktigt orkar plocka upp dig till den kunskapsnivå som krävs för att förstå högstadiefysiken.

Jag har bara bet om observationerna du påstår dig ha, du ska inte få styra denna tråd med ditt skitsnack med, lägg fram observationerna du påstått att du har, eller gå och stör i nån annan tråd.

"jag orkar inte",
löjligt, varför skriver du då i en tråd som ber om det du inte orkar? Jävla troll, stick.
 
turtle sa:
Jag har bara bet om observationerna du påstår dig ha, du ska inte få styra denna tråd med ditt skitsnack med, lägg fram observationerna du påstått att du har, eller gå och stör i nån annan tråd.

"jag orkar inte",
löjligt, varför skriver du då i en tråd som ber om det du inte orkar? Jävla troll, stick.

Och som vanligt är du väldigt selektiv med vad du väljer att svara på. Det i kombination med en väldigt märklig förmåga att ignorera vad jag skrivit när du svarar på det.

1) Jag lade fram en observation. Vi ser längre ju högre upp vi kommer. Förnekar du det?

2) Förstår du att horisonten skulle falla med höjden helt oavsett om jorden är platt eller rund? Förstår du vidare att förklaringen till varför vi inte ser horisonten falla är att effekten är för liten för att vi ska se det med blotta ögat och att detta kan gälla oavsett om jorden är platt eller rund?
 
Du orkar alltså ge mer om horisonten men inte om solen? Du sa att du hade observationer angående solen, jag vill höra och se dem.

angående horisonten så får vi helt enkelt hålla med om att vi inte är överens.


Berätta nu om solen eller bli brännmärkt som lögnare.
 
Varför har ni en sån tråkig diskussion för?

Om jorden är platt, hur är övriga planeter, är dom också platta eller är det bara jorden som är platt?
 
Dessa två bilder visar på ett tydligt sätt varför höjden inte skulle ge längre sikt om jorden var platt.

https://www.popsci.com/sites/popsci.com/files/styles/655_1x_/public/flatroundvision22.jpg?itok=gq-1XAgI
https://www.popsci.com/sites/popsci.com/files/styles/655_1x_/public/flatroundvision12.jpg?itok=GM5-lvVg
 
turtle sa:
Du orkar alltså ge mer om horisonten men inte om solen? Du sa att du hade observationer angående solen, jag vill höra och se dem.

Berätta nu om solen eller bli brännmärkt som lögnare.
När det gäller solen har jag inga egna observationer, och jag vet att du inte godkänner indirekta mätmetoder och böcker och liknande saker som du inte kan se med dina egna ögon, så det är ingen större mening att tar upp sådant.

angående horisonten så får vi helt enkelt hålla med om att vi inte är överens.
Eftersom det inte handlar om åsikter utan om fakta så har en av oss rätt och en har fel. Det handlar inte om att vi "inte är överens". Du skulle lika gärna kunna säga att vi är oense om huruvida 1+1=2.

Förklara nu varför horisonten inte skulle falla med en platt jord.

Förklara även hur vi kan se längre på högre höjd.
 
JohanJ sa:
Varför har ni en sån tråkig diskussion för?

Om jorden är platt, hur är övriga planeter, är dom också platta eller är det bara jorden som är platt?

Yttre rymden och andra planeter är något vi inte kan bevisa för oss själva, det vi kallar planeter kallades förr vandrande stjärnor, allt jag kan med ärlighet säga om stjärnorna är att det är ljus i himmelen. Kan du bevisa att de vandrande stjärnorna/planeterna är sfäriska?


Och även om det va så så är jorden erkänt olikt allt annat vi ser, jorden är den ända plats med liv, kan du då jämföra jorden med något som är så olikt?

Tack för din fråga, superkuken är skit tråkig.
 
JohanJ sa:
Varför har ni en sån tråkig diskussion för?

Om jorden är platt, hur är övriga planeter, är dom också platta eller är det bara jorden som är platt?

Kolla i TS på zoom on stars, sen kan du gå till youtube och skriva samma sak så får du även se zoom on planets.

Mycket intressant.
(kanske får du slänga in "nikon p900" i sökningen med)
 
turtle sa:
Kolla i TS på zoom on stars, sen kan du gå till youtube och skriva samma sak så får du även se zoom on planets.

Mycket intressant.
(kanske får du slänga in "nikon p900" i sökningen med)

Har du sett Redbulls "reklam" med Feliz Baumgartner?
 
JohanJ sa:
Har du sett Redbulls "reklam" med Feliz Baumgartner?

Japp, när han står i kapseln innan hoppet ser vi en platt horisont i ögonhöjd, när han hoppar ser vi horisonten böjas åt både upp och ner pga en fisheye kamera.

Felix finns på kamera säga att han såg jordens kurva, nu finns neil degrass tyson på kamera säga att man inte ser kurvan från den höjden.

Vem ljuger? Felix eller neil? Och varför använder man en kamera som förvrider horisonten när man gör ett sånt hopp?
 
turtle sa:
Japp, när han står i kapseln innan hoppet ser vi en platt horisont i ögonhöjd, när han hoppar ser vi horisonten böjas åt både upp och ner pga en fisheye kamera.

Felix finns på kamera säga att han såg jordens kurva, nu finns neil degrass tyson på kamera säga att man inte ser kurvan från den höjden.

Vem ljuger? Felix eller neil? Och varför använder man en kamera som förvrider horisonten när man gör ett sånt hopp?

Precis. Men jag kan inte se en platt horisont.

Titta en gång till https://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I

Men om det är som du säger att även Redbull har gett sig in på att vilseleda oss kommer jag sluta köpa Redbull. Jävla Redbull.
 
JohanJ sa:
Precis. Men jag kan inte se en platt horisont.

Titta en gång till https://www.youtube.com/watch?v=FHtvDA0W34I

Men om det är som du säger att även Redbull har gett sig in på att vilseleda oss kommer jag sluta köpa Redbull. Jävla Redbull.
På 46 sec, inifrån kapseln har du en rak horisont.
 
Topp